سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ديلي تلگراف ؛

يک انگليسي طراح حمله به پايگاه سيا در افغانستان

روزنامه ديلي تلگراف در مقاله اي به قلم راب کريلي نوشت: يک فيلم ويدئويي که به وسيله طالبان پاکستان منتشر شده است نشان مي دهد که يکي از مغز متفکرهاي طراحي حمله انتحاري به پايگاه سيا در افغانستان يک انگليسي تندرو بوده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي اين روزنامه انگليسي،  عمر در يک فيلم تبليغي 30 دقيقه اي شناسايي شده است. اين فيلم براي اداي احترام به تندروهايي که جان خود را در راه حمله به نيروهاي غربي يا پاکستاني فدا کرده اند، ساخته شده است.   
در اين فيلم ادعا شده است که اين انگليسي يکي از طراحان حمله اي بوده است که سه سال پيش به وسيله ابو دوجاناي اردني به يکي از پايگاه هاي آمريکا در خشت در افغانستان انجام شده است.  
اين فرد اردني از سوي سيا و سرويس جاسوسي اردن براي نفوذ در القاعده فعال در منطقه قبيله اي پاکستان به آنجا فرستاده شده بود؛ اما زمانيکه وي براي ارائه گزارش وارد اردوگاه چپمن شد، جليقه انفجاري او منفجر و در اين حادثه هفت آمريکايي کشته شدند.  
اين نخستين بار است که گفته مي شود يک فرد انگليسي با حملات گروه القاعده ارتباط داشته است.  
در اين فيلم که به دست روزنامه ساندي تايمز رسيده است، يک فرد به زبان اردو بر روي تصوير عمر توضيح مي دهد که عمر با همکاري امير حکيم الله تمام اين حمله انتحاري را برنامه ريزي کرده بودند.  
عمر که نام کامل وي گفته نشده است در اين فيلم در کنار ابو دوجانا نشان داده مي شود.  
وي که با لهجه لندني به انگليسي صحبت مي کند نيروهاي آمريکايي را سگ توصيف مي کند.
وي در اين فيلم مي گويد: به لطف خدا برادرم ابو دوجانا به آنها حمله خواهد کرد.
در اين فيلم ادعا شده است که وي پيش از آنکه به افغانستان بيايد در انگليس به جرم ارتکاب فعاليت هاي جهادي دستگير شده بود. عمر در سال 2010 در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکا کشته شده است.                
روز حمله به اردوگاه چپمن، خونين ترين روز سيا در بيش از 25 سال گذشته بوده است.  طالبان پاکستان دو هفته پس از اين حمله مسئوليت آن را بر عهده گرفت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.