سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاز طبیعی با فناوری نانو کامپوزیت پلیمری تصفیه می شود

پژوهشگاه صنعت نفت گاز طبیعی(گازهمراه با نفت ) ر ابا استفاده از فناوری غشای نانوکامپوزیت پلیمری بصورت سیار تصفیه می کند.

قادرخانبابایی مسئول طرح کامپوزیت پژوهشگاه صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در حال ساختن مجموعه ای ازغشاهای نانوکامپوزیت پلیمری برای تصفیه گاز طبیعی است که می توان این مجموعه را به صورت سیار به دوردست ترین چاه های نیز منتقل و گاز همراه آن را تصفیه کرد. گاز طبیعی با فناوری نانو کامپوزیت پلیمری تصفیه می شود.

وی با تاکید براینکه فناوری تصفیه گاز با استفاده از غشای نانو کامپوزیت پلیمری قابلیت حمل در یک تریلی را دارد، گفت: پس از تصفیه گاز طبیعی یک چاه نفت با این فناوری، می توان آن را در چاه دیگری مستقر کرد.

خانبابایی تصریح کرد: گاز طبیعی (گاز همراه ) دارای آلاینده های مانند CO2  و H2S است که بدلیل ایجاد خوردگی در خطوط لوله و سایر مشکلات باید بطور کلی یا به حد استاندارد از گاز حذف شوند.

مسئول طرح کامپوزیت پژوهشگاه صنعت نفت یادآور شد: هیدروکربن های سنگین (پروپان که ارزش حرارتی متفاوت با متان دارند، باعث ایجاد مایعاتی در خطوط لوله می شود)، نیتروژن و رطوبت نیز برای ارتقا کیفیت گاز طبیعی  باید از آن حذف شوند.

وی افزود : تا کنون مواد آلاینده گاز طبیعی توسط روش های مختلف که مهمترین آنها استفاده  ازحلال های شیمیایی است، انجام شده که این روش علاوه بر اینکه نیازمند تجهیزات وسیع و انرژی زیاد است، آلودگی زیست محیطی نیز ایجاد می کند.
 
خانبابایی توضیح داد: تصفیه گاز طبیعی با فناوری غشایی نانوکامپوزیت پلیمری با حجم  وتجهیزات کم و با رعایت کامل مسائل زیست محیطی انجام می شود و می توان با استفاده از قابلیت حمل این فناوری آن را به مناطق صعب العبور نیز انتقال داد.

مسئول طرح کامپوزیت پژوهشگاه صنعت نفت درمورد وضعیت کنونی فناوری تصفیه گاز طبیعی با غشا گفت: فناوری جداسازی هیدروکربون های سنگین از گاز طبیعی مراحل آزمایشگاهی را در پژوهشگاه صنعت نفت گذرانده و اکنون درمرحله تولید پیوسته غشا های نانو کامپوزیت پلیمری برای جداسازی هیدروکربور سنگین قراردارد.

وی افزود: جداسازی گازهای CO2 و H2Sاز گاز طبیعی با استفاده از فناوری غشایی نانوکامپوزیت پلیمری نیز اکنون مراحل آزمایشگاهی را گذرانده و در مرحله بهینه سازی مراحل ازمایشگاهی قرار دارد./عب
برچسب ها: گاز ، نانو ، کامپوزیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.