سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

بیماری چشمی گل مژه

گل مژه یا هوردئولوم hordeolum (عفونت غدد پلک) را به دو نوع داخلی (داخل لبه پلک) و خارجی (خارج لبه پلک) تقسیم می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،گل‌مژه‌ عبارت‌ است‌ از آبسه‌ کوچک‌ و پر از چرک‌ غدد فولیکول‌ مو در پلک‌. نوع داخلی گاهی به سمت پوست و گاهی به سمت ملتحمه چشم است. ولی نوع خارجی همیشه به سمت پوست است.

علائم گل‌مژه: احساس سنگینی و درد پلک، ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه پلک، سوزش و خارش و اشکریزش،خروج موردی ترشحات چرکی از گل‌مژه، تاری دید از عوامل معمول گل‌مژه نیست اما اگر گل‌مژه نسبتا بزرگ باشد با فشار روی قرنیه باعث ایجاد آستیگماتیسم و تاری دیدمی‌شود.

درمان گل مژه:اکثر گل‌مژه‌ها ظرف چند روز به‌تدریج بهبود می‌یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می‌شود و ممکن است به سرباز کردن گل‌مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کندم. ماساژ کمپرس گرم را می‌توان روزی ۴-۳ بار انجام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل‌مژه بهبود پیدا کند. هرگز سعی نکنید گل‌مژه را بترکانید یا به زور تخلیه کنید، این کار می‌تواند باعث گسترش عفونت به بافت‌های مجاور و یا حتی ورود عفونت به مغز شود. اگر پس از چند روز گل‌مژه بهبود پیدا نکرد حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

راههای پیشگیری از گل مژه:بعضی از افراد این بیماری چشمی ،در آنان مکررا عود می‌کند. برای پیشگیری از تماس دست آلوده با چشم جلوگیری شود، بهداشت پلک رعایت شود، در صورت بروز گل‌مژه‌های مکرر حتما به چشم پزشک مراجعه شود،. به علاوه گاهی اوقات بعضی از بیماری‌های جدی پلک‌ها (مثلا تومورها) ممکن است به‌صورت گل‌مژه‌های مکرر تظاهر کند که در این موارد معاینه توسط چشم پزشک راهگشاست./س

برچسب ها: بیماری ، گل مژه ، چشمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
asal
۱۴:۵۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۲
جوابموکجابایدبگیرم؟
asal
۰۱:۲۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
ببخشیدمیتونیدتشخیص بدید که چیه؟