سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

استفاده زیاد از رنگ‌ها در مواد غذایی تهدیدی برای سلامتی است

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: استفاده زیاد از رنگ‌های مجاز و غیر مجاز در مواد غذایی، سلامتی افراد را به خطر می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در نیشابور نعمت‌الله معروفی افزود: رنگ‌ها يكی از مواد افزودنی خوراكی هستند كه تنها برای جذاب كردن ظاهر مواد غذايي استفاده مي‌شوند در حالي كه ساير افزودني‌ها تا حدي مانع از فساد مواد غذايي مي‌شوند.

وی تصریح کرد: رنگ‌ها به دو دسته مجاز و غیر مجاز تقسیم می‌شوند که رنگ‌های غیر مجاز بيشتر برای مصارف صنعتي به‌كار مي‌روند مثل(رنگ کردن نخ قالی و الياف) ولی متاسفانه به‌علت ارزان‌بودن، توسط افراد سود‌جو در بین خوراکی‌ها ديده مي‌شوند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت نیشابور عنوان کرد: رنگ‌های مجاز، به سه دسته تقسیم می شوند، شامل رنگ‌های طبیعی با منشا گیاهان و مواد طبیعی مختلف، رنگ‌های شبه طبیعی با منشا شیمیایی و رنگ‌های شیمیایی هستند.

معروفی ادامه داد: استفاده مناسب و در حد مجاز از رنگ‌های مورد تایید، نمی‌تواند اثر نامطلوبی روی سلامت افراد بگذارد اما استفاده بیش از اندازه آنها عطر و طعم غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سلامت مصرف کننده را به خطر می‌اندازد.

وی اضافه کرد: برای تشخیص رنگ مجاز یا غیرمجاز خوراکی باید مقداری از آن را در آب ولرم و در ظرف سرامیکی سفید رنگی حل کنید، اگر رنگ به سرعت حل شد و ظرف تغییر رنگ داد(یعنی پس از خالی کردن رنگ از ظرف، باقی مانده آن روی ظرف مانده باشد) رنگ غیر مجاز است. /س

برچسب ها: رنگ ، مواد ، غذایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.