به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،بازار خبر _ بايد قبول كنيم كه ديگر با 10 ميليون تومان نميشود هيچ خودرويي خريد. طبق گزارشها در حال قيمت كف خودروهاي ساخت داخل 12 ميليون تومان است. تازه اين در حالي است كه قيمت فوق مربوط به نرخ كارخانهاي ميشود. با اين اوصاف اگر بخواهيد يك 206 بخريد حداقل سي و چند ميليون توماني بايد هزينه كنيد. در حالي كه با اين پول ميتوان روي يك گزينه ديگر نيز حساب كرد؛ چري A13 و يا همان امويام 315.
تا همين يكي دو سال پيش براي خريد خودرو گزينههايمان اينطور بود: چند خودروي داخلي و خارجي و نهايتاً يك خودروي چيني. اما امروزه گزينههاي خريدمان اينطور شده: چند خودروي چيني و احياناً يك خودروي ديگر.
هاچبك چشم بادامي كمپاني خودروسازي Chery چين كه اكنون خود را در بين 3 خودروساز اين كشور ميبيند، چندي است با مدل Fulwin 2 با كد كارخانهاي A13 وارد بازار ايران شده است. خودرويي كه «مديران خودرو» نامش را MVM315H گذاشته است. جالب اينجاست كه در اصل A13، پروژه جايگزيني يك محصول سايز متوسط خانوادگي به جاي مدل Cowin يا A15 بود. خودرويي كه اتفاقاً به ايران هم آمد ولي با اقبال خاصي روبهرو نشد. چري فالوين سال 2008 در نمايشگاه پكن رونمايي شد. بعد از آن توسط كمپاني روسي AvtoZAZ در اوكراين عرضه شد.
امكانات و تجهيزات امويام 315 كیسه هوا از نوع SRS برای راننده و سرنشین جلو. کمربند ایمنی 3 نقطهای برای سرنشین جلو. کمربند ایمنی 3 نقطهای برای سرنشین عقب (چپ و راست). کمربند ایمنی برای سرنشین وسط. سیستم ترمز ABS. سیستم ترمز دیسکی برای چرخهای جلو. سیستم ترمز کاسهای برای چرخهای عقب. سیستم ضد سرقت. سیستم ضد سرقت الکترونیکی Immobilizer به همراه آلارم. چراغهای مهشکن براي جلو و عقب.
چراغ ترمز سوم. سیستم مستقل Mc Pherson با فنر پیچشی و میله نگهدارنده و ضد لغزش براي محور جلو. سیستم تعلیق کشنده چندگانه با فنر پیچشی براي محور عقب.
تجهیزات جانبی اين خودرو نيز شامل سنسور دنده عقب، سیستم تهویه هوای دستی، تنظیم برقی آینههای جانبی، سیستم پخش MP3 با پورت USB، مجهز به 4 بلندگوی استریو، سیستم مدیریت پیمایش (نمایش مسافت طی شده، مصرف بنزین و غيره)، شیشه بالابر برقی برای 4 درب، قفل مرکزی با ریموت و رینگهاي آلومینیومی ميشود.
هاچبك شير فرانسه درباره 206 چه بگوييم كه قبلاً نشنيده باشيد؟ اين خودرو به منجي پژو در سال 2008 معروف است. پروژه فوقالعاده موفقي كه ايران نيز نقش موثري در آن داشت.
تجهيزات و امكانات 206 تيپ 2 سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو ديسكي, ترمز عقب کاسهای، كيسه هواي راننده و سرنشين جلو، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه دستي، سیستم صوتی بلندگوي دربهاي جلو، پخش CD با كنترل پشت فرمان، چراغ مهشكن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهي تا درب منزل در محيطهاي تاريك، آيينههاي جانبي دستي، شيشه بالابر برقي دربهاي جلو.
تجهیزات اضافي ايموبيلايزر, قفل مركزي با ريموت راديويي, كمربندهاي ايمني جلو با قابليت تنظيم ارتفاع, سيستم كنترل بخار بنزين، رینگ و لاستیک فولادي، صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع, پشت سري جلو با قابليت تنظيم ارتفاع, صندلي عقب با قابليت تاشو، سيستم تنظيم سرعت برف پاك كن با سرعت خودرو.
مقايسه مو به مو تصديق ميكنيد كه طراحي 206 با اينكه سالها از توليدش ميگذرد ولي هنوز هم بديع و غيرتكراري است. براي مالك اين خودرو نميتوان صفت مشخصي تعيين كرد. مرد يا زن، پير يا جوان، دارا يا ندار فرقي نميكند، 206 تقريباً به همه ميآيد. طراحي داخلياش با اينكه چيز خاصي براي بيننده ارائه نميكند ولي باز با اين حال در درازمدت نميتواند آزاردهنده باشد.
در مقابل طراحي 315H را ميبينيم كه با 1پيروي از الگوهاي فانتزي همچنان به سبك و سياق چينيپسند با چراغهاي بزرگ و خارج از چارچوب آمده است. البته در قسمت عقب ميشود كمي منطق را در طراحي ديد. با اين حال در يك ديد كلي اگر نگوييم امويام 315 يك هاچبك دخترپسند است ولي حداقل اينكه ميخورد بيشتر مشتريانش جوان باشند. زرق و برق بيش از حد در داخل كابين كمي از وقار آن كاسته است. مخصوصاً چراغهاي رنگي پشت آمپر. اما چيزي كه اين خودرو را از رقيبش متمايز ميكند،نمايشگر سرعت مقابل شاگرد. آپشني كه پيش از اين در هيچ خودروي ديگري ديده نشده بود.
اگر اين 206، آن 206 چند سال پيش بود بدون ترديد ميگفتيم كه كيفيت طراحي داخلياش از همه رقبا و حتي از مدلهاي گرانتر از خودش نيز بهتر است. اما اين اواخر «ايران خودرو» با كاهش محسوس كيفيت مواد داخلي، آن را تا سطح بسياري پايين آورده است. با اينكه برند پژوي فرانسه را يدك ميكشد ولي از نظر كيفي چندان تفاوتي با رقيب چينياش نميكند. حداقل جنس داشبورد، كنسول، زيرپايي، سقف و غربيلك فرمان كه اينطور نشان ميدهد. در مورد 315H ميتوان اميدوار بود كه در صورت تحويل با سانروف باشد.
از سه چهار سال پيش كه كمكم پاي چينيها به بازار ايران باز شد، نرمي فرمان و سيستم تعليق آنها مشهور شد. سواري لذتبخش در جاده و راحتي نسبتي در مسيرهاي ناهموار نظر مشتري را نسبت به اين خودروها عوض ميكند. 206 به دليل ارتفاعي پاييني كه دارد در دستاندازها و پستيبلنديها اندكي مشكلساز ميشود.
با اين حال به نظر ميرسد سيتسم جلوبندي هر خودرويي از محصولات چيني بهتر باشد. زود به سر و صدا افتادن اتاق از ايرادات رايج چينيها محسوب ميشود. شايد 206 به نسبت شش هفت سال پيش افت چشمگيري كرده باشد ولي هنوز هم ميتوان روي پايداري قطعات و زيربندياش حساب باز كرد.
مورد بعدي كه به نظر ميرسد در انتخاب اين خودروها تاثيرگذار است بحث نگهداري و هزينههاي آن است. حتي متمولان و آنها كه از وضعيت مالي خوبي بهره ميبرند نسبت به قيمت بالاي نگهداري 206 گلهمندند.
از نرخ بالاي روغن تا فيلتر هوا و از نصب يك چراغ ساده گرفته تا تعويض يك دست شمع همگي بياندازه گران هستند. در مقابل چينيها هم وضعيت بهتري ندارند. شايد هزينه يك بار نصب لوازم و قطعاتشان آنقدرها گران نباشد ولي تجربه نشان داده محصولات چيني بسيار مصرفگرا و هزينهزا هستند پس خودتان را براي مجموعهاي از خرجهاي ناخواسته آماده كنيد.
بالاخره كدام؟ شركت مديران مدل 315H را در سايت رسمي خود با قيمت 22 ميليون و 680 هزار تومان عرضه ميكند اما واقعيت اين است كه اين هاچبك در بازار نمايشگاهداران در حدود 33 ميليون تومان خريد و فروش ميشود. در مقابل ايرانخودرو نيز 206 تيپ 2 را 19 ميليون و 424 هزار تومان براي فروش گذاشته است. ولي همين خودرو در بازار آزاد 27 ميليون تومان قيمت خورده است.