سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

تعمیر چاه های نفت و گاز با كاربرد لوله مغزی سیار 9 درصد افزایش یافت

رییس اداره لوله مغزی سیار مدیریت خدمات فنی شركت ملی حفاری ایران گفت: در 7 ماه اول امسال تعمیر 276 حلقه چاه های نفت و گاز با استفاده از این تجهیز با موفقیت انجام شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مهندس برزو ترابی راكی افزود: این چاه ها درگستره عملیاتی شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شركت نفت مناطق مركزی، و پروژه های حفاری از جمله آزادگان و یادآوران تعمیر شد.

وی با بیان این كه خدمات گوناگون لوله مغزی سیار از سوی شركت ملی حفاری ایران به شركت های نفتی در مناطق مختلف خشكی و دریایی كشور ارایه می شود، اظهار كرد: در آمد حاصل از این خدمات در دوره پیش گفته 17 میلیون و 590 هزار دلار بوده است.

ترابی راكی درباره كاربردهای دستگاه لوله مغزی سیار توضیح داد: این تجهیز به عنوان مكمل دستگاه حفاری از كاربری بالایی برخوردار است و به جای یك دستگاه حفاری سبك یا سنگین در تعمیر چاه ها مورد استفاده قرار می گیرد كه باعث كاهش هزینه ها به ویژه در بحث جابه جایی دكل های حفاری می شود.

رییس اداره لوله مغزی سیار مدیریت خدمات فنی شركت ملی حفاری ایران گفت: این دستگاه برای تعمیر و احیا چاه های درحال تولید به كارگیری می شود و با توجه به قابلبت های آن، هنگام حفاری، گیرلوله ها، تزریق سیمان پشت لوله های جداری و مشبك كاری كاربرد دارد.

وی افزود: اسیدكاری چاه های نفت و گاز با هدف بالابردن میزان بهره دهی و افزایش تولید، نصب پلاك سیمانی به منظور مسدود سازی نواحی آبده و همچنین ایمن كردن چاه در زمان تعمیر كه در آن با تزریق دوغاب سیمان در فواصل تعیین شده از طریق دستگاه های پمپاژ در سطح و لوله مغزی سیار صورت می گیرد از دیگر موارد استفاده از این دستگاه است.

ترابی راكی اضافه كرد: دستگاه لوله مغری سیار در عملیات فراز آوری با نتیروژن، جا به جایی سیال درون چاه، رفع مانع از طریق پمپاژ سیالات نظیر اسید، حلال، گازوئیل و آب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. وی گفت: دیگر كاربست این تجهیز حفاری با موتورهای درون چاهی است كه در این گونه عملیات با به كار گرفتن این موتورها و افزارهای ویژه در مواردی نظیر برطرف كردن موانع سازندی، میعان و آسفالتین به كار گرفته می شود.

شركت ملی حفاری ایران از معدود شركت های حفاری در جهان به شمار می آید كه توان ارائه دست كم 20 نوع خدمات فنی و ویژه مرتبط با صنعت پیچیده حفاری را همزمان با عملیات حفاری چاه های نفت و گاز دارد كه از آن جمله عملیات لوله مغزی سیار است.

این شركت علاوه بر برخورداری از دانش فنی و تخصصی كاربرد این تجهیز، در زمینه بومی سازی آن نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته و ضمن مهارت كامل در بازسازی و ارتقا كیفی این تجهیزات، ساخت نخستین دستگاه را با كمك مراكز علمی و پژوهشی كشور در دست اجرا دارد. /س
برچسب ها: تعمیر ، کاربرد ، لوله مغزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.