سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخستين سفر رسمي صدراعظم آلمان به ليسبون/پرتغالي‌ها براي برگزاري تظاهرات ضدمرکل آماده مي‌شوند

صدر اعظم آلمان روز دوشنبه به ليسبون پايتخت پرتغال سفر مي کند؛ اين در حاليست که مردم پرتغال در تدارک تظاهرات عليه مرکل هستند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، سفر مرکل به پرتغال در واقع حمايت از تلاش هاي دولت اين کشور براي کاهش کسري بودجه بر اساس بسته اقتصادي مورد حمايت آلمان محسوب مي شود. اين در حالي است که پرتغال در شديد ترين رکود اقتصادي خود از دهه 1970 به سر مي برد.
صدر اعظم آلمان روز يکشنبه در گفتگو با شبکه تلويزيوني آر تي پي پرتغال گفت:  پرتغال در حال اجراي تعهداتي است که بر عهده گرفته است.
اين سفر که نخستين سفر رسمي مرکل به پرتغال از زمان رسيدن به قدرت در هفت سال پيش محسوب مي شود ممکن است تأمين کننده منافع مرکل در داخل آلمان نيز باشد زيرا به رأي دهندگان آلماني نشان خواهد داد وجوهي که آنها براي بسته هاي نجات اقتصادي منطقه يورو اختصاص داده اند به خوبي استفاده مي شود.
دولت هاي قبلي پرتغال پدرو پاسوس کوئليو نخست وزير فعلي اين کشور را عامل بحران بدهي ليسبون مي دانند و مي گويند تنها گزينه او هم اکنون حفظ اهداف بودجه اي بر اساس بسته کمک هاي هفتاد و هشت ميليارد يورويي سال گذشته است.
او هفته گذشته گفت: اگر شرکاي اروپايي مان از جمله آلمان براي دريافت وام به ما کمک نکنند ما در شرايط بسيار دشوارتر زندگي خواهيم کرد.» اين در حالي است که انتظتار مي رود مرکل در ليسبون با اعتراضات مردمي مواجه شود که از اجراي برنامه هاي رياضت اقتصادي خشمگينند. پليس ليسبون براي ديدار شش ساعته مرکل از اين کشور آماده شده است ، سفري که چند روز است تيترهاي روزنامه هاي پرتغالي را به خود اختصاص داده است. اما با وجود خشم عمومي عليه صدر اعظم آلمان پيش بيني مي شود خشونت هاي کمي در ليسبون رخ دهد. از زماني که رکود اقتصادي سبب شد درآمدهاي مالياتي بسيار کمتر از پيش بيني ها باشد اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول  اهداف بودجه اي خود را تعديل کرده اند.
آنتونيو خوزه سگورو رهبر حزب سوسياليست پرتغال مي گويد: اقداماتي که مرکل خواستار آن شده و از آن دفاع مي کند با استقبال نخست وزير پرتغال مواجه شده است. اين اقدام کاملا احمقانه است و پرتغال رابه سوي فقر سوق مي دهد.
خوزه مانوئل يکي از شهروندان ليسبون در پاسخ به سوالي درباره سفر مرکل به پرتغال گفت: ما از او استقبال نمي کنيم. او بايد برود و رئيس مردم در کشور خود باشد . 
تا روز يکشنبه بيش از دو هزار نفر در پايگاه اينترنتي فيس بوک اعلام کردند به تظاهراتي خواهند پيوست که قرار است در ليسبون عليه مرکل برگزار شود.
قرار است مرکل در اين سفر در ابتدا با  آنيبال کاواکو سيلوا رئيس جمهور و سپس با پاسوس کوئليو نخست وزير پرتغال ديدار و گفتگو کند. او همچنين در نشست تجار آلماني و پرتغالي سخنراني خواهد کرد.
وزراي پرتغالي اميدوارند سبب سرمايه گذاري هاي تجار آلماني در پرتغال شوند. هدف مرکل - در آستانه برگزاري انتخاب در آلمان - شامل اطمينان دادن به مردم آلمان در اين باره خواهد بود که کمک کردن به کشورهايي نظير پرتغال به نفع آلمان است و کشورهاي جنوب اروپا در تلاش براي بازپرداخت بدهي هاي خود و بهبود اقتصاد خود هستند.
برچسب ها: مرکل ، پرتغال ، آلمان ، سفر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.