سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست کمیته برنامه ریزی درسی رشته زبان و ادبیات فارسی:

رویکرد وزارت علوم در رشته زبان و ادبیات فارسی همانند گذشته نیست

رویکرد وزارت علوم در رشته زبان و ادبیات فارسی همانند گذشته نیست بلکه یک استفاده مطلوب است.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران  حاضر در محل؛میر باقری فرد سرپرست کمیته برنامه ریزی درسی رشته زبان و ادبیات فارسی صبح امروز در نشست خبری تحول و ارتقاء محتوای برنامه درسی و آموزش رشته های دانشگاهی که در سالن همایش های وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد طی سخنرانی گفت: رشته زبان و ادبیات فارسی یکی از مهم ترین رشته های دانشگاهی است که هم از لحاظ وسعت و گستردگی این رشته در دانشگاه های داخل و خارج و هم از حیث موضع و محتوا دارای اهمیت است .

وی افزود: فعالیت کمیته زبان و ادبیات فارسی بعد از انقلاب و با شروع انقلاب فرهنگی شکل گرفت و به سه دوره 1- آغاز فعالیت تا سال 1379 و 1379 تا 1387 و 1387 تا هم اکنون تقسیم بندی می شود که در هر دوره اول برنامه ها تدوین و گروه آموزش آن از سال 79 کار خود را که یک تحول اساسی بوده، حوزه برنامه ریزی درسی به دانشگاه ها و هیئت ممیزه آن کار و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

میرباقری فرد تصریح کرد: کمیته زبان و ادبیات فارسی حالت معلق داشته و بعد از آن که عملکرد دانشگاه ها در چند نشست ارزیابی شود امتیازات متمرکز و انسجام برنامه حفظ شده تا آسیب ها برطرف شود.

وی اظهار داشت: دوره سوم از سال 87 آغاز شده که رویکرد وزارت علوم دیگر همانند گذشته نبوده بلکه یک استفاده مطلوب صورت گرفته و آیین نامه ها تدوین شده اند.

وی اظهار داشت: اگر قرار است برنامه درسی در دانشگاه ها به خوبی صورت گیرد باید موضوع تدوین علمی برنامه درسی، تدوین و تالیف برنامه درسی متناسب با برنامه های مدون و تربیت نیروی متخصص به خوبی صورت گیرد ،چنانچه اگر هر کدام از این سه موضوع نباشد این امر محقق نمی شود.

میر باقری فرد در ادامه به آسیب های رشته زبان و ادبیات فارسی اشاره کرد و گفت: برنامه ها باید حتماً بر اساس اسناد بالا دست تنظیم شود باید به نیاز های ملی و بین المللی در حوزه زبان فارسی توجه شود توجه به حوزه های جدید، ایجاد فعالیت های میان رشته ای تشکیل برنامه جامع از جمله آسیب هایی است که در رشته زبان و ادبیات فارسی وجود دارد و باید این آسیب ها حل شود.

 تصویب 4 گرایش در کمیته زبان و ادبیات فارسی

میرباقری فرد در ادامه گفت: بحث بازنگری برنامه های موجود در رشته زبان و ادبیات فارسی در یک فرآیند طولانی انجام می شود چنانچه در یک گردهمایی سراسری در دانشگاه الزهرا این بازنگری صورت گرفته و حاصل آن در کمیته برنامه ریزی درسی انجام شد و از آغاز امسال در تاریخ 4 تیر ماه 91 رسماً این برنامه جایگزین سایر  برنامه ها در حوزه زبان و ادبیات فارسی قرار گرفت.

وی افزود: کار زیادی در حوزه بازنگری صورت نگرفته است و آن هم به این دلیل است که عمده برنامه درسی بر تدوین برنامه های جدید در دوره کارشناسی ارشد تعریف شده و در کمیته به تصویب برسد.

وی در ادامه به 4 گرایش که در کمیته زبان و ادبیات فارسی به تصویب رسیده اشاره کرد و گفت: گرایش ادبیات عامه، گرایش ادبیات پایداری، گرایش ادبیات کودک و نوجوان و گرایش ادبیات تطبيقي در کمیته زبان و ادبیات فارسی به تصویب رسیده است.

 ادبیات ویراستاری و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در حال بررسی است

میرباقری فرد در ادامه به تدوین و بررسی برخی از گرایش ها که توسط کمیته زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: ادبیات معاصر، ادبیات عرفانی، ادبیات روایی، گرایش نقد و نظریه ادبی، گرایش نسخه پژوهشی و تصحیح متن، ادبیات ویراستاری و آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در حال بررسی نهایی است و تا نیمه دی ماه تمام برنامه های شورای برنامه ریزی ارسال می شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اهداف پیش بینی شده در دوره دکتری دوره های تخصصی جدید تخصیص یافته و برنامه های جدید تصویب شده است و هم اکنون 2 برنامه زبان و ادبیات فارسی فرهنگ و زبان های اسلامی و آموزش های زبان فارسی به غیر فارسی زبانان در حال بررسی است.

وی خاطر نشان کرد: با هماهنگی دفتر پشتیبانی آموزش عالی کارگروهی با تدوین کتب انسانی ( سمت ) تشکیل و با رویکرد بومی سازی و در نظر گرفتن شاخص های علمی منابع مورد نیاز تدوین شده که البته این کمیته در نظر دارد بعد از این که بازنگری مقاطع تحصیلی  به پایان رسید هر سال به طور مستقیم بازنگری ها صورت می گیرد./ع2


برچسب ها: علوم ، دانشگاه ، فارسی ، ادبیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.