سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

سرطان تخمدان شايع‌ترين علت مرگ ومير زنان

در ميان سرطان‌ها، سرطان تخمدان يكي از شايع‌ترين علت مرگ و مير در زنان است كه بيشتر در سنين بالاي 50 سال ظاهر مي‌شود. اين در حالي است كه ممكن است در سنين ميانسالي نيز ايجاد شود.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران ارک در درجه اول وراثت در ايجاد سرطان‌هاي تخمدان نقش دارد. همچنين زناني كه به مدت طولاني زمينه‌ نازايي دارند و يا از روش‌هايي به غير از قرص از بارداري جلوگيري مي‌كنند نيز در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.
افرادي كه به نابساماني‌هاي هورموني به خصوص عدم تعادل در ميزان هورمون‌هاي زنانه دچار هستند نيز در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار مي‌گيرند. عوامل محيطي و عوامل نژادي نيز در اين زمينه موثر است. همچنين سرطان در قسمت‌هاي ديگر بدن مي‌تواند تخمدان‌ها را در نيز درگير كند. به عنوان مثال به دنبال ابتلا به سرطان سينه ممكن است تخمدان‌ها هم سرطاني شوند.
مصرف طولاني مدت قرص‌هاي ضد بارداري، معمولا بيشتر از پنج سال، مي‌تواند در پيشگيري از ابتلا به سرطان تخمدان موثر باشد. همچنين تعداد بارداري‌ها نيز در عدم ابتلا به اين بيماري نقش دارند. به طوري كه نازايي مي‌تواند يكي از علل ابتلا به سرطان تخمدان باشد.
سرطان در تخمدان‌ها با معاينه تشخيص داده مي‌شود. در اين موارد اندازه‌گيري يك سري ماركرهاي شيميايي مي‌تواند تا حدودي در تشخيص سرطان تخمدان موثر باشد. همچنين در اين زمينه سونوگرافي به ويژه سونوگرافي واژينال نيز استفاده مي‌شود. به طور كلي تشخيص سرطان تخمدان بوسيله‌ معاينات باليني معمولا در مراحل پيشرفت بيماري امكان‌پذير است.
اغلب سرطان‌هاي تخمدان علايم خاصي ندارند و معمولا علايم بيماري زماني ظاهر مي‌شود.

كه بيماري پيشرفت كرده است. اين در حالي است كه در افراد مسن، آب آوردن شكم و در نتيجه بزرگي شكم مي‌تواند علامتي از اين بيماري باشد. همچنين در صورتي كه تخمدان‌ها فعاليت هورموني هم داشته باشند ممكن است بيمار خونريزي‌هاي غيرطبيعي داشته باشد. اين در حالي است كه در سنين پايين معمولا تشخيص زودرس بيماري امكان‌پذير نيست.
درمان سرطان‌ تخمدان معمولا به صورت جراحي است. در سنين بالا هم رحم و هم تخمدان‌ها برداشته مي‌شوند و برحسب اين كه فرد به چه نوع سرطان تخمداني مبتلا بوده است به طور عمده پس از جراحي شيمي درماني انجام مي‌شود.
اخيرا تحقيقاتي در زمينه‌ نقش مصرف داروهاي درمان نازايي در ابتلا به سرطان تخمدان صورت گرفته است كه بر اين اساس گفته مي‌شود داروهاي تحريك تخمك‌گذاري در طولاني مدت مي‌تواند از عوامل ابتلا به سرطان در سنين بالا باشد.
با توجه به غير فعال شدن تخمدان‌ها در سنين بالا، برداشتن آنها عوارضي را ايجاد نمي‌كند. اين در حالي است كه يائسگي زودرس در ميان سالي از عوارض برداشتن تخمدان‌ها است./س
برچسب ها: سرطان ، تخمدان ، شایعترین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.