سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

اعطای نشان طلا‌ي نمايشگاه بين‌المللي ابداعات و اختراعات آلمان به يکي از کارکنان فولاد مبارکه اصفهان

کارشناس آزمايشگاه شيمي و کوانتومتري فولادمبارکه موفق شد با ارائه طرح "استفاده از سوخت مکمل براي پيش گرم کردن قراضه در کوره‌هاي قوس الکتريکي و در نتيجه کاهش مصرف انرژي" مدال طلا و لوح افتخار نمايشگاه بين‌المللي اختراعات، ایده‌ها و محصولات جدید نورنبرگ آلمان 2012 (IENA)، را براي ملت ايران به ارمغان آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان حسن بختياري با كسب نشان طلا و لوح افتخار اين نمايشگاه بين‌المللي، توانست نام ايران را بار ديگر بر تارک جهان درخشان سازد و پرچم پر افتخارکشور جمهوري اسلامي ايران را به رغم تمام فشارهاي موجود در اين نمايشگاه به اهتزاز درآورد.

وی در خصوص شرايط برگزاري اين نمايشگاه گفت: شصتمين نمايشگاه بين‌المللي اختراعات، ایده‌ها و محصولات جدید نورنبرگ آلمان 2012 (IENA) از تاريخ يکم تا چهارم نوامبر با حمايت و پشتيباني فدراسيون جهاني مخترعين و سازمان مالکيت هاي فکري سازمان ملل با حضور 44 کشور جهان و ارائه 900 طرح و ايده در زمينه‌هاي مختلف پزشکي، الکترونيک ، مکانيک خودرو،‌ پدافند غيرعامل، شيمي، سلامتي و محيط زيست مكاني براي عرضه، ارزيابي و فروش تازه‌ترين اختراعات مخترعان از سراسر جهان و محل مناسبي براي ارائه توانمندي هاي متخصصين و مهندسين ايراني نيز به شمار مي‌آيد.

اين مخترع و نخبه ايراني افزود : با توجه به وضعيت سياسي حاکم بر جهان و فشارها و تحريمهاي متعددي که از هر سو بر کشورمان وارد مي شود ، جو حاکم بر هيئت داوري نيز از اين موضوع بي‌بهره نماند و اعزام يک داور براي ارزيابي طرح هاي کشور ايران و تاييد نشدن همه طرح ها از سوي اين داور، حاکي از آن بود که حتي تحريم ها در بعد علمي نيز ايران را تحت شعاع قرارداده است و کشورهاي تحت سلطه آمريکا پيشرفت ما را در عرصه هاي علمي برنمي تابند.

بختياري ادامه داد : در ابتدا 5 طرحي که از سوي تيم نخبگان ايراني ارائه شده بود در کمتر از يک دقيقه با رأي داور مردود اعلام گرديد و نتايج ناداوري منجر به آن شد تا هيچ امتيازي به طرح هاي کشور ايران داده نشود. ولي در ادامه تيم مخترعان و متخصصان ايراني شرکت کننده با مشاهده اين نتيجه، اعتراض خود را به رئيس فدراسيون جهاني تسليم نمود و ناداوري صورت گرفته را به اطلاع فدراسيون رساند که با پيگيري هاي صورت گرفته مقرر شد در رأي اوليه تجديد نظر صورت گيرد .

در اين تجديد نظر ، فدراسيون با اعزام دو داور مستقل ، داوري مجدد را با اعمال فشار بيشتر و سخت گيري هاي متعدد بر روي طرح هاي ايراني آغاز کرد که در نهايت رأي به نفع گروه ايراني شرکت کننده برگشت داده شد و براي اولين بار در تاريخ برگزاري نمايشگاه بين‌المللي اختراعات ایده ها و محصولات جدید نورنبرگ آلمان، رأي صادر شده اوليه شکسته شد و از بين 5 طرح ايراني مردود شده مرحله اول ، 4 طرح مدال طلا و يک طرح ديگر مدال نقره گرفت که اين خود علاوه بر به نمايش گذاشته شدن توان علمي مخترعين و متخصصين ايران ، نشان دهنده بي عدالتي و فشار عليه کشورمان ايران نيز بود.

بختياري در خصوص طرح ارائه شده خود در اين نمايشگاه گفت : قراضه مصرفي در صنعت فولاد جهت توليد مذاب به عنوان فلز سرد در کوره مصرف ميشود که پايين بودن دماي فلز ، بار مصرف انرژي را مضاعف کرده و مصرف انرژي الکتريکي را افزايش مي دهد.

با اين فرضيه برآن شديم تا راه حلي براي پيشگرم کردن قراضه مصرفي به کار ببريم.

تنها کشوري که در اين خصوص تحقيقات و اقداماتي انجام داده کشور آلمان بود که با استفاده از دود خروجي کوره قراضه را پيشگرم ميکردکه طرح پيشنهادي ما ، استفاده از سوخت مکمل براي پيش گرم کردن قراضه و در نتيجه کاهش مصرف انرژي مي باشد.

سوخت مکمل مورد مصرف ما در اين طرح تشکيل شده است از ضايعات گياهي غني شده از لحاظ سوخت به اضافه ضايعات زيست محيطي که با تبديل به سوخت ، انرژي زيادي را توليد مي کند.

لازم به توضيح است که اين طرح با استفاده از تجارب و فعاليت هاي تحقيقاتي چند شرکت بزرگ فولادسازي و تاييد و دريافت جايزه حفظ محيط زيست آمريکا و ايران انجام شد.

وي در پايان افزود : اخيراً نيز اين سوخت در پژوهشکده صنعت نفت ايران مورد آزمايش قرار گرفته و دارا بودن 7274 کيلوکالري آن مورد تاييد قرار گرفته است.

اين سوخت در پاکتهاي 18 کيلويي آماده مصرف در کوره هاي قوس الکتريکي است که به ازاء هر 1 تن قراضه شارژ شده، يک پاکت اين سوخت به ذوب اضافه مي شود. وجود سوخت مکمل و اشتعال آن در کوره باعث گرم شدن قراضه شده تا جاييکه به ازاي هر پاکت 18 کيلويي ، مصرف برق 133 کيلو وات و مصرف کک 11 کيلوگرم کاهش پيدا ميکند و در مجموع در هر تن مذاب فولاد 13 دلار کاهش هزينه خواهيم داشت که اميد است با استفاده از اين سوخت گامي ديگر به سوي خودکفايي جمهوري اسلامي ايران برداريم.

لازم به توضيح است آقاي بختياري سال گذشته نيز موفق شد در مسابقات و نمايشگاه بين المللي کره جنوبي (سئول) نشان طلا و جايزه ويژه سازمان اختراعات آلمان را با طرح سوخت غني شده گياهي در زمينه حفظ محيط زيست کسب کند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.