سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کانديداهاي جانشيني هيلاري کلينتون چه كساني هستند؟ + بيوگرافي

با تأييد نهايي خروج هيلاري کلينتون بعنوان وزير خارجه آمريکا از کابينه باراک اوباما توسط ويکتوريا نولاند، سوزان رايس و جان کري بعنوان دو کانديداي جانشيني وي مطزح شده اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ باراک اوباما در حالی برای دومین بار رئیس‌جمهور امریکا شده که از مدت‌ها پیش از انتخابات برخی وزیران کابینه ‌اش هم چون هیلاری کلینتون و تیموتی گايتنر اعلام کناره‌گیری کرده بودند.
هیلاری کلینتون و تیموتی گایتنر مدتها پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده بودند که در دولت دوم باراک اوباما دیگر در مقام وزیر امور خارجه و وزیر مالیه فعالیت نخواهند داشت.
این در حالی است که از جمله کاندیداهای تعیین شده برای جانشینی کلینتون در پست وزارت امور خارجه امریکا جان کری و سوزان رایس هستند.


جان کری، سناتور ایالت ماساچوست امریکا است که تجربه زیادی به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا دارد. کاندیدای دیگر پست وزیر امور خارجه، سوزان رایس، سفیر امریکا در سازمان ملل است.
وی 20 سال در زمینه سیاست خارجی امریکا تجربه دارد و سابق نیز معاون وزیر امور خارجه امریکا بوده و یکی از اعضای شورای امنیت ملی امریکا نیز هست.
اما در این میان یکی از مسائلی که باعث شده است شانس جان کری برای تصدی وزارت خارجه آمریکا پایین بیایید این است که شاید باراک اوباما و رهبران حزب دمکرات ترجیح دهند که وی جای خود را در سنا حفظ کند و دمکرات‌ها از جایگاه جان کری در سنا محروم نشوند.


*** سوزان رايس

"سوزان الیزابت رایس"(17 نوامبر 1964) سفیر کنونی آمریکا در سازمان ملل متحد است.او از اول دسامبر 2010 اين سمت را برعهده گرفته است.
وی پیش از مقام فعلی، در دولت بیل کلینتون در پست هایی چون عضو شورای امنیت ملی (1997 – 1993)، مدیر سازمان های بین المللی و حافظ صلح (1995 – 1993) و مشاور ویژه رئیس جمهور و مدیر ارشد امور آفریقای وزارت خارجه امریکا (1997 – 1995) بوده است. وی همچنین از جمله اعضای ارشد اندیشکده بروکینگز در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد است. در انتخابات سال 2004 سوزان رایس مشاور ویژه جان کری نامزد حزب دموکرات نیز بود. وی در سال 2008 و با انتخاب اوباما، به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل معرفی شد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل به دیپلماتی خشک در میان همکاران خود مشهور است و بسیاری وی را بدلیل عدم انعطاف در مسائل سیاسی و دیپلماتیک، به ناپختگی متهم می کنند. اما بسیاری دیگر معتقدند رایس در مذاکرات در پشت درهای بسته بسیار منعطف است.
سوزان رایس از جمله مقامات دولت آمریکاست که در تصویب قطعنامه های ضد ایرانی در شورای امنیت و اعمال تحریم ها نقش موثری ایفا کرده و همواره تلاش کرده براي جلب رضايت سرانش، موضع ضد ایرانی خود را در بالاترین سطح حفظ کند.

**** جان کری


"جان فوربز کری" (۱۱ دسامبر ۱۹۴۳) سناتور دموکرات ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا است. در تاریخ ۲۹ ژوییه ۲۰۰۴ او رسماً به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۴ معرفی شد.
وی در سال ۱۹۸۴در انتخابات مجلس سنا شرکت کرد و توانست به جای سناتور بازنشسته "پل سونگاس" به نمایندگی ایالت ماساچوست وارد سنا شود. وی در طول ۲۰ سال حضور در سنا ۳ بار در سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲ از نو از سوی مردم ماساچوست برگزیده شده است.
سناتور کری در فوریه ۲۰۰۳ با ثبت نام در کمیسیون انتخابات آمریکا فعالیت ستاد انتخاباتی خود را آغاز و اجازه دریافت کمک‌های مالی پیدا کرد. 
در فوریه ۲۰۰۴ با آغاز انتخابات مقدماتی حزب دموکرات برخلاف انتظار همگان با برنده شدن در ۴۶ مرحله از ۵۰ مرحله با راي اکثریت به عنوان نامزد حزب دموکرات برگزیده شد. 
در ژوییه ۲۰۰۴ نیز با انتخاب سناتور جان ادواردز رقیب سابق انتخاباتی اش، به عنوان نامزد پست معاونت رییس جمهور، فصل تازه‌ای از فعالیت‌های انتخاباتی‌اش را گشود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.