سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تاثیر شگفت انگیز رب گوجه فرنگی در مقابله با سرطان

گوجه فرنگی با نام علمی Solanum lycopersicum یک گیاه پر اهمیت در زمینه غذایی و دارویی است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، در هر صد گرم گوجه فرنگی 18 کیلوکالری انرژی، 3.9گرمکربوهیدرات، 2.6گرم قند، 1.2گرم فیبر، 0.2گرم چربی، 0.9گرم پروتئين و94.5گرم آب وجود دارد. همچنین حاوی42 میکروگرم از Vit A ، 14 میلی گرم ازVit C ، 0.54 میلی گرم ازVit E و237 میلی گرم پتاسیم است.

همانطوريکه از نام علمی اش پيداست حاوی مقادير فراوانی ازرنگدانه ای به نام لیکوپن می باشد. میزان رنگ اين گیاه به میزان لیکوپن موجود در آن بر می گردد.

پژوهشگران طی بررسی های گوناگون نشان داده اند که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی مخصوصا گوجه فرنگی پخته شده تاثیر محسوسی در جلوگیری از بروزسرطان پروستات دارد .

سرطان پروستات، یکی از سرطان‌های شایع در بین مردان است و سالانه حدود ۳۶٫۰۰۰ مرد در انگلیس به این بیماری مبتلا می‌شوند.

لیکوپن رنگدانه ای است که علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، رنگ قرمز گوجه فرنگی را باعث می شود.

لیکوپن در بسیاری از میوه‌ها وجود دارد، اما غلظت و تراکم آن در گوجه‌فرنگی بسیار زیاد است. دانشمندان نشان داده اند که گوجه فرنگی پخته شده، می‌تواند در مقابل سرطان پروستات و سرطان سینه و هایپر پلازی خوش خیم پروستات در آقایان تا حد بسیار بالایی نقش پیشگیری کننده داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که ماده رنگی لیکوپن می‌تواند باعث آهسته‌شدن رشد و حتی از بین بردن سلول‌های نابهنجار و سرطانی شود.

سطوح گوناگونی از ریز مغذی ها در گوجه‌فرنگی‌ یافت می شود. دانشمندان به دنبال بررسی این مطلب می‌باشند که کدام نوع از گوجه‌فرنگی و در چه حالتی، تاثیرات آنتی اکسیدانی اش بیشتر خواهد بود.

محققان معتقدند تاثیرات لیکوپن جهت جلوگیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن، در محصولات مختلف گوجه‌ فرنگی متفاوت است.

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده که رب گوجه فرنگی و دیگر محصولات بدست آمده از گوجه فرنگی، در مقایسه با گوجه فرنگی خام، تاثیر بیشتری از نظر قدرت آنتی اکسیدانی دارد، چرا که پخته شدن گوجه فرنگی باعث از میان برداشته شدن دیواره سلول‌ها و بافت های آن شده و باعث رهائی بیشتر ماده لیکوپن می‌شود.

محققان با تست‌های آزمایشگاهی دریافتند که لیکوپن رشد و سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی را به حد قابل توجهی کاهش می دهد.

البته اين نکته فراموش نشود که درتهیه رب از گوجه فرنگی می بایست شرایط واصول بهداشتی کاملا رعایت گردد تا تاثیرات مثبت آن ظاهر شود و مورد استفاده قرار گیرد./ب

 

برچسب ها: تاثیر ، رب ، گوجه فرنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.