سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونمایی از بزرگراه هوشمند در هلند

دو استودیو طراحی Roosegaarde و Heijmans در حال ایجاد یک زیر ساخت برای توسعه طرحی با عنوان بزرگراه‌های هوشمند هستند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ استفاده از رنگ‌های پویا و زنده یکی از نوآوریهای است که برای استفاده در بزرگراه‌های هوشمند طراحی شده است.

دو استودیو طراحی Roosegaarde و Heijmans در حال ایجاد یک زیر ساخت برای توسعه طرحی با عنوان بزرگراه‌های هوشمند هستند و جاده مذکور شامل مجموعه ای از فن آوریهای تعاملی است که خود را سازگار با شرایط ترافیک کرده و رانندگان میتوانند با ارائه انتقادات و پیشنهادات در بهبود هر چه بیشتر این پروژه نیز بکوشند.

در حقیقت این بزرگراه هوشمند که به نوعی” Route 66 of the future "نام گرفته است با استفاده ترکیبی از سنسورها و رنگهای هوشمند و انرژی دستگاه، دارای سیستم تعاملی بوده و تا حد زیادی خود انرژی خود را تامین میکند و با توجه به اظهارات هر دو شرکت بزرگراه‌های هوشمند و فن آوری‌های جدید آن در حدود پنج سال آینده در دسترس خواهند بود.

یکی از جالب ترین این فناوری‌ها رنگ پویا است که در حقیقت به دما بسیار حساس بوده و تحت شرایط عادی جاده به رنگ شفاف باقی میماند اما هنگامنی که درجه حرارت به اندازه کافی برای ایجاد خطراتی همچون یخ زدگی جاده و یا لغزنده بودن کافی بوده رنگ مذکور قابل مشاهده شده و نمادهای هشدار را برای رانندگان به نمایش درمی‌آورد.

شب تاب در تاریکی جاده:

فناوری دیگر تحت نام شب تاب در تاریکی جاده است که البته کارکرد آن از عنوان آن کاملا مشخص است و در این فناوری جاده با استفاده از جذب نور خورشید در طول روز تا ساعت‌ها در تاریکی شب نیروی روشنایی داشته و باعث افزایش دید و کاهش نیاز برای استفاده از روشنایی‌های معمولی جاده‌ها خواهد شد.

نور ایمنی:

یکی از جالب ترین راهکارها در این زمینه استفاده از سیستم نور تعاملی است که دارای سنسورهایی جهت تشخصی نزدیک شدن خودرو است و زمانی که خودرو دور میشود نور کمرنگ تر میشود و در حقیقت یک نوع اطلاع‌رسانی به سایر رانندگان برای اطلاع از خلوتی یا شلوغی جاده نیز خواهد بود که از راه دور نیز قابل رویت است.

روشنایی باد:

در این فناوری که  "Wind Light” نام گرفته است یک سری ژنراتور به شکل فرفره گل در کنار جاده کار گذاشته میشود وبا عبور خودروها و با باد ناشی از ان شروع به چرخش کرده و ضمن تولید نیرو روشن نیز میشوند.

گفتنی است که بزرگراه‌های هوشمند برنده بهترین طراحی هلندی را در سال ۲۰۱۲ کسب کرد و در ماه اکتبر در نمایشگاه اس استرزیپ آیندهوون رونمایی شد.

گفتنی است که هر دو استودیو مذکور در تلاشند تا یک نمونه اولیه از این بزرگراه را برای سال ۲۰۱۳ آماده رونمایی و بهره برداری آزمایشی کنند.

منبع: خودروسازي

برچسب ها: بزرگراه ، هوشمند ، هلند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.