سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی ها و شواهد نشان می دهد:

30 تا 40 درصد مبتلایان به سل دچار یک بیماری زمینه ای هستند

بررسی ها و شواهد نشان می دهد که حدود 30 تا 40 درصد بیماران مبتلا به سل، دچار یک بیماری زمینه ای و مستعد کننده به عنوان ریسک فاکتور ابتلا به سل هستند.

صادق علیایی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله عج در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  سل یکی از مهمترین و بزرگترین مسائل و مشکلات بهداشتی و درمانی در سراسر جهان است و تقریبا تمام مناطق دنیا به نوعی درگیر این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه حدود 2 میلیارد نفر از مردم جهان به میکروب سل آلوده اند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 15 میلیون نفر در دنیا به بیماری سل مبتلا هستند و سالانه نزدیک به 9 میلیون نفر به افراد مبتلا اضافه می شود.

علیایی تاکید کرد: همچنین سالانه نزدیک به 2 میلیون نفر از مبتلایان به سل، بر اثر این بیماری و عوارض آن جان خود را از دست می دهند.

وی با اشاره به اینکه گسترش بیماری های مزمن و زمینه ای در سالهای اخیر به تغییر ماهیت سل و افزایش این بیماری در بسیاری از مناطق جهان دامن زده است، تاکید کرد: بررسی ها و شواهد نشان می دهند که حدود 30 تا 40 درصد بیماران مبتلا به سل، دچار یک بیماری زمینه ای و مستعد کننده به عنوان ریسک فاکتور ابتلا به سل هستند.

علیایی یاد آور شد: بیماری های مزمن و زمینه ای از جمله مهمترین دلایلی بوده است که موجب فعال شدن موارد سل نهفته شده است.

وی گفت: بیماری ایدز و عفونت اچ آی وی، دیابت، نارسایی های مزمن کلیه، لوسمی، کانسرهای سر و گردن، سندرم های سوء جذب مزمن و برخی مشکلات و نارسایی های مربوط به دستگاه گوارش، از جمله مهمترین بیماری های مزمن و زمینه ای است که به افزایش موارد سل فعال دامن زده است.

علیایی خاطر نشان کرد: علاوه بر بیماری های مزمن و زمینه ای، تغییر شیوه های زندگی به ویژه تغییر الگوهای رفتاری نیز در گسترش موارد سل فعال نقش داشته است./ح
برچسب ها: سل ، ریه ، عفونت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.