سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

ضرورت تهیه برنامه اصولی برای افزایش سرانه مصرف آبزیان

مصرف ماهی در ایران نسبت به بسیاری از کشورها کمتر برآورد شده است، بنابراین تهیه یک برنامه اصولی به منظور افزایش سرانه مصرف آبزیان در کشور، ضروری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، یک کارشناس کشاورزی با بیان اینکه میزان سرانه مصرف آبزیان در ایران در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار چشم‌گیری داشته است، گفت: دلیل این امر، وجود تبلیغات دولتی به ویژه تبلیغات سازمان شیلات و وزارت بهداشت، افزایش تولید انواع ماهی‌ها به ویژه قزل‌آلا در سال‌های اخیر و افزایش تنوع در عرضه و بسته‌بندی بوده است.

طاهری تصریح کرد: با این حال، با وجود افزایش چشم‌گیر مصرف سرانه طی سال‌های اخیر در کشور، در مقایسه این مصرف با سرانه مصرف سایر کشورها، ایران از نظر مصرف گوشت ماهی، ضعیف معرفی شده است.

وی با بیان اینکه آبزیان از گذشته به عنوان غذای بسیار مهمی از حیث دارویی مطرح بوده‌اند،ادامه داد: در دهه‌های اخیر با توجه به رشد روزافزون جمعیت و وجود سوء تغذیه در بسیاری از نقاط دنیا، آبزیان می‌توانند در مقام تأمین پروتئین مصرفی مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

طاهری غذای پر ارزش را غذایی دانست که دارای مواد و عناصر غذایی لازم برای بدن و فاقد مواد غیرلازم و مضر باشد.

وی بیان کرد: غذاهای دریایی عملاً جزو این گونه غذاها به حساب می‌آیند، زیرا علاوه بر داشتن اسیدهای آمینه ضروری و کافی، حاوی انواع متعدد و مقادیر مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و هر چه در رژیم غذایی انسان، ماهی و سایر آبزیان بیشتر باشد، به دلیل دریافت عناصر غذایی ضروری بیشتر، درصد ابتلا به بسیاری از انواع بیماری‌ها کاهش خواهد یافت.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه ارزش غذایی جانوران آبزی و اثرات اعجاب‌آور اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گوشت و روغن آبزیان، آن‌ها را به عنوان غذای سلامتی در تمام دنیا شناسانده است، گفت: به طوری که امروز در حدود 25 درصد از سهم پروتئین حیوانی کل جهان از آبزیان تأمین می‌شود و آبزیان با داران بودن بیشترین درصد پروتئین در مقایسه با گوشت قرمز، با قابلیت هضم 96 درصدی پروتئین موجود از نظر غذایی دارای ارزش بسیار بالایی هستند./س

برچسب ها: ضرورت ، مصرف ، آبزیان ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.