سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

تالاب بین المللی گندمان احیا شد

مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب بین المللی گندمان در شهرستان بروجن، با همكاری و مشاركت مردم، بخشداری گندمان، سازمان جهادكشاورزی و اداره كل مدیریت بحران استان احیا شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

سعید یوسف پور اظهار داشت: با توجه به كاهش بارندگی و خشكسالی های سال های اخیر، میزان آب این تالاب كاهش به نحو چشمگیری كاهش یافت و این تالاب طی حدود چهار سال گذشته شرایط سخت و خشكی شدید را تجربه كرد.

يوسف گفت: طی سه ماه گذشته با مشاركت مردم شهرستان بروجن به ویژه كشاورزان، این تالاب بعد از آبگیری و بازگشت پرندگان جان دوباره گرفت.

وی گفت: در حاشیه این تالاب 450 هكتار اراضی كشاورزی وجود داشت كه با استفاده از اعتبارات ستاد بحران، تغییر سیستم های آبیاری تحت فشار و استفاده از روش های نوین، باعث افزایش میزان آب ورودی به تالاب شد.

یوسف پور ادامه داد: این مهم، موجب شد كه نه تنها بخش كشاورزی با تامین آب مشكلی نداشته باشد بلكه آب مازاد نیز به تالاب هدایت شود

مدیركل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در ادامه، اجرای طرح های مطالعاتی برای احیای كامل تالاب گندمان را از برنامه های مهم این اداره كل در سالجاری عنوان كرد.

یوسف پور افزود: این تالاب به لحاظ بافتی جزء تالاب های منحصر به فرد كشور و زیستگاه ماهی گوره خری از نوع آقانیوس ولادی كوی است.

وی با بیان اینكه این تالاب بعد از دشت شهركرد، یكی از كانون های گرد و غبار استان چهارمحال و بختیاری بود، گفت: با احیای دوباره این تالاب، این مشكل نیز تا حد زیادی از بین می رود.

مدیر كل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب گندمان، تأمین كننده منابع آب دشت های بلداجی و گندمان است و احیای آن برای مردم منطقه و این اداره كل از اهمیت بالایی برخوردار است.

تالاب گندمان در استان چهارمحال و بختیاری، از تالاب های برتر ایران در موضوع حیات وحش است كه در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی به ثبت رسیده است.

این تالاب كه به عنوان زیستگاهی با ارزش در میان ۱۰۵ زیستگاه مهم پرندگان در ایران شناسایی شده و در شمار زیباترین تالاب های كشور و مهم ترین كانون های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

شهرستان بروجن، با 119 هزار نفر جمعیت، از شهرستان های هفتگانه استان چهارمحال و بختیاری است که مرکز آن ( شهر بروجن ) در فاصله 60 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) واقع شده است. /ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.