سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رويترز ؛‌

جزئيات رسوايي اخلاقي رئيس سيا و استعفاي او

دیوید پترائوس رئیس مستعفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا ) روز جمعه با اذعان به رابطه جنسی نامشروع خود از این سمت استعفا و اعتراف کرد کار بسیار پستی انجام داده است .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ پترائوس شصت ساله در نامه ای به کارکنان سیا نوشت روز پنجشنبه با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید ملاقات کرد و از او خواست اجازه دهد به دلایل شخصی از سمت خود استعفا کند .
وی در این نامه نوشته است :  پس از سی و هفت سال تاهل ، همسر خوبی نبوده و رابطه جنسی نامشروع داشته است . چنین رفتاری نه به عنوان یک شوهر و نه به عنوان رئیس یک سازمان مانند سازمان ما پذیرفتنی نیست .
اوباما نیز که روز سه شنبه بار دیگر موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود با انتشار بیانیه ای اعلام کرد استعفای پترائوس را پذیرفته است .
اوباما در این بیانیه همچنین از پترائوس به خاطر عملکردش در سیا و همچنین هدایت نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان قدردانی کرد .
یک فرد آشنا با این رسوایی گفت " پائولا برودول Paula Broadwel " زنی است که پترائوس با او رابطه جنسی نامشروع داشته است .
وی افزود این زن نویسنده ای است که زندگینامه پترائوس را نوشته است .
تلاش ها برای برقراری ارتباط با برودول که ساکن کارولینای شمالی است هنوز راه به جایی نبرده است .
هنوز اطلاعات زیادی دراین خصوص ازجمله اینکه پترائوس و این زن چه مدت به یکدیگر رابطه داشته اند و اینکه چرا پترائوس اکنون یعنی چند روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از سمت خود استعفا کرده است ، وجود ندارد .
نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این رابطه نامشروع نخستین بار چند ماه قبل در خلال تحقیقات پلیس فدرال آمریکا ( اف بی آی ) فاش شد .
یک مقام امنیت ملی آمریکا گفت اف بی آی در تحقیقات خود درباره درز اخبار که هیچ ارتباطی با این مسئله نداشته است بطور تصادفی از این رابطه نامشروع جنسی مطلع شد .
افشای این رسوایی جنسی پایانی برای کار پترائوس در دولت آمریکا خواهد بود که در جنگ عراق نقشی کلیدی داشت ، زمانی رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا بود و دوره ای نیز فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو را در افغانستان به عهده داشت .
پترائوس تنها چهارده ماه ریاست سیا را به عهده داشت و استعفای ناگهانی وی این دستگاه جاسوسی آمریکا را با خطر دوره ای از بی ثباتی روبرو خواهد کرد .
مقامات آمریکایی اعلام کردند عملکرد سیا در حادثه بنغازی با تصمیم پترائوس هیچ ارتباطی ندارد .
در حمله یازدهم سپتامبر به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی ، سفیر آمریکا به همراه سه دیپلمات آمریکایی دیگر کشته شد .
اوباما که استعفای پترائوس را پذیرفته است اعلام کرد مایکل مورل که مدتهاست معاون رئیس سیا بوده است به عنوان رئیس موقت سیا کار خود را ادامه خواهد داد .
برخی منابع اعلام کردند مورل از گزینه های اصلی برای جانشینی پترائوس است .
جان برنان مشاور ارشد اوباما در مقابله با تروریسم ، توماس دانیلون مشاور امنیت ملی اوباما و جین هرمان از اعضای سابق کنگره دیگر گزینه های احتمالی برای جانشینی پترائوس هستند .
استعفای پترائوس همچنین خلاء جدیدی را در تیم امنیت ملی اوباما ایجاد خواهد کرد . هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است در دوره ریاست جمهوری جدید اوباما حضور نخواهد داشت . ازسوی دیگر احتمال زیادی وجود دارد لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا نیز از این سمت کنار برود .
برچسب ها: بین الملل ، سیا ، استعفا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.