سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار! قاچاق کالا گامی بزرگ به سوی تهاجم فرهنگی

قاچاق کالا با هشداری جدی و گامی بزرگ به سوی تهاجم فرهنگی در گسترش انحراف ها و آسیب های اجتماعی موثر است.

محمد متولی کارشناس جامعه شناسی در گفتگو  با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: کالاهای غیر مجاز عنصر مخرب فرهنگی و رفتارهای اجتماعی با تاثیر مستقیم بر پروشش افراد خارج از فرهنگ و آرمان های ما تبدیل به نماد بدحجابی و الگوی نامناسب برای نسل جوان با استفاده از لباس های غرب زده می شود.

وی گفت: برخی از قاچاقچیان بدون توجه به باورهای فرهنگی به دلیل سود فراوان با ورود این کالاها و تزریق باور لاقیدی در جامعه باعث تخریب فرهنگ، باور جامعه و باورهای اجتماعی می شوند.

متولی افزود: گروهی از وارد کنندگان علاوه بر کسب سود فراوان با قصد رخنه در آرمان اجتماعی و تقویت تهاجم فرهنگی این کالاها را در اختیار افراد بی قید و شرط قرار می دهند.

وی اشاره کرد: به طبع افزایش دامنه ی مصرف این کالاها، موجب گسترش بی قیدی در جامعه می شود. بی توجهی به ناهنجاری های جامعه زمینه ای برای ایجاد کج روی، انحراف ها و آسیب های اجتماعی است.

متولی گفت: کنترل درونی بهترین راه برای مقابله و پیشگیری از گسترش انحراف های اجتماعی با تقویت حس خودباوری در افراد، نیازمند اعتبار اجتماعی است.

وی تاکید کرد: مردم با مصرف این کالاها و ایجاد ضربه ای بزرگ به جامعه عامل بازدارنده در کنترل اجتماعی و تضعیف نظام اجتماعی اند.

نظام مجبور به برخورد یا مجازات اجتماعی از جمله زندان و تنبیه بدنی برای تربیت آنها می شود.

متولی با اشاره به دلیل عمده ی ممنوعیت برخی از کالاهای وارداتی با توجه به کشورهای تولید کننده ی آن گفت: دولت به دلیل حمایت از مظلومان و کشورهای تحت سلطه ی استعمارگر و صهیونیست ها برای جلوگیری از تولید کالا و چرخه ی اقتصادی، تقویت روحیه ی کشورهای زیر سلطه، اعلام همدلی و همبستگی خود، معامله واردات و صادرات را با کشورهای بیگانه ممنوع کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: گسترش فرهنگ روحیه ی همدلی با مستضعفان و مبارزه با مستکبران، زمینه ای برای تقویت شناخت جامعه، افراد، ارتباط بین دولت و مردم است.

دولت با نگرش بهتر، تقویت و تاثیر فراوان بر جامعه حامی بزرگی برای مردم می شود.

متولی افزود: در حقیقت افراد در حوزه ی بیرونی و بین المللی با پرهیز از حمایت ستمکاران بهترین حامی در حوزه ی داخلی و عامل تقویت باورها و رفتارهای اجتماعی اند.

وی در خصوص نقش مخرب ورود کالاهای غیر مجاز در جامعه گفت: برخی از کالاهای وارداتی با تاثیر منفی بر کالاهای داخلی موجب کاهش اعتماد مردم، تضعیف نظام اجتماعی و گسترش آسیب های اجتماعی می شود.

متولی گفت: قاچاق کالا باعث تخریب نظام کار، اجتناب تولید کنندگان از تولید کالا، افزایش بیکاری، گرایش مردم به کالاهای وارداتی بدون توجه به کیفیت آن سو استفاده افراد سودجو و پخش کالاهای بی کیفیت در جامعه و افزایش آسیب های اجتماعی می شود.

وی افزود: مواد مخدر مخرب ترین کالای وارداتی، قاچاق و بزرگترین آسیب اجتماعی است در حقیقت قاچاق مواد مخدر با آسیب فراوان به پیکر جامعه و فلج شدن آن، زمینه ای برای ایجاد آسیب های اجتماعی در بخش های مختلف است./ف

برچسب ها: قاچاق ، جوان ، نسل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.