سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فضای سبز منطقه یک همگام با استانداردهای جهانی

تعییین سطح و سرانه کالبدی فضای سبز ایران، تاکنون عمدتا بر اساس استانداردهای مورد استفاده در کشورهای دیگر بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، سرانه فضای سبز در یک شهر کویری و یا یک شهر بزرگ مانند تهران نمی توان شرایطی همانند با یک شهر ساحلی در استان مازندران داشته باشد با وجود این، اطلاع از استانداردهای فضای سبز می تواند به عنوان هدایتگر فعالیت ها و خط مشی ها به شمار آید.
بر اساس مطالعات و بررسی های وزارت مسکن و شهرسازی سرانه متعارف و قابل قبول فضاهای سبز شهری در شهرهای ایران بین 7 تا 12 مترمربع برای هر نفر است که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی محیط زیست سازمان ملل متحد 20 تا 25 مترمربع برای هر نفر رقم کمتری است.
با وجود این، در شهرهای مختلف کشور نیز این رقم ، با توجه به ویژگی های متفاوت جغرافیایی و اقلیمی آنها ،‌با اختلافاتی همراه است که میزان آن را طرح های مصوب هر یک از شهرها تعیین می کنند.
با توجه به این که سرانه فضای سبز با نگاه به ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی در شهرهای کشور متفاوت است.
سرانه فضای سبز در منطقه یک از سال گذشته تاکنون پیشرفت داشته است.
به گفته حمید دانشور رئیس اداره بازیافت منطقه یک سرانه فضای سبز عمومی در پایان سال گذشته 42/46 مترمربع به ازای هر نفر بوده است که هم اکنون به 44/45 در مترمربع رسیده است.
در مجموع آنچه از دیدگاه محیط اجتماعی در ارتباط با فضای سبز شهری اهمیت دارد، میزان فضای سبز عمومی است، یعنی فضای سبزی که رفت و آمد عموم مردم در آنها بدون مانع باشد،‌یا به تعبیر دیگر فضای سبز اجتماعی بنابراین مفهوم سرانه فضای سبز تنها می تواند برای آن نوع فضای سبز به کار رود که برای گذراندن اوقات فراغت بازی و تفریح مهیا شده است.
دانشور در ادامه گفت: سرانه فضای سبز استاندارد جهانی 16 در مترمربع است که با اضافه شدن 75 هکتار به سرانه فضای سبز منطقه یک 2مترمربع به ازای هر نفر جمعیت به این سرانه افزوده شده است.
استاندارد سرانه فضای سبز جدا از استانداردهای فضاهای تفریحی در دنیا برای هر فرد 25 مترمربع است و در ایران برای هر فرد 9 مترمربع است در حالیکه در حال حاضر تنها 4/6 مترمربع از این فضا در تهران تامین شده است که پراکندگی این 4/6 متر نیز از توازن درستی برخوردار نیست.
با توجه به این سرانه فضای سبز در منطقه یک از رشد خوبی برخوردار بوده، امید است ایران نیز بتواند سرانه فضای سبز خود را به استانداردهای جهانی نزدیک گرداند./ف

برچسب ها: فضای ، سبز ، استاندارد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.