سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

اختراع دستگاه ‹‹درمان ترکیبی» (combination therapy)در دانشگاه علوم پزشکی کاشان

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از اختراع دستگاه ‹‹درمان ترکیبی» (combination therapy) به ابتکار رسول مختاری، دانشجوی رشته پرستاری در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان دکتر غلامعلی حمیدی گفت: با اختراع این دستگاه، سرعت التیام در زخم‌های مزمن، دیابتی، بستر و تروما افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای این دستگاه و ثبت آن تاکنون 50 میلیون ریال توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان هزینه شده است، افزود: این دستگاه علاوه بر ایجاد فشار منفی، عمل شست‌وشوی خودکار زخم، تنظیم دمای محیط زخم، ایجاد پانسمان بسته و اکسیژن درمانی را همزمان انجام می‌دهد و در سرعت بهبود سریع زخم کاربرد دارد.

وی تصریح کرد: این دستگاه در مدت دو سال و نیم طراحی وساخته شده و قادر است سرعت التیام زخم را افزایش دهد.

به گفته وی، این دستگاه بدون دخالت نیروی انسانی، ابتدا سرم قابل شست‌وشو را به دمای 34 درجه سانتیگراد می‌رساند و از سه ناحیه به روی سطح زخم پاشیده و آن را شست‌وشو می‌دهد و سپس سرم جمع شده بر روی سطح زخم را جمع و آن را خشک می‌کند.

دکتر حمیدی اضافه کرد: بعد از خشک شدن سطح زخم، اکسیژن خالص را دریافت و به دمای 34 درجه سانتیگراد می‌رساند و یک دقیقه با فشار روی زخم گذاشته و سپس به مدت یک دقیقه موضع زخم را تحت فشار منفی قرار داده کرده و زخم را مکش می‌کند و زمانی که خون‌رسانی به بافت بیشتر می‌شود لبه‌های زخم به هم نزدیک‌تر شده و با این کار سرعت التیام زخم افزایش می‌یابد،این این دستگاه ازسرد شدن زخم جلوگیری می کند تاعمل پرولیفراسیون قطع نشود .

وی با بیان اینکه این دستگاه روی 30 رأس خرگوش آزمایش شده یادآور شد: در این آزمایش برای 15 مورد از خرگوش‌ها از پانسمان ساده استفاده و برای 15 خرگوش دیگر از این دستگاه استفاده شد که در نتیجه سرعت التیام زخم خرگوش‌هایی که در مورد آنها دستگاه استفاده شده بود افزایش دو برابری را نشان می‌داد.

معاون پژوهشیدانشگاه علوم پزشکی کاشانهمچنین از اختراع دستگاه هوشمند «گرما درمانی، سرما درمانی و حرکت‌ درمانی» برای جلوگیری از گرفتگی و سفتی عضلات خبر داد و گفت: با برنامه‌ای که به این دستگاه داده می‌شود، انگشتان، مچ، زانو استخوان لگن و سایر نواحی بدن فرد بیمار در حال کما در ساعت مشخص حرکت داده شده و از خشک شدن اندام و عضلات بیمار جلوگیری به عمل می‌آید.

دکتر حمیدی تحریک شنوایی بیماران در وضعیت کما را یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه اعلام کرد و اضافه کرد: صحبت کردن با بیمار در حال کما به جای همراه بیمار یکی از قابلیت‌های این دستگاه است که قبل از هر حرکتی به بیمار می‌گوید چه کاری انجام دهد.

ویخاطرنشان کرد: صدای مورد نیاز از قبل روی یک MP 3 ضبط و به این دستگاه داده می‌شود و بعد از آزمایش صدا با برنامه زمان‌بندی مشخصی که به دستگاه داده صدای ضبط شده به صورت خودکار برای بیمار پخش و موجب تحریک شنوایی می‌شود.

وی جلوگیری از دردهای عضلانی و سفتی عضلات را یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه اعلام کرد و متذکر شد: با برنامه‌ای که به این دستگاه داده می‌شود از ابتدا تا انتها به مانند یک کیسه آب سرد و یا آب گرم عمل کرده و از دردهای عضلانی جلوگیری می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به اینکه این دستگاه همچنین قادر است از ایجاد إدم و زخم بستر در اندام تحتانی جلوگیری کند اظهار داشت: با دادن بهترین وضعیت آناتومی به اندام تحتانی از کنتراکچر جلوگیری می کند .

دکتر حمیدی در پایان، هزینه ساخت این دستگاه را 25 میلیون ریال اعلام کرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
زهرا کریمی
۱۲:۴۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۱
با سلام. اگر کسی درخراسان رضوی یک بیماری داشته باشد وبه کمارفته باشد از کجا وچگونه می تواند این دستگاه را تهیه کند؟ لطفا راهنمایی ام کنید. باتشکر