سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

تجلیل از استاد برجسته مهندسی برق و بنیانگذار سیستم های فازی ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان

همایش تجلیل از مرحوم پروفسور ولی اله طحانی، بنیانگذار سیستم های فازی در ایران با حضورگسترده استادان، دانشجویان و خانواده آن استاد برجسته در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در این همایش عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی های بارز اخلاقی، طبع لطیف و سخت کوشی علمی پروفسور طحانی گفت: زحمات بی نظیر ایشان موجب راه اندازی رشته مهندسی کنترل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعت نفت آبادان گردید.

دکترقیصری افزود: مرحوم طحانی در سال 1341 با کسب رتبه نخست در کنکور وارد دانشکده نفت آبادان شد و با دریافت بورس تحصیلی از معتبرترین دانشگاه مهندسی برق در امریکا موفق شد دوره های کارشناسی ارشد و دکتری خود را تا سال 1351 در دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی کالیفرنیا به پایان برساند.

در ادامه این برنامه اولین دانشجوی فارغ التحصیل دکتری مهندسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان و از شاگردان پروفسور طحانی، صبر و تعهد علمی وی را ستودنی دانست و گفت: هم اکنون بیش از300 کتاب در علوم مهندسی برق در سطح جهان وجود دارد که نام ایشان بعنوان یکی از منابع و مراجع اصلی درآنها ذکر شده است.

دکتر شیخ الاسلام، با اشاره خدمات علمی پرشمار مرحوم طحانی به جامعه علمی کشور، پیشگامی ایشان برای ایجاد و توسعه زمینه های آموزشی و پژوهشی جدید در پردازش فازی پایگاه های داده، کنترل فازی،کنترل عصبی فازی، بهینه سازی فازی، پایداری سیستم های فازی و سیستم های کنترل غیر خطی را از جمله این خدمات علمی و پژوهشی برشمرد.

وی همچنین بخشی از افتخار پایه گذاری سیستم های فازی در جهان را متعلق به پروفسور طحانی دانست و گفت: در حال حاضر بیشترین افتخارات در دانشگاه صنعتی اصفهان از نظر چاپ مقالات در علوم پایه و مهندسی متعلق به مرحوم طحانی است.

در ادامه این مراسم دیگرعضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان پروفسور طحانی را مصداق بارز صدقه جاریه توصیف کرد وافزود: شاگردانی که ایشان تربیت نمودند از بهترین اساتید و پژوهشگران کنونی علوم مهندسی برق در کشور هستند.

دکتر منتظری همچنین به ذکر خاطراتی از تلاش های علمی مرحوم طحانی برای اعتلای علوم مهندسی برق در کشور پرداخت و گفت: پروفسور لطفی زاده بعنوان بنیانگذار سیستم های فازی در جهان، پروفسور طحانی را بهترین دانشجوی کل دوران علمی خود دانسته است و به این امر افتخار می کند.

در پایان با اهدای لوح یاد بود به خانواده مرحوم پروفسور طحانی از تلاش ها و زحمات علمی آن استاد برجسته تجلیل شد.

گفتنی است پرفسورولی اله طحانی، بنیانگذار سیستم های فازی در ایران و و از پیشگامان مهندسی کنترل درکشور است که از سال 1351 تا 1361 با مرتبه‌های استادیاری و دانشیاری در رشته مهندسی برق دانشگاه نفت آبادان مشغول تدریس بودند و از سال 1362 با مراتب دانشیاری و استادی در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را دنبال نمود وسرانجام پس از یک عمر فعالیت صادقانه در جهت اعتلای نام ایران در سال 1379 دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.