سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

تعزیه، زیباترین عرصه هنر توحیدی است که ریشه در کربلا دارد

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، تعزیه را زیباترین عرصه هنر توحیدی دانست که ریشه در حادثه کربلا دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد

بهمن اکبریان گفت: ما معتقدیم، تعزیه، گونه ای از نمایش مذهبی منظوم است که در درون خود از تمام هنرها وام می گیرد.

وی افزود: هنر تعزیه، از  نمایش، ادبیات ،موسیقی و هنر های تجسمی بهره برده و  سهم برجسته ای، در ساختن ذهنیت مذهبی و تکوین و رشد جهان بینی توحیدی و شیوه تفکر مردم دارد .

 مشاور مذهبی و هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، در همایش آسیب شناسی تعزیه  در شهرستان شهرکرد گفت: تعزیه، هنر ترکیبی است که حاوی پیام های عاشورا و مظلومیت اهل بیت (علیهم السلام )است.

حجت الاسلام سید رضا عبداله زاده، در بحث آسیب شناسی تعزیه، ورود اشعار نامناسب به نسخ قدیمی را مهمترین آسیب تعزیه در این استان دانست.

 وی، همچنین به استفاده ناصحیح از آلات موسیقی در مجالس تعزیه خوانی اشاره کرد و افزود:  ورود آلات موسیقی نامتعارف به مجالس تعزیه خوانی، باعث از بین رفتن سنتهای قدیمی و ایجاد بدعت گذاری در این هنر نمایشی است.

 حجت الاسلام عبدالله زاده، بر لزوم ورود هرچه بیشتر جوانان به عرصه تعزیه خوانی تأکید کرد و گفت: لازم است پیشکسوتان تعزیه خوانی، دانسته های خود را به جوانان و نوجوانان علاقمند و عاشق اهل بیت (ع) بیاموزند.

 وی  افزود: لازم است دستگاه های متولی، کلاس های آموزشی، در حوزه مقتل شناسی، آوا شناسی، موسیقی و بازشناسی اشعار برای تعزیه خوانان تشکیل بدهند.

مشاور مذهبی و هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه بسیاری از اشعار وارد شده در نسخ تعزیه خیالی است و صحت ندارد، خاطر نشان کرد: جمع بندی و آسیب شناسی نسخ تعزیه، یکی از ضروریات این حوزه است.

 گفتنی است، در این همایش که با حضور 300 نفر از تعزیه خوانان فعال استان برگزار شد، بخشی از تعزیه شهادت مسلم بن عقیل توسط گروه تعزیه خوانی سیدالشهدا (ع) روستای شوراب صغیر اجرا شد.

 در پایان از اجرا کنندگان تعزیه در هفته هنر استان چهارمحال و بختیاری، در فرهنگسرای نیاوران تجلیل شد./س

برچسب ها: تغزیه ، هنر ، توحیدی ، کربلا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.