سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه:

اعضاي فوق تخصص ICU در هيات جذب به دلايل نامعلوم رد مي شوند

رئيس انجمن مراقبتهاي ويژه ايران گفت: در حالي که ICU هاي دانشگاه تهران متولي نداشته و نامتوازن اداره مي شوند ولي در هيات جذب علمي ، اعضاي فوق تخصص ICU به دلايل نامعلوم رد مي شوند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران دکتر علي امير سواد کوهي در نشست خبري اولين کنگره سراسري" گذشته، حال و آینده مراقبت‌های ویژه در ایران " در سالن ابوريحان دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينکه طي يک سال اخير تعداد تخت هاي مراقبتهاي ويژه از سه هزار به چهار تخت افزايش داشته است گفت : تعداد تخت ها طي يک سال هزار تخت رشد داشته ولي افزايش اين تخت ها بايد پس از استانداردسازي صورت پذيرد که متاسفانه در اين افزايش تخت با استانداردسازي همراه نبوده است.

وي با اشاره به اينکه در اين عرصه وزارت بهداشت بايد با توجه به استانداردهاي ICU ها ، ابتدا به استاندارد سازي توجه داشته باشد افزود: تخت هاي افزوده شده متاسفانه هنوز تائيديه کامل نگرفته اند که در اين عرصه طولاني بودن کارشناسي ها از مشکلات اين عرصه محسوب مي شود.

رئيس انجمن مراقبتهاي ويژه ايران با بيان اينکه در حال حاضر 80 فارغ التحصيل مراقبتهاي ويژه در کشور داريم تصريح کرد : در حالي که ICU هاي دانشگاه تهران متولي نداشته و نامتوازن اداره مي شوند ولي در هيات جذب علمي ، اعضاي فوق تخصص ICU به دلايل نامعلوم رد مي شوند.

وي اظهار کرد : تعداد مرگ و مير در بخش مراقبت هاي ويژه با مديريت فوق تخصص هاي ICU از 30 – 40 درصد گذشته به 22 تا 24 درصد رسيده که نشان از عملکرد مناسب اين فارغ التحصيلان دارد .

دکتر سوادکوهي در ادامه با اشاره به ضرورت مصون ماندن بخش مراقبت‌های ویژه از عفونت‌ها، گفت: ورود و خروج بیمار به هر علتی از این بخش، می‌تواند زمینه‌ساز انتقال عفونت به داخل بخش باشد که  در اين راستا ضرورت دارد ورود و خروج در این بخش به حداقل ممکن برسد .

هيچ يکي از ICU ها در کشور استاندارد تهويه اي ندارند

وي در ادامه با اشاره به اينکه نوعي سياه نمايي در خصوص مراقبت هاي ويژه در رابطه با عدم بهبودي کساني که در اين بخش بستري مي شوند وجود دارد گفت : ICU بخشي است که وظيفه مراقبت 24 ساعته را داشته و 80 درصد بيماران از اين بخش سالم بيرون مي آيند .

رئيس انجمن مراقبتهاي ويژه اظهار کرد: هرچند تعداد فوق تخصص ها نسبت به تعداد  ICU هاي کشور کمتر است ولي  هنوز از ظرفیت‌های این رشته برای مدیریت بخش‌های ICU بهره گرفته نشده و گسترش نیافته است.

وي با بيان اينکه استانداردسازي بخش هاي ICU در هفت بخش تهيه و به وزارت بهداشت ارائه شده ولي با گذشت 7 – 8 ماه هنوز خبري نشده است تصريح کرد : استانداردهای ساختاری از جمله اين موارد است که در حال حاضر در يکي از بيمارستانهاي درجه اول که طي 4 – 5 سال اخير ساخته شده است به استانداردهاي پايه توجه نشده است و به طور کلي به استاندارد پايه ساختماني در ICU توجه نشده است.

دکتر سوادکوهي ادامه داد: طبق اعلام وزارت بهداشت هر تخت ICU هزينه اي معادل 250 ميليون تومان را در پي دارد که در اين راستا با استاندارسازي مي توانيم رشد قابل توجهي داشته باشيم. .

وي اظهار کرد: استانداردهاي تهويه اي بخش ICU از ديگر محورهاي استاندارسازي هستند که متاسفانه هيچ يکي از ICU ها در کشور استاندارد تهويه اي ندارند .

حاکميت باليني راه حلي براي حل مشکلات بيماستانها

وی در مورد استانداردهای پرسنلی بخش‌های مراقبت‌های ویژه نيز يادآور شد: شاخص‌های مربوط به استانداردهای پرسنلی، در بخش مراقبت‌های ویژه در دنیا تعریف شده که طبق آن یک پرستار به ازای هر تخت ویژه در نظر گرفته شده اما این استاندارد در ایران یک پرستار به ازای هر دو تخت است که همان هم رعایت نمی‌شود.

رئيس انجمن مراقبتهاي ويژه تصريح کرد: محل استراحت پرستار از ديگر مواردي است که بايد مورد توجه قرار گيرد چرا که با توجه به اينکه ICU بخشی است که بیمار به صورت 24 ساعته در آن پایش شود محل استراحت پرستا رنبايد خارج از بخش ICU در نظر گرفته شود در حالي که در یکی از بیمارستان‌های بزرگ تهران، محل استراحت پرستاران بخش‌های ویژه‌  خارج از بخش ICU و در یک بخش دیگر در نظر گرفته شده است.

وي با بيان اينکه در حال حاضر حاکميت باليني مطرح شده که ما از اين طرح استقبال می‌کنیم افزود: اين طرح تعریف معیني برای تمام بخش‌ها ارائه داده و حاکمیت هر بخش را تعریف می‌کند.

دکتر سوادکوهي با بيان اينکه سيستم مديريت در کشور هنوز سيستم سنتي است و مدير ميخواهد همه کارهاي را خودش انجام دهد گفت: با حاکميت باليني گام بزرگي در اين عرصه برداشته شده و تحول بزرگي در نظام سلامت ايجاد خواهد شد.

وی در رابطه با پوشش بیمه‌ای خدمات ارائه شده توسط متخصصان مراقبت‌های ویژه تصريح کرد : وزارت رفاه اسفند ماه سال گذشته فوق تخصص‌های ICU را ثبت کرد و مهر آنها مورد تایید تامین اجتماعی قرار گرفته و امسال نیز در بخش تعرفه‌ها، ویزیت‌های ICU را مورد تایید قرار داده‌اند که امیدواريم در شورای عالی بیمه نيز به تصويب برسد.

رئيس انجمن مراقبت هاي ويژه ايران با اشاره به اينکه سازمان‌های بیمه‌گر نقش بسیار مهمی در این حوزه دارند و عمده بار پرداختی کشور را بر دوش مي کشند يادآور شد : ولي هنوز در اين عرصه تعرفه‌های خدمات مراقبت ویژه کامل نیست و هنوز خدمات جدید تایید نشده‌اند./ع2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.