سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عابديني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

شکست سياست‌هاي غرب در افغانستان مشهود است

يک کارشناس رسانه‌هاي بين الملل با بيان اينکه غرب و ناتو از سياست‌هاي دوگانه خود در خاک افغانستان پيروي مي‌کنند، گفت: اين امر نشان دهنده شکست قطعي سياست‌هاي آنها در منطقه است.

حسن عابديني در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران با اشاره به لشکرکشی نیروهای نظامی غرب به خاک افغانستان در سال 2001 گفت: غرب با اين ادعا که قصد دارد تا سران القاعده را که به گفته خودشان در افغانستان مستقر بودند را نابود کند ولی در طول 11 سال گذشته شاهد دستگیری سران القاعده توسط آنها نبوده‌ایم.

وي با بيان‌اينکه حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان ضرر و خسارت‌های فراوانی را به همراه داشته است، گفت: در طول 11 سال گذشته افغانستان شاهد هزارن کشته، زخمي و يا آواره بوده که اين موضوع نشام از ناکارآمدي سياست‌هاي غرب در اشغال افغانستان و حمله به این کشور دارد.

عابديني با تاکید بر اينکه سياست‌هاي غرب و آمريکا در خصوص اشغال افغانستان و عراق بايد تغيير کند، افزود: اشغال نيروهاي نظامي آمريکاي در خاک افغانستان و عراق سبب هزينه‌هاي گزاف بيش از 3 هزار ميليارد دلار است که اين هزينه‌ها نه تنها دستاورد و نتيجه‌اي براي دولتمردان آنها نداشته بلکه آنها را خسارت‌های زیادی مواجه کرده است.

اين کارشناس رسانه‌هاي بين‌المللي با بيان اينکه نيروهاي آمريکايي به دليل عدم هيچ‌گونه دستاوردي در اشغال اين سرزمين‌ها تصميم به ترک آنها کرده‌اند، تصريح کرد: طي چند ماه گذشته ميزان حمله نيروهاي پليس ملي افغانستان به نيروهاي نظامي ناتو بسيار گسترده شده که نشان می‌دهد نيروهاي نظامي آمريکايي درصدد راهي براي برون‌رفت از بن‌بست افغانستان و توجيه افکار عمومي با استفاده از کلمات فريبنده و مناسب هستند.

وي با اشاره به ادعای ناتو مبني بر اينکه پس از سال 2014 براي حضور در افغانستان به اجازه سازمان ملل نيازي نداريم، گفت:‌ اينکه فرمانده ناتو هر وقت بخواهد پس از خروج نيروهايش در افغانستان مجددا وارد آن کشور شود اقدامي غير قانوني و غير حرفه‌اي است.

عابديني در مورد اینکه يک بلوک نظامي نمي‌تواند هر موقعي که بخواهد به کشوري وارد شود و عمليات نظامي انجام داده و هر موقع که خواست خارج شود، افزود: اين امر نشان‌دهنده‌ آن است که سازمان ملل متحد نه شوراي امنيت‌ملي و نه ديگر نهادهاي بين‌المللي در جاي خود قرار دارند.

وي با بيان اينکه گفته ناتو جنبه تبليغاتي داشته و براي توجيه افکار عمومي آن را مطرح کرده است، افزود: ناتو به عنوان يک بلوک نظامي وابسته به اردوگاه غرب است که از سياست جنگل در راستاي ورود و خروج غيرقانوني و کشتار افراد بي‌گناه بهره مي‌برد که هيچ‌گونه قانوني حاکم بر نظام بين‌الملل بر آن نيست.

اين کارشناس مسائل بين الملل با تاکید بر اینکه قدرت‌ها بزرگ و مزدور دنيا خواستار حل همه موضوعات از طريق دهانه تفنگشان هستند،‌ تصريح کرد: ناتو ديگر از هيمنه سابق برخوردار نيست چرا که در طول 11 سال گذشته نتوانسته هيچ دستاوردي از جمله صلح و امنيت بهبود وضعيت سياسي و اقتصادي بر مردمانشان وعده داده بود را بدست آورد.

وي با بيان اينکه ناتو حتي نتوانسته در برابر گروه‌هاي کوچک در افغانستان به پيروزي دست يافته و يا حتي قادر به تامين امنيت در کابل و خارج از آن نبوده است، افزود: ناتو در حال حاضر با بسياري از گروه‌هاي مسلح از جمله طالبان وارد گفتگو شده که اين امر گواه بر آن است که آنها از سياستي دوگانه پيروي مي‌کنند.

اين کارشناس رسانه‌هاي بين المللي در پايان خاطر نشان کرد: ناتو باتمامي گروه‌هايي که به اسم مبارزه با آنها وارد خاک افغانستان شده بود، در حال مذاکره بوده و اين نشانگر شکست قطعي سياست‌هاي غرب و ناتو در افغانستان است.

انتهای پیام/




برچسب ها: افغانستان ، شکست ، قطعی ، سیاست ، غرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.