به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران نشست بررسي جايگاه رسانه در سينماي ايران با حضور فريدون جيراني كارگردان، علي معلم تهيه كننده و منتقد، امير قادري منتقد سينما و ابوالحسن داودي مدير مسئول و صاحب امتياز روزنامه باني فيلم عصر روز گذشته در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
در ابتداي نشست علي معلم تهيه كننده و منتقد سينما، در اين جلسه در خصوص جايگاه رسانه در ميان مردم و سينما گفت: بعد از انقلاب نشريات وقايع بسيار اما غيرقابل فهمي را براي مخاطب مينوشتند در اين دوران نشريات اندكي در باب سينما به چشم ميخورد.
وي ادامه داد: سيستم مديريتي و نحوهي برخورد با سينما بسيار كنترل شده بود اما در ادامه با ايجاد تغييراتي و همچنين استفاه از تفكرات جديد فضاي بازتري به وجود آمد.
معلم ضمن اشاره به شكسته شدن رسانه مكتوب افزود: در دهه 70 با تحليل تند جشنواره ها و نقد مديريت سينمايي و همچنين گزارش هاي فيلم، فضاي رسانه اي مكتوب را شكست و مطابق با جامعه امروز عمل كرد.
معلم اظهار داشت: با توجه به توليدات اندك سينماي ايران از نظر حجم توليدات در ردهي يازدهم قرار داد در صورتي كه به لحاظ رسانه در مرتبه چهارم قرار دارد و اين پيشرفت به ادبيات رسانه برميگردد.
وي در ادامه عنوان كرد: سينما مفهوم تمام محصولات سمعي و بصري است كه با تمام كمبودهايش همچنان جزء گفتمان هاي اصلي جامعه به شمار مي آيد.
معلم ضمن اشاره به بي اهميت بودن برخي از تيترهاي يك رسانه و خبرگزاري ها تاكيد كرد: چرا بايد فيلم "يك خانواده محترم" كه هيچ كس در ايران نديده است تيتر يك رسانه ها قرار بگيرد و همچنين فيلمي كه هنوز ساخته نشده است بايد فضاي مجازي را پر كند.
وي ادامه داد: اما هيچ يك از رسانه ها به بودجه 34 ميلياردي كه معادل يك برج در پاسداران است نميپردازند.
معلم بيان كرد: سينما به گفتمان اصلي جامعه تبديل شده اما هنوز فيلم به اندازه كافي نساخته است و حتي جشنواره ها نمود آشكاري از رفتارهاي حزبي به شمار ميآيد.
وي در ادامه صحبتهايش به برنامه "هفت" اشاره و تصريح كرد: در برنامه "هفت" در زمان اجراي جيراني تشخص وجود داشت اما زماني كه تشخص را از يك برنامه بگيرند كارايي خود را از دست مي دهد.
معلم تاكيد كرد: سينماي حال حاضر با حفظ حرمت، حرفي نمي زند وگرنه در صورت بازگويي حقايق مجامع زير سوال مي برد و سينمايي كه افق نداشته باشد به درد نميخورد.
وي خاطرنشان كرد: بعد از آمدن جريان هاي مختلف، نشريات هم تحت تاثير قرار گرفتند و به لحاظ خبري معناي خود را از دست دادند در حال حاضر تمام نشريات مكتوب فاقد دستگاه تحليلي هستند.
معلم در پايان صحبتهايش گفت: در روزنامه ضريب نفوذ با تيراژ برابر نيست و اكثر روزنامه ها براي از بين بردن رقباي خود حزبي عمل ميكنند و ديگر براي مردم نيستند.
در ادامه فريدون جيراني در خصوص جايگاه رسانه در ايران گفت: ايران جزء كشورهايي است كه از وجود مطبوعات سينمايي بهره مند است و همچنين با كمترين نمايش فيلم هاي خارجي مواجه است.
وي ادامه داد: تا سال 60 بازار براي فيلم هاي خارجي و سياسي داغ بود اما از سال 60 به بعد محدود و در سال 62 نمايش فيلم هاي خارجي در اختيار دولت قرار گرفت.
جيراني اظهار داشت: در كشوري كه حجم توليدات و نمايش فيلم هاي خارجي كاهش يافته انتشار تعداد بسياري روزنامه و مجله سينمايي در جهان نمونه است.
وي در ادامه افزود: فضاي مجازي از نظر ميزان تماشاگر كاهش يافته است و همچنين يكي از دلايل كاهش تماشاگر در سينما به پيشرفت تكنولوژي و معضل قاچاق هاي سي دي برمي گردد.
جيراني ضمن بيان اينكه سينما زير سلطه سياست رفته، عنوان كرد: متاسفانه سينما از سبد خانواده ها خارج شده است و به سينما ديگر به عنوان سرگرمي نگاه نميكنند و در ادامه اين جريان رسانه ها نيز به فيلم ها شكل سياسي داده اند.
امير قادري منتقد سينما عنوان كرد: در مديريت رسانه و خبرگزاري تعهد و مسئوليت اولين ركن اصلي كار است و نقد فيلم در فضاي مجازي مهم ترين ژانر ادبي به شمار مي آيد.
وي در ادامه افزود: اهميت رسانه ها با كاهش توليدات فيلم ها بيشتر شده است و فضاي مجازي توجه بيشتري را به سمت سينما پيدا كردند.
قادري اظهار داشت: برنامه "هفت" در زمان جيراني كمك بسياري در جهش رسانه هاي مجازي گفتمان سينمايي در ايران كمك كرد و بدون برنامه "هفت" اين اتفاق نمي افتاد.
ابوالحسن داودي مدير مسئول روزنامه سينمايي باني فيلم، در خصوص نقش رسانه و نشريات در پررنگ كردن سينما عنوان كرد: نشريات باعث شدند كه دغدغه سينما، جشنواره هاي كن، اسكار و همچنين فيلم فجر اهميت پيدا كنند و قبل از انتشار باني فيلم مطبوعات به اخبار سينما اهميتي نمي دادند و اين روزنامه اين شائبه را شكست.
وي در ادامه اظهار داشت: صحنه مطبوعات و انتشار نشريه هاي سينمايي يعني خطر و پرداختن به مسائل ريسك پذير است.
داودي خاطرنشان كرد: نفس نشريات زير سوال بردن فيلم ها است كه در حال حاضر تبديل به از بين بردن سينماي ايران شده اند.
علي روئين تن كارگردان نيز در پايان عنوان كرد: نشريات و رسانه ها به مديريت بي احترامي ميكنند و در حال حاضر سينماي امروز و نشريات در مقابل همكاران خود پشتيباني لازم را دريغ مي كنند./ي2