سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

پيشگيري و كنترل، محور فعاليت‌هاي مركز تحقيقات تغذيه و بيماري‌هاي متابوليك

رئيس مركز تحقيقات تغذيه و بيماري‌هاي متابوليك دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز با اعلام آمادگي اين مركز براي حمايت از طرح‌ها و ايده‌هاي پژوهشي افراد حقيقي و حقوقي در زمينه‌هاي مرتبط با تغذيه، به نقش تغذيه صحيح در پيشگيري از بيماري‌هاي متابوليك اشاره و عنوان كرد: راه‌اندازي يك مجله تخصصي به‌زبان انگليسي و فعاليت در جهت پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي متابوليك به ويژه در خوزستان، چشم‌انداز برنامه‌هاي تحقيقاتي اين مركز است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛دكتر مجيد كارانديش با بيان اين‌كه دانشگاه علوم پزشكي اهواز از چندين سال گذشته در رشته علوم تغذيه در سه مقطع كارشناسي، كارشناسي‌ارشد و دكتري دانشجو تربيت مي‌كند، خاطرنشان كرد: راه‌اندازي مركز تحقيقات تغذيه و بيماري‌هاي متابوليك با توجه به سابقه رشته علوم تغذيه در دانشگاه علوم پزشكي و وجود اعضاي هيئت‌علمي توانمند در گروه تغذيه دانشكده پيراپزشكي، از يك سال پيش پيگيري و سرانجام در ارديبهشت‌ماه امسال موافقت اصولي از شوراي گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كسب شد.

 

وي تصريح كرد: با توجه به اين فرصت‌ها و پتانسيل موجود، امكان انجام پژوهش‌هاي كاربردي و پايه در زمينه تغذيه و به‌ويژه ارتباط تغذيه و بيماري‌هاي متابوليك وجود دارد. امروزه نقش تغذيه در پيشگيري از تعداد بسياري از بيماري‌هاي مزمن و متابوليك ثابت شده‌است. از سوي ديگر بعضي از بيماري‌هاي متابوليك مانند ديابت بيماري‌هاي سيستم ايمني، روماتيسم  و نقرس به بيماري‌هاي متابوليك مادرزادي معروف هستند؛ در واقع يك نوزاد با يك نقص ژنتيكي به دنيا مي‌آيد و ممكن است از نظر متابوليسم بعضي اسيدهاي آمينه اختلال داشته باشد كه تغذيه صحيح يك بخش مهم و اصلي در مديريت و درمان اين‌گونه بيماري‌ها است.

 

رئيس مركز تحقيقات تغذيه و بيماري‌هاي متابوليك دانشگاه علوم پزشكي جندي‌شاپور اهواز اظهارداشت: در بيماري‌هاي بزرگسالان هم ديابت يكي از مهم‌ترين بيماري‌ها محسوب مي‌شود زيرا عوارض آن عملا بسياري از سيستم‌هاي بدن مانند چشم، كليه، اعصاب و عروق بدن را درگير مي‌كند. تغذيه صحيح علاوه بر نقش پيشگيري از اين بيماري‌ها، در فرآيند درمان هم نقش مهمي دارد و بايد در كنار درمان‌هاي طبي يك رژيم درماني هم براي بيماران در نظر گرفته شود./س

 


برچسب ها: پیشگیری ، کنترل ، متابولیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.