سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

صدور سند در قالب قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند محدودیت زمانی ندارد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند هیچگونه محدودیت زمانی در اجرا ندارد، مردم درخواست و مدارک خود را با آرامش و بدون دغدغه ارائه نمایند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جمع مدیران کل ستادی و استانی این سازمان، با اعلام این خبر اظهار داشت: مقدمات دریافت درخواست متقاضیان از طریق اینترنت فراهم شده و افراد می توانند از طریق پورتال این سازمان به آدرس www.ssaa.ir درخواست خود را ارسال و در صورت دریافت پاسخ مثبت از طریق پیامک و کد رهگیری، مدارک خود را از طریق پست به واحد ثبتی منطقه مربوطه ارسال نمایند.

احمد تویسرکانی اظهار داشت: سیاست اصلی سازمان ثبت ترسیم فضای جدید خدمات رسانی به صورت مجازی و بهره مندی از شیوه های الکترونیک است و با تلاشهای انجام شده، بخشی از خدمات ثبتی هم اکنون در حال ارائه به صورت شیوه های مجازی و الکترونیکی است و تحقق کامل این روند در همه خدمات ثبتی با جدیت دنبال می شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خطاب به مدیران افزود: در سایه این اقدامات، باید با اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم به تغییر فرآیند خدمات ثبتی ذهنیات قبلی نسبت به سازمان ثبت اسناد که سازمانی راکد و مملو از بوروکراسی اداری و کاغذی بوده به سازمانی روزآمد و شفاف و با خدمات نوین تغییر نماید، البته تغییر فرآیند خدمت رسانی با تلاش و اهتمام مدیران و کارکنان این سازمان بایستی با سرعت تداوم داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صدور اسناد تک برگ بر اساس سیستم کاداستر به عنوان یکی از خدمات زیربنایی ثبتی، خاطرنشان کرد: در این فرآیند تغییر شکل اسناد اهمیت چندانی ندارد و نکته مهم عقبه پر از اشکال و ایراد اسناد قدیمی بوده که در شیوه جدید مرتفع شده و اسناد تک برگ با مختصات کاداستری و خروجی بانک جامع املاک محسوب می شود که باید در کوتاهترین زمان در سطح کشور تعویض تمامی اسناد قدیمی و تبدیل آنها به اسناد کاداستری اجرایی شود.

تویسرکانی با بیان اینکه تاکنون بیش از دو میلیون و پانصد هزار سند مالکیت تک برگ در کشور صادر شده، از به روز رسانی دفاتر املاک به عنوان یکی از اولویت‌های اجرایی سازمان ثبت یاد کرد و افزود: در این مسیر با دشواری‌ها و مقاومت‌های مختلفی از طرف افرادی که منافع آنها با شفاف سازی روند نقل و انتقال املاک به خطر می افتد مواجه هستیم اما این امر خللی در اراده سازمان به وجود نخواهد آورد و در فضای مجازی و با قاطعیت کار دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به توسعه کاداستر جامع به عنوان یکی دیگر از اولویتهای سازمان در سطح کشور، از مدیران سازمان ثبت در سراسر کشور خواست تا با تمام توان نسبت به جلب همکاری تمامی دستگاههای متولی حفاظت از اراضی منجمله منابع طبیعی و موقوفات، برای ارائه مستندات و درخواست اسناد مالکیت این اراضی اقدام نمایند.

معاون رئیس قوه قضايیه همچنین با اشاره به این که بخش زیادی از اوراق بهادار در دفاتر اسناد رسمی حذف و سوء استفاده های فراوانی از بین رفته، افزود: حذف اوراق نیم برگ و تک برگ نیز از برنامه های در دست اقدام و پیگیری است و در صورت تحقق شرایط و لوازم آن، تا پایان سال این اوراق نیز از دفاتر حذف و اجرای ثبت آنی معاملات تحقق پیدا می کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وي خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی تکالیف زیادی برابر قانون برنامه پنجم توسعه برای این سازمان تعریف شده و عناوین کوتاه این تکالیف از دامنه عملکردی و مفهوم گسترده ای برخوردار است که برای تحقق آن باید همه بخش‌ها با حمایت و همراهی خود، سازمان ثبت را یاری و منابع مالی مصوب جهت اجرای این پروژه‌های مهم را تخصیص دهند.

تویسرکانی ثبت آنی معاملات را از جمله این تکالیف ذکر کرد و یادآور شد: لازمه عملی شدن این امر، شناسایی تمامی موانع در مسیر اجرای این تکالیف است و البته گام‌های خوبی در حوزه استعلام الکترونیکی، پاسخ به استعلامات، ارسال خلاصه معاملات به صورت الکترونیکی و ورود اطلاعات به بانک املاک، به عنوان پیش نیازهای اجرای ثبت آنی معاملات انجام شده و تلاش خواهد شد این تکلیف به نحو مطلوب اجرایی شود گرچه سنگ اندازی‌ها و غوغاسالاری هایی توسط برخی که منافع آنها به خطر افتاده در جریان است.

وی افزود: سازمان ثبت اسناد، سازمانی درآمدزا و در عین حال بسیار نیازمند توجه در حوزه اعتباری است و بی شک با کمک و همراهی دولت و مجلس و رفع مشکلات اعتباری سازمان، بستر ارائه خدمت ثبتی به جامعه فراهم تر و رضایت مندی مردم افزایش خواهد یافت که اگر بخشی از این درآمدها جهت اصلاح زیرساختها و اجرای پروژه‌ها اختصاص داده شود هزینه‌های فراوانی را از مردم و سرمایه ملی حذف خواهد کرد.

براساس اين گزارش به نقل از سازمان ثبت اسناد؛ رئیس سازمان ثبت همچنین در خصوص اعمال نظارت سازمان بر دفاتر ازدواج و طلاق در سطح کشور گفت: یکی از برنامه های آتی سازمان، مکانیزه سازی فرآیند ثبت ازدواج و طلاق در این دفاتر است که در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه آمار ازدواج و طلاق از جمله آمار پایه در کشور بود در تصمیمات و برنامه ریزی کلان می تواند مورد استفاده قرار گیرد، افزود: مکانیزه سازی فرآیند این دفاتر در کشور، سرعت دسترسی به آمار دقیق و نظارت بر عملکرد آنها را افزایش می‌دهد.

گفتني است؛ همایش مدیران کل ستادی و استانی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور تشریح اقدامات، تصمیمات و پایش پروژه‌های در حال اجرای سازمان ثبت و هم‌افزایی اطلاعات مختلف جهت اجرای سیاست‌های کلان سازمانی به مدت دو روز در سازمان برگزار و در قالب نشست‌ها، جلسات و کارگروه‌های تخصصی در ابعاد گوناگون مسائل ثبت اسناد و املاک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهاي پيام/ پ3

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.