سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیشه، زنان معتاد را می‌شکند

افتتاح نخستین مرکز درمان زنان معتاد به شیشه حوالی چیتگر تهران، هرچند اقدامی مثبت محسوب می‌شود، ولی از شیوع نگران‌کننده این ماده در میان زنان ایرانی خبر می دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، این مرکز فقط می تواند 60  زن شیشه ای را طی سه ماه در خود جای دهد در حالی که بر اساس برخی پژوهش‌ها ۶/۹ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند. وزارت بهداشت نیز در آمار خود در مورد زنان معتاد از رقم یک زن معتاد به ازای ۸ مرد معتاد گزارش می دهد.

به گفته مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف مواد مخدر و به‌ویژه شیشه در زنان و دختران، تبلیغات لاغری و شب بیداری است. تحقیقات و اظهارات مراکز رسمی نشان می‌دهد یکی از عوامل آلودگی به اعتیاد در دختران نسل جدید این تصور باطل و غلط است که ماده باعث لاغری می‌شود. به همین خاطر است که در برخی آرایشگاه های زنانه این ماده را براحتی پیدا کرد.

البته همه زنان آن‌قدر پولدار نیستند یا در خانواده‌های متوسط و مرفه زندگی نمی‌کنند که بخواهند صرفا برای لاغری و خوش‌اندامی از مواد مخدر استفاده کنند. اتفاقا شواهد حاکی از زنان معتاد و کمپ‌های ترک اعتیاد نشان می‌دهد که بسیاری از زنان طبقات پایین جامعه هم به این بلای خانمانسوز دچار شده‌اند و آن‌قدر هم دچار محدودیت‌های ارتباطی و فرهنگی هستند که اصلا از پدیده‌ای به اسم خط ملی مشاوره اعتیاد خبر ندارند.

آخرین آمار از معتادان کشور که نتایج ارزیابی سریع اعتیاد و مربوط به سال 86 است، اعلام می کند که 5/7 درصد از جامعه معتادان ایران را زنان تشکیل می دهند. مسوولان نهادهای فعال در درمان اعتیاد همچون سازمان بهزیستی هم چاره ای ندارند جز آنکه به این آمار استناد کنند در حالی که این آمار ظرف پنج سال گذشته، قطعا و به دلیل مسائل موثری همچون تغییر الگوی مصرف و شیوع مواد محرک، بازگشت چندباره معتادان به مصرف مجدد، ریزش معتادان از درمان به دلیل سیاست های غیرکارشناسانه همچون جایگزینی قرص متادون با شربت متادون و تاخیر در توزیع شربت تریاک و قطع و تعویق پرداخت اعتبارات درمانی، افزایش یافته.

در گذشته زنان عمدتاً از طریق همسران خود معتاد می شدند اما متاسفانه در سال های اخیر شاهد هستیم تعداد زیادی از دختران کشور که مجرد هستند مواد مخدر مصرف می کنند لذا باید در اندیشه راهکارهای مقابله با  تهدیدات جدی این امر بر روی نهاد مقدس خانواده باشیم.

تحقیقات نشان داده مواد مخدری مانند شیشه باعث تضعیف بافت عضلانی، اختلال درسیستم عصبی و مغزی واز بین رفتن قدرت تمیز و تشخیص افراد می شود و عواقب ناگواری برای فرد مصرف کننده به بار می آورد.

مصرف شیشه از سال 1384 در بین جوانان کشور رایج شده و بنا بر تحقیقات کارشناسان این ماده مخدر بیشتر در میان دخترانی که از سوی اطرافیانشان تحقیر شده اند مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه، یا متامفتامین ماده‌ای روانگردان و به شکل پودر سفید رنگ است که به دلیل بالا بردن سطح هشیاری و تمرکز پس از مصرف طرفدار دارد. مصرف دوزهای بالای این ماده به ایجاد شادی، حس اعتماد به نفس و تشدید میل جنسی می‌انجامد، اما این ماده در بلندمدت عوارضی چون بدخلقی، افسردگی و بروز توهمات بینایی و شنوایی را در پی می‌آورد.

برچسب ها: زن ، اعتیاد ، شیشه ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.