سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محسن رضايي در دانشگاه امام صادق (ع):

هدف اقتصاد مقاومتي، تحريم ناپذير‌کردن اقتصاد ملي است

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي يک گفتمان اقتصادي براي جلوگيري از آسيب اقتصاد ملي، گفت: همانطور که در دوران دفاع مقدس جنگ انقلابي را جايگزين جنگ کلاسيک کرديم بايد اقتصاد مقاومتي را نيز جايگزين اقتصاد استعماري کنيم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، محسن رضايي با حضور در همايش «اقتصاد مقاومتي در هشت سال دفاع مقدس» که توسط دفتر امور شهدا واحد جهاد و پايداري بسيج دانشگاه امام صادق(ع) برگزار ‌شد، در تشريح سه مرحله رويارويي کشور با مستکبران گفت: مرحله اول رويارويي به سال‌هاي 58 تا 61 بر مي‌گردد، چون در آن سال‌ها اتفاقاتي مثل کودتا، شورش‌هاي استاني در کردستان و سيستان و بلوچستان، ترورها و درگيري با منافقين روي داد و دشمنان قصد از بين بردن نظام جمهوري اسلامي را داشتند.

وي درباره رويارويي دوم تصريح کرد: در دوران دفاع مقدس، دشمنان قسمت اعظم پنج استان کشور را اشغال کردند که با اقدامات به موقع رزمندگان اسلام، اين شهرها آزاد شد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در تشريح رويارويي سوم اظهار داشت: رويارويي سوم از زمان جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريکا آغاز شد، چرا که وي ايران، ‌عراق و کره‌شمالي را محور شرارت عنوان کرد و در دو سال گذشته شاهد تصويب شديدترين تحريم‌ ها عليه کشور هستيم.

رضايي درباره آثار و اهداف تحريم‌ها عليه ايران گفت: مستکبران با تحريم‌ها قصد دارند بازار داخلي و خارجي ايران را محدود و رشد اقتصادي و بهره‌وري ملي را با کاهش دانش پايين آورند و منابع مالي دولت را کاهش دهند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، اخلال در توان لجستيکي کشور و کاهش ذخاير ارزي از حمل و نقل پول‌ها را از ديگر اهداف تحريم مستکبران عليه ايران عنوان کرد و افزود: با افزايش بيکاري به دنبال ايجاد بحران اجتماعي، اقتصادي در کشورمان است و آنها قصد دارند اقتصاد ايران را زيرزميني و رشد و توسعه اقتصادي را کاهش و جلوي پيشرفت‌مان را بگيرد.

وي ادامه داد: انحراف از اصول انقلاب اسلامي و جلوگيري از تبديل شدن ايران به الگويي براي کشورهاي مسلمان از ديگر توطئه‌هاي دشمنان است.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي دو هدف را دنبال مي‌کند اظهار داشت: اقتصاد مقاومتي يک گفتمان،‌ سبک و الگوي اقتصادي است که دو هدف آسيب ناپذيري اقتصاد ملي و بهره‌گيري از تحريم براي شکوفايي اقتصادي را دنبال مي‌کند.

رضايي در ادامه خاطرنشان کرد: دولت‌هاي پيشين طي سي سال گذشته نتوانسته‌اند الگوي ايراني- اسلامي پيشرفت را درست کنند، لذا بايد عقب ماندگي‌هاي تاريخي و تحريم‌هاي اقتصادي که به عنوان ظلم مضاعف بر ما تحميل شده را کنار بزنيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينکه در زمان جنگ دو اقدام مهم را عملياتي کرديم يادآور شد: در طول جنگ رزمندگان اسلام فقط به آزادسازي مناطق اشغال شده اکتفا نکردند، به همين خاطر به دومين دستاورد دفاع مقدس که بسيار مهمتر از دستاورد اولي که مبني بر آزادي‌سازي  است، رسيديم.

وي ادامه داد: دومين دستاورد دفاع مقدس، شکست‌ناپذير کردن ايران يا احياي قدرت بازدارندگي است چرا که اگر اين قدرت را نداشتيم تا به الان سه الي چهار بار جنگ شده بود.

رضايي در ادامه گفت: اگر در اقتصاد مقاومتي، تحريم‌ها را خنثي کنيم از کجا معلوم دوباره تحريم نشويم، لذا بايد در اقتصاد مقاومتي،‌ اقتصاد ايران را تحريم‌ناپذير کنيم؛ بنابراين اقتصاد کشور با توجه به تحريم‌هايي که شده بايد به شکوفايي برسد چون الگوي دفاع مقدس به ما مي‌گويد که ما مي‌توانيم اين امر را تحقق بخشيم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره ابعاد اقتصاد مقاومتي اظهار داشت: اقتصاد ايران بايد مردمي شود و انگيزه و روحيه و فرهنگ جهادي بايد در اقتصاد به وجود آيد.

وي درباره مسئله بيکاري در کشور تصريح کرد: در کشور 23 الي 24 ميليون شاغل و بقيه مصرف کننده هستند که هيچ کجاي دنيا اين امر را مشاهده نمي‌کنيد، لذا در ايران اندازه 50 ميليون نفر جمعيت داريم چون آمار اشتغال کشور آمار جمعيت 50 ميليوني است نه 75 ميليوني.

رضايي درباره اصل دوم اقتصاد مقاومتي خاطر نشان کرد: اصل دوم اقتصاد مقاومتي صرفه جويي است چرا که اسراف باعث تبذير، فساد و ترجيح کالاي خارجي به داخلي مي‌شود.

وي ادامه داد: کشور بايد به سمت صرفه جويي پيش برود نه رياضت، چرا که اقتصاد مقاومتي رياضتي نيست اما اسراف هم نبايد شود.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس درباره اصل سوم اقتصاد مقاومتي چنين گفت: اصل سوم اقتصاد مقاومتي بر اصلاح و تقويت مديريت کشور به ويژه اقتصادي،‌تجاري و مالي تاکيد دارد چرا که هم اکنون 6 ميليارد کالا در گمرکات است اما وارد کنندگان هم اکنون با بانک مرکزي بر سر نرخ دلار اختلاف دارند که اينجا بايد بپرسيم چرا فکري و پيش بيني در اين زمينه نشده است.

رضايي با بيان اينکه اصل چهارم اقتصاد مقاومتي بر بازآرايي ساختار و فعاليت‌هاي اقتصاد ملي و بازارهاي اقتصادي از جمله پول، سرمايه و ارز تاکيد دارد ياوآور شد: دولت به جاي اينکه قيمت‌ها را درست کند بايد بازار را سر و سامان دهد چرا که وقتي بازار درست شود عرضه و تقاضا هماهنگ و قيمت‌ها عادلانه مي‌شود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت بالا بردن کيفيت کار و کالا و خدمات ايراني و جايگزيني واردات و رقابتي سازي آنها در بعد قيمت،‌کيفيت و سلامت و خود اتکايي و واردات در برابر صادرات و تبديل شدن اقتصاد ايران به اقتصاد تجاري و حمايت و تشويق کارآفرينان و همچنين  عدم تمرکز و نقش هدايت دولت در اقتصاد را از مولفه‌هاي ديگر اقتصاد مقاومتي دانست و تاکيد کرد: اقتصاد مقاومتي مي‌تواند کشور را از تحريم‌ها عبور و شکوفايي اقتصادي را به همراه آورد چرا که در اقتصاد مقاومتي با تغيير در مديريت مي‌توانيم از گردنه‌اي که هستيم عبور کنيم.

دبير مجمع تشخيص در ادامه چنين گفت: ما گرفتار خودمان هستيم و کسي نمي‌تواند دست و پاي ما را ببندد لذا منازعات، حسادت و جهل دست و پاي ما را مي‌بندد و بايد بگويم که مشکلات ما خارج از مرزها نيست بلکه در داخل است.

وي ادامه داد: همانطور که در دوران دفاع مقدس جنگ انقلابي را جايگزين جنگ کلاسيک کرديم اقتصاد مقاومتي را بايد جايگزين اقتصاد استعماري کنيم.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با بيان اينکه دولت جنگ فرصت طلايي و تاريخي را از دست داد يادآور شد: اگر در دوران دفاع مقدس تمامي کارخانجات در جنگ شرکت مي‌کردند و بعد از جنگ دانش خود را براي خدمت به مردم به کار مي‌گرفتند مي‌توانستيم اقتصاد بسيار موفقي را پي‌ريزي کنيم.

وي تصريح کرد: بايد اجازه دهيم قيمت را بازار تعيين کند البته بازار بايد اصلاح شده باشد.

رضايي درباره نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: قيمت ارز بايد آرام آرام افزايش پيدا مي‌کرد اما طي هفت سال جلوي رشد قيمت ارز گرفته شد لذا اگر رشد عادي خود را طي مي‌کرد امروز نرخ دلار نزديک به 2000 تومان بود.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دانشجويي که از وي پرسيد اگر در سال 88 نامزد رياست جمهوري نبوديد به چه کسي راي مي‌داديد خاطر نشان کرد: جواب اين سوال بسيار سخت است چرا که من مي‌دانستم ما به کجا مي‌رويم.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان خاطر نشان کرد: اختلاف نظر را نبايد با ناسزا جواب داد و همچنين نبايد التهاب ايجاد کرد و کسي که هشت ماه بيشتر از دوران رياست جمهوري‌اش باقي نمانده سوال از او معنايي ندارد چرا که ما مي‌توانيم با مدارا مسائل را حل کنيم.

انتهاي پيام/ش3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.