سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

موزه رختشويخانه زنجان، بنایی منحصر به فرد در کشور

بنای رختشویخانه شهر زنجان هم اکنون مهمترین موزه این استان است و در آن انواع لباسهای محلی، زیورآلات، ابزار و وسایل مورد استفاده بانوان در معرض دید همگان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، بناي رختشويخانه در قلب بافت تاريخي شهر كه منطبق بر حصار مي باشد در منطقه پرتراكم مسكوني، موسوم به عباسقلي خان و محل معروف به باباجمال چوقوري (گودال بابا جمال) احداث شده است که امروزه خيابان سعدي وسط زنجان به فاصله يكصد متري از سمت غربي آن عبور نموده و از طريق كوچه فرهنگ به بناي مزبور مرتبط مي گردد.

مجموعه تاريخي رختشويخانه در سال 1319 در اداره ثبت اسناد و املاك زنجان به ثبت رسيد. زمين اين بنا در سال 1307 ه. ش توسط علي اكبر توفيقي رئيس بلديه شهر (شهردار) زنجان از باقرخان امجد نظام به قيمت 185 تومان خريداري شده است. محل موصوف قبل از احداث رختشويخانه با هرز آبهاي سطحي مملو و به بابا جامال چوقوري (گودال بابا جمال) معروف بوده است.

آب مجموعه از قنات قلعچه حاجي ميربهاء الدين تامين مي گرديد. متولي رختشويخانه توسط رئيس بلديه گمارده مي شد و ساليان متمادي شخصي به نام اصغرخان بوده كه عيال ايشان به نام معصومه خانم مديريت آن را برعهده داشته است.

در یک بررسی کلی می توان این مجموعه را به دو بخش تقسیم نمود. بخش نخست، سرایداری و محل مدیریت رختشویخانه بوده و بخش دوم فضاهای مربوط به کار شستشوی رخت است که محل شستشوی رخت به چهار قسمت تقسیم شده است. اولین حوض از حرکت آب، محل آب تمیز و خوراکی بوده ، حوضچه دوم مخصوص شستشوی ظروف آشپزخانه و سومی مخصوص لباسهای نسبتاً تمیز و محل آبکشی، و حوضچه آخری مخصوص لباسهای بسیار آلوده و لباسهای مربوط به افراد با امراض ساری بوده است.

اين بنا در نوع خود منحصر به فرد بوده و با عملکرد یاد شده در هیچ جای ایران مشاهده نشده است و از سال 1377 به عنوان موزه مردم شناسي استان زنجان مورد بازديد گردشگران و علاقمندان قرار گرفته است./س 

برچسب ها: رختشویخانه ، زنجان ، موزه ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.