سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

تبدیل کارخانه کبريت‌سازي زنجان به موزه

کارخانه کبریت پس از مرمت به موزه صنعت تبديل مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، مسئول دفتر فني اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان با بیان این مطلب گفت:

کارخانه قديمي کبريت‌سازي زنجان، سومين کارخانه کبريت‌سازي کشور پس از کارخانه‌هاي کبريت‌سازي ممتاز و توکلي بوده که در سال 1319 در دوره پهلوي اول ساخته شد.

ارجمند با اشاره به اينکه اين کارخانه در سال 1381 ثبت ملي شده، افزود:اين بنا،‌ اولين بناي ثبت شده در فهرست ميراث ملي زنجان است که با همکاري کامل بخش خصوصي مرمت شده و يک تجربه موفق در اين زمينه به شمار مي‌آيد.

وي تصریح کرد: اتاق بازرگاني و صنايع زنجان با تقبل تمام هزينه‌هاي مرمت که طرح مرمت و نظارت بر آن از طرف اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان بود، مرمت کارخانه کبريت‌سازي را از يک سال و نيم پيش آغاز کرد.

اين مقام مسئول، با بيان اينکه در مرمت و ساخته‌هاي جديد اين بنا سعي شده الگوي اصيل معماري حفظ شود،ادامه داد:‌ حدود يک هکتار محوطه‌سازي، مرمت 1500 متر فضاي مسقف، ساخت سرويس بهداشتي در فضاي بيروني، ساخت آبنما و ايجاد فضاي سبز، ديوارکشي دور تا دور بنا طبق معماري دوره پهلوي و مرمت کامل بنا از جمله اقداماتي است که براي مرمت اين بناي تاريخي صورت گرفته است.

ارجمند خاطر نشان کرد: تا کنون بيش از يک ميليارد و 200 ميليون تومان براي اين پروژه هزينه شده که پس از اتمام مرمت، اين بنا به موزه صنعت و بازرگاني زنجان تبديل مي‌شود./س

برچسب ها: تبدیل ، کارخانه ، موزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.