سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دعوای زرگری آمریکا و ترکیه بر سر نوار غزه؛

پشت پرده هیاهوی 'اردوغان' برای دیدار با 'هنیه'

پل کریستال ، نماینده سابق مجلس سنا در دوره کلینتون و تحلیل گر سیاسی آمریکا می گوید ، ما در سوریه جنگ راه انداختیم و حالا غزه را به آرامش دعوت می کنیم تا بتوانیم در منطقه ثبات خود را حفظ کنیم و پس از آن باید اسلامی را که ترکیه و قطر به دنبال آن هستند که بر پایه لیبرالیسم شکل گرفته به مردم غزه معرفی کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، طی روز های گذشته اخبار ضد و نقیضی مبنی بر سفر رجب طیب اردغان در رسانه های غربی منتشر شده است.


ایالات متحده آمریکا در مخالفت با سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به نوار غزه چنین اظهار نظر کرد که این اقدام باعث به مخاطره افتادن صلح و امنیت در منطقه می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری چینی شین‌هوآ، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: «ما مخالف توافق با حماس هستیم. چنین بازدیدهایی برای پیش‌برد هدف صلح و برقراری امنیت در منطقه مفید نیست.»

 

واکنش منفی آمریکا به خبر سفر قریب‌الوقوع مقام ترک ساعاتی پس از آن منتشر شد که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، به هنگام بازگشت از سفر خود به برلین، پایتخت آلمان، به خبرنگاران گفت که به زودی از غزه بازدید می‌کند.

 

به گزارش نشریه ترکیه‌ای تودیز زمان، اردوغان سفر امیر قطر به غزه را که به تازگی انجام گرفته تحسین کرده و گفت که قصد داشته است در تماسی تلفنی با امیر قطر برای انجام این سفر به او تبریک بگوید، اما تعطیلات عید قربان باعث ایجاد وقفه در این برنامه شده است.


نخست وزیر ترکیه گفت که او حتی یک بار نیز به محمود عباس، رقیب اصلی حماس و رئیس جمهور تشیکلات خودگردان فلسطین، پیشنهاد داده است که با هم از غزه بازدید کنند و این پیشنهاد با استقبال او مواجه شده است.

 

وینونا کتری، تحلیل گر سیاسی ساکن آمریکا در این رابطه معتقد است، سران آمریکا خوشحال ترین افراد پس از شنیدن خبر سفر افراد مختلفی چون اردوغان و شیخ حمد به نوار غزه هستند که سعی دارند روابط حسنه ایران سوریه و حماس را به هم بزنند.


وینونا کتری در این باره می گوید، دست آمریکا برای مردمش رو شده است، دعواهای زرگری بین آمریکا ، ترکیه و قطر چیز پیچیده ای نیست و یک دانش اموز دبیرستانی هم امروز می تواند آن را حل کند.


از سوی دیگر پل کریستال ، نماینده سابق مجلس سنا در دوره کلینتون و تحلیل گر سیاسی آمریکا می گوید ، ما در سوریه جنگ راه انداختیم و حالا غزه را به آرامش دعوت می کنیم تا بتوانیم در منطقه ثبات خود را حفظ کنیم و پس از آن باید اسلامی را که ترکیه و قطر به دنبال آن هستند که بر پایه لیبرالیسم شکل گرفته به مردم غزه معرفی کنیم.
 

منبع: محدوده
برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، غزه ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.