سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شفیع آقامحمدیان:

جهان در حال عبور از گردنه تاريخ ساز است

با توجه به شرايط موجود جهان؛ بر فيلمسازان مستند فرض و وظيفه است كه همت كنند و اين اتفاقات ودگرگوني هاي عميق را بگونه‌اي به تصوير بكشند كه اين آثار نيز براي آينده سرمايه فرهنگي ماندگار تلقي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت؛شفیع آقامحمدیان در پیامی به ششمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت عنوان کرد: با توجه به شرايط موجود جهان و بيان حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي كه فرمودند«جهان در حال عبور از يك گردنه‌ي تاريخ ساز است»؛ بر اهالي سرزمين هنرهاي نمايشي و خاصه فيلمسازان مستند فرض و وظيفه است كه همت كنند و اين اتفاقات و دگرگوني هاي عميق را بگونه‌اي به تصوير بكشند كه همچون گذشته، اين آثار نيز براي آينده سرمايه فرهنگي ماندگار تلقي شود. براي داشتن چنين آثار عميق و فتح قله‌ي سينماي ارزشي جهان به عاشقاني نياز است كه در فكر سود و زيان نباشند و سينما و هنر را منبع درآمد تلقي نكنند و تنها براي ثبت جلوه‌هاي حق، مطالبه عدالت و تجلي صفات خداوند توسط دوربين تلاش كنند.



 متن کامل پیام شفیع آقامحمدیان به این شرح است:
به نام خدا

وَ ما خَلقتُ الْجِنََّ وَ الاْنِسَ اِلا لِيَعبُدُون             سوره 51 (آيه 56)

در ازل پرتو حسنش ز تجلي دم زد         عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد
بواقع جهان و آنچه در آن موجود مي‌باشد بر مدار عشق مي‌چرخد. به بيان ديگر هستي و خلقت به دنبال معشوق يا همان معبود سرگشته و سرگردان مي‌باشد. طبعاً جايگاه و شأن انسان در اين گستره، رفيع و دست نايافتني است؛ چرا كه مسير او به سمت معبود، همان بندگي يا به تعبير عرفاني عاشقي است. البته طي اين راه بسي صعب و پُر از سنگلاخ و خار مغيلان و سختي و خطر مي‌نمايد كه قطعاً جز با پاي عاشقي نتوان آن را پيمود. البته نمودها و جلوه‌هاي آن دلگرم‌كننده و شيرين است؛ از جمله رحمت، لطافت، عزت، حق و حقيقت، عدالت و برتر از آن قسط، ايثار و در نهايت وادي شهادت كه مخصوص خاصان است.
حال به نظر مي‌رسد چندي است كار جهان دگرگون شده و بعضي از جلوه هاي عشق دوباره خودنمايي مي كند؛ مطالبه حق، عدالت، مساوات و... همه آنچه در فرهنگ ناب اسلام موجود است. چه بسا جذابيت اين جلوه است كه دشمنان عشق و بندگي را به عكس‌العمل واداشته، توهين به مقدسات و مقدسان خاصه رسول اكرم(ص)، هيچ دليلي جز نشر تنفر و اخلاق شيطاني ندارد.
حال اين ماييم و دنياي متلاطم تشنه كام حقيقت و بارهاي زمين مانده‌ي فراوان در عرصه فيلم و سينما بخصوص سينماي مستند، جا دارد يكبار ديگر جايگاه هنرهاي نمايشي (فيلم و سينما) و فيلمسازان فهيم را در شرايط موجود جهان تعريف كنيم و براساس آن افق جديدي را در عرصه تجربه‌هاي نو و متفاوت ترسيم نماييم، چون به نظر مي‌رسد با ديدگاه و چهارچوب قبلي به نيازهاي روز نمي‌توان پاسخ گفت.
با توجه به شرايط موجود جهان و بيان حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامي كه «جهان در حال عبور از يك گردنه‌ي تاريخ ساز است» بر اهالي سرزمين هنرهاي نمايشي و خاصه فيلمسازان داستاني و مستند فرض و وظيفه است كه همت كنند و اين اتفاقات و دگرگوني هاي عميق را بگونه‌اي به تصوير بكشند كه همچون گذشته، اين آثار نيز براي آينده سرمايه فرهنگي ماندگار تلقي شود. براي داشتن چنين آثار عميق و فتح قله‌ي سينماي ارزشي جهان به عاشقاني نياز است كه در فكر سود و زيان نباشند و سينما و هنر را منبع درآمد تلقي نكنند و تنها براي ثبت جلوه‌هاي حق، مطالبه عدالت و تجلي صفات خداوند توسط دوربين تلاش كنند. در اين مسير است كه ثبت تصويري مظالم موجود همچون كشتار مسلمانان در ميانمار، جنايات صهيونيست ها در فلسطين، سركوب مسلمانان در بحرين و عربستان وظيفه فيلمساز عاشق است، اين عنصر هنرمند تلاش مي‌كند در عرصه جنگ نرم فرهنگي و هنري در ايران و جهان، طرف حق را بگيرد تا در آينده جهان عدالت و شاهين آن حقيقت در جلوه ناب خود، پرتو افشاني كند. اميدوارم در اين مسير دست به دست هم دهيم و بتوانيم نويدبخش تمدن نوين اسلامي باشيم. بحث را با اين شعر حكيمانه پايان مي دهم .
 گفتني است؛ جشنواره سينما حقيقت، از تاريخ ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، از 13 تا 20 آبان ماه 1391 در سینما فلسطین، سینما عصرجدید و سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در حال برگزاری است.
برچسب ها: سینما ، حقیقت ، جشنواره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.