سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عفو بين الملل:گوانتانامو، رسوايي حقوق بشر

سازمان عفو بين الملل در بيانيه اي با انتقاد شديد از وضعيت زندانيان گوانتانامو اعلام کرد: پس از گذشت يازده سال، هنوز اين رسوايي حقوق بشر پايان نيافته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، دفتر سازمان عفو بين الملل در اتريش در بيانيه اي نوشت : در 11 ژانويه سال 2002ميلادي نخستين زندانيان به پايگاه نظامي آمريکا در گوانتانامو منتقل شدند  و اکنون پس از گذشت يازده سال هنوز اين رسوايي حقوق بشري پايان نيافته است.   
در اين بيانيه آمده است : باوجود همه وعده ها و تلاش هاي "باراک اوباما" در خصوص بستن اين زندان در سال 2010ميلادي , تا به امروز همچنان 150زنداني در اين زندان محبوس هستند.  
در بخش ديگر از اين بيانيه آمده است: در طول يازده سال گذشته 779زنداني در گوانتانامو محبوس بودند که اکثريت آنان بدون محاکمه در دادگاهي راهي اين زندان شدند.  در بين اين زندانيان 12تن زير سن 18سال بودند.شش تن از اين زندانيان در محکمه نظامي آمريکا با روش هاي ناعادلانه محکوم شده و با مجازات اعدام روبرو هستند.  
عفو بين الملل مي نويسد:همچنين 9تن از اين زندانيان در دوران حبس خود در زندان گوانتانامو فوت کردند که شش تن از  آنان دست به خودکشي زده بودند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: از سال 2002ميلادي حدود 600زنداني از گوانتانامو به ديگر کشورها منتقل شدند.  
"هاينس پاتسلت" دبيرکل عفو بين الملل در اتريش مي گويد : گوانتانامو ، يک سمبل براي شکست سيستماتيک دولت آمريکا است. دولت امريکا از نخستين روزي که اين زندانيان را در گوانتانامو محبوس کرده ,تعهدات حقوق بشري را زبر پا گذاشته است. دولت باراک اوباما , همان طرح جرج بوش رييس جمهوري پيشين آمريکا در خصوص جنگ عليه ترور را برعهده گرفته است و آن را همچنان ادامه مي دهد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.