سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمونه هايي از زيباترين کتابفروشي هاي جهان ؛

روياي فرزانگي + عکس

از میان خیل عظیم نمونه های جالب ابتکارات، اراده ها و تلاش ها برای ایجاد انگیزه، نمونه هایی بخوانیم و در لذت شیرین آنها شریک شویم.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛‌ در لذت نمونه هاي جالبي از ابتکارات خواندني شريک مي شويم:
* در "ویسکانسین" آمریکا، در نزدیکی "پرینستون" زن و شوهری به نام "لنور و لیوید دیکمن"، مزرعه خود را تبدیل به یک کتاب فروشی بزرگ کردند. به گفته همسایه ها آن ها صبورانه و با ولعی ستودنی، از خانه های تمام محله های اطراف و حتی دورتر، کتاب های خوب را خریدند تا توانستند این کتابفروشی را راه بیاندازند. گفتنی است که کتاب فروشی آن ها ۱۲ ساختمان و سوله ی مزرعه را اشغال کرده است که یکی شان یک مخزن تانکر مانند عظیم است. یکی از مشتریان در این باره گفته است که: "آدم اصلاً باور نمی کند که جایی که زمانی محل نگهداری حیوانات بوده و خصوصاً آن مخزن گل آلودی که زمانی جایگاه کود گاوها بوده است، حالا تا این حد دلنشین و از جذابیت و چیدمانی تا این حد زیبا برخوردار شده باشد."

* "سانتورینی" جزیره ای است در دریای اژه جنوبی، در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی سرزمین اصلی یونان. مناظری که می توان از این جزیره بر آن ها مشرف بود، حقیقتاً منحصر به فرد و بکر هستند. در بهار سال ۲۰۰۲ دو دوست به نام های "اولیور" و "کریگ" به این جزیره سفر کردند و هفته ای از تعطیلاتشان را در آن جا گذراندند. جزیره، از هر نظر مورد پسندشان واقع شد به جز اینکه کتاب فروشی نداشت. آن دو از همانجا صحبت های اولیه را مبنی بر اینکه روزی در سانتورینی، یک کتاب فروشی بنا کنند آغاز کردند. دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۴، این هدف آن ها محقق گشت. هنگامیکه در این بین به انگلستان بازگشته بودند، با چند تن از دوستان خود قضیه را درمیان گذاشتند. ۶ نفر شدند و هرکدام گوشه ای از کار را بر عهده گرفت. ساخت و رنگ و اخذ مجوز کار و جمع آوری و خرید کتاب ها و ... . "آتلانتیس بوکس" با ایوانی رو به منظره ای زیبا، چنان با شیفتگی و سلیقه ساخته و چیده شد که در یک گزارش مشهور، با افتخار آمده است: "طی دهه های متمادی، سانتورینی به عنوان یکی از بهترین مکان های توریستی برای گذران تعطیلات شناخته شده بوده است؛ حال اما افتخاری دیگر به این جزیره افزوده شده و آن اینکه کتابفروشی "آتلانتیس"، به عنوان یکی از بهترین کتابفروشی های دنیا انتخاب شده است. دوستانی که این مکان را برپاکردند، طبیعتاً برنامه های جانبی متنوعی را هم برای آن در نظر گرفته اند؛ از آن جمله همایش های هنری و ادبی و خوانش داستان توسط خود نویسندگان و شعرخوانی ها، برنامه های زنده موسیقی، بزرگداشت مناسبات فرهنگی، فستیوال های فیلم و غذا. حتی قسمتی هم برای نگه داری حیوانات خانگی و سرگرمی با آنها در نظر گرفته شده است. منابع غنی کتاب های زبان انگلیسی در این کتابفروشی، باعث شعف دانشجویان انگلیسی زبانی است که مشغول تحصیل در این جزیره هستند.


* در "ونیز"، کتابفروشی کوچکی وجود دارد تحت عنوان"لیبرریا آکوا آلتا"(Libreria Aqua Alta) . نکته جالب توجه در این مجموعه این است که در همان نگاه نخست، مخاطب، به اراده و اصرار صاحب آن در برپا نمودن این کتابفروشی پی می برد. این مغازه که با وجود تنگی و کمی جا، هزاران کتاب دست دوم ایتالیایی و انگلیسی را در خود جای داده است، فقط چند قدم با کانال آب کنار در فاصله دارد و بنابراین کف آن را اغلب آب گرفته است! به همین دلیل است که کتاب ها بسیاریشان در وان های کهنه حمام و تشت و لگن جای داده شده اند.



* باز یکی دیگر از زیباترین کتابفروشی های دنیا، "داونت بوکس" در لندن است که ساختمان و درون آن کاملاً مربوط به دوران شاه ادوارد، یعنی سال های ۱۹۰۱ تا ۱۹۱۹ می باشد. گالری ها و سالن های طولانی این بنا، همه از چوب بلوط ساخته شده اند. این کتابفروشی به شکل تخصصی کتاب های راهنمای مسافرت می فروشد. گاهی هم، مباحثه هایی میان نویسندگان و مؤلفان، در آن جا مشاهده می شود.


* کتابفروشی "پلورال" در اسلواکی طراحی متفاوت و منحصربه فردی دارد. قفسه ها در دو طرف از زمین تا سقف قرار گرفته اند و برای دسترسی به همه کتاب ها، نردبام های کوچک و چهارپایه ها، همه جای آن قرار دارد. کف آن به صورت پلکانی تا کافی شاپ مرکز فروشگاه طراحی شده است. روی این پلکان ها، هم جای خوردن اسنک یا نوشیدن چای و قهوه است، هم محل مطالعات طولانی مدت، حتی یادداشت نویسی بر کناره کتاب هایی که هر مشتری یا مطالعه کننده دیگری، پیش از آن، یادداشت های دیگری بر صفحاتش نگاشته است. روی هم رفته توجه صاحب این فروشگاه به معماری آن و برقرار شدن یک محیط آرام بخش و زیبا، نشان می دهد که هدف و انگیزه برای برپایی این مکان، از همان ابتدا، کتاب و کتاب خوانی بوده است و اینکه این کار، با عشق انجام شده است.


* ساختمان تئاتر "اِل آتنئو" (El Ateneo) در کشور آرژانتین واقع است. این ساختمان نخستین بار در سال ۱۸۶۰ با هدف اجراهای هنری طراحی شد و در سال ۱۹۱۹ با نام "تئاتر گراند اسپلندید"، رسماً به عنوان یک تئاتر، آغاز به کار کرد. این سالن تئاتر که گنجایش ۱۰۵۰ نفر را داشت، بعدها تبدیل به سینما شد و در سال ۱۹۲۹، نخستین فیلم صوتی آرژانتین را به نمایش درآورد. در فوریه ۲۰۰۰ کل این مجموعه واگذار شد و با ساخت حداقل ۴۰ غرفه فروش کتاب در آن به فعالیت ادامه داد. سکوهای تماشا، مکان های مناسبی هستند برای مطالعه افراد و صندلی های سینما همه جابجا شده اند تا جای آن ها را قفسه های کتاب پر کند. "ال آتنئو" در سال ۲۰۰۷ بیش از هفتصد هزار جلد کتاب فروخت. این مکان سالانه بطور متوسط، یک میلیون بازدیدکننده دارد. آن بخش از سالن که زمانی صحنه تئاتربود، هم اکنون یک استراحتگاه مجهز و کافی شاپ است. بیشتر زیبایی های هنری سالن از قبیل پرده های گران قیمت، نقاشی های نفیس سقف ها و امثال آن، هنوز پای بر جا هستند. نشریه "گاردین" انگلستان در سال ۲۰۰۸ "ال آتنئو" را جزو ۱۰ کتابفروشی برتر دنیا نام برد.


* در آب های روان انگلستان، در منطقه "استانفوردشایر"، کرجی کابین دار متوسطی معلق است که ترجیح می دهد خودش به دیدار مشتریان برود. این قایق زیبا با کتاب های متنوع اش، دائماً در تردد بین آب ها و نهرهاست تا در کناره سواحل زیبای انگلستان، میزبان کتاب دوستانی باشد که انتظارش را می کشند.

* مساحت غیر معمول ۵۰۰۰ متر مربع و معماری بسیار مدرن و جالب، دو نکته چشمگیری است که کتابفروشی "بوک بار" را در مرکز رم، مورد توجه قرار داده است.

* "مرکز کتاب آمریکا" در آمستردام، متشکل از ۴ طبقه کتاب اندود است! تا حدی که تمام دیواره های راه پله ها هم انباشته از کتاب است. طراح و صاحب این کتابفروشی، به تنه های قطور درختانی که وسط معماری آن برای خود زندگی میکنند و همانطور بالا رفته اند هم رحم نکرده است و بسیاری از این درختان را می بینیم که تنه های آن ها کنده کاری شده و تبدیل به قفسه های کتاب شده اند- منظره ای بسیار زیبا و نوستالژیک. گفته می شود که بهترین مجموعه های ادبیات انگلیسی در این فروشگاه یافت می شود.

* فروشگاه "بوک وورم" (Bookworm) در پکن در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد. اینجا هم از آن جاهایی است که انسان برای دیدنش تحریک می شود. هم ظاهر آن جالب است و هم عملکردش. "بووک وورم" هم کتابفروشی است و هم کتابخانه. می توان کتاب را از آن خرید، امانت گرفت و به خانه برد و یا صرفاً برای تورق در مغازه، کتاب را برداشت. هم رستوران است و هم کافی شاپ دارد، صرفا توسط ده ها شمعی که از سقف معلق هستند روشن شده است. پنجره ها، شیشه های سراسری و دیواری هستند و سقفش تمام پارچه ایست. نفس همین خصوصیات می تواند در هر کسی برای چند لحظه تورق یک کتاب، ایجاد انگیزه کند.

 
منبع: الف
برچسب ها: ابتکارات ، خواندنی ، کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.