سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش خبري//

چالش‌هاي پيش روي رئيس جمهور آينده آمريکا/ آيا کاخ سفيد و کنگره مي توانند مانع از سقوط اين کشور شوند؟

رئيس جمهور بعدي آمريکا چالش هاي بزرگي پيش رو دارد که مي تواند جهان را نگران کند؛ چالش هايي که با آغاز فعاليت رئيس جمهور جديد آمريکا، آشکار خواهند شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، آسوشيتدپرس گزارش داد: رئيس جمهور بعدي آمريکا براي بازگرداندن ميليون ها امريکايي به سر کار، کاهش بدهي هاي فزاينده، پايان بخشيدن به طولاني ترين جنگ امريکا و متحد کردن يک کشور از هم گسيخته، چالش هاي بسياري پيش رو دارد.

اين وظايف دشوار رئيس جمهور بعدي امريکا که پس از برگزاري انتخابات روز سه شنبه آغاز خواهد شد  مي تواند مشخص کند که آيا کاخ سفيد و کنگره مي توانند مانع از سقوط اين کشور در ورطه رکود در سال جديد ميلادي شوند. چرا که بدون اقدام  مقامات اين کشور ، با افزايش ماليات و کاهش هزينه ها که از ماه ژانويه به مرحله اجرا در خواهد آمد  زندگي براي خانوارهاي امريکايي دشوارتر خواهد شد و روند بهبود اوضاع اقتصادي را به مخاطره خواهد انداخت.

باراک اوباما رئيس جمهور کنوني امريکا، در صورت برنده يا بازنده شدن در انتخابات تا بيستم ژانويه همچنان بر سر سمت خود باقي خواهد ماند و اين به معناي رويارويي وي با اين مشکل سخت و دشوار است. اما ميت رامني نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري امريکا مي خواهد نقش قابل توجه خود درباره اين موضوع، در صورت پيروزي در انتخابات و به عنوان رئيس جمهور منتخب نشان دهد.

اقتصاد ، دستور کار اصلي رئيس جمهور بعدي امريکا خواهد بود. اين موضوع همه جنبه هاي اصلي و مهم -  امنيت طبقه متوسط ، ايجاد فرصت هاي شغلي، بهاي خانه، ماليات، فرصت هاي اساسي براي زندگي بهتر - را شامل مي شود.

رئيس جمهور بعدي امريکا با مجموعه اي از هرج و مرج در زمينه هاي مالي، اشتغال و سقوط آزاد بازار سهام مواجه خواهد بود که همه آنها حتي پيش از آنکه باراک اوباما به عنوان رئيس جمهور امريکا در تاريخ بيستم ژانويه سال دو هزار و نه ميلادي سوگند ياد کند ، آغاز شده بود.

بيش از 23 ميليون امريکايي در حال حاضر بيکار يا به صورت نيمه وقت مشغول به کارند، در حالي که خواستار يافتن مشاغل تمام وقت هستند. اوباما  و رامني هر دو نامزدِ انتخابات رياست جمهوري امريکا وعده داده اند اوضاع را بار ديگر بهبود بخشند اما آنها در خصوص بهترين شيوه براي بهبود اوضاع با يکديگر اختلاف نظر شديدي دارند.

مناقشه چند ساله ايران با غرب بر سر فعاليت هسته اي اين کشور در حال تشديد شدن است، مقامات فلسطيني و اسرائيلي اصلا نزديک به صلح نيستند، بحران مالي اروپا تهديدي براي ثبات اقتصاد امريکا به شمار مي رود، مبارزه مکزيک با گروههاي مافيايي مسلح و قاچاقچيان مواد مخدر در يک قدمي امريکا صورت مي گيرد، بيداري اسلامي با نگراني دنبال مي شود و در يک مورد آن نيز چهار امريکايي در ليبي کشته شدند.

زندان گوانتانامو  نيز همچنان باز است.

جنگ تحت رهبري امريکا در افغانستان هنوز هم پس از گذشت 11 سال ادامه دارد. امريکا و شرکاي آن در نظر دارند تا آخر سال 2014 ميلادي به آن پايان بخشند. رئيس جمهوي بعدي امريکا بايد درباره زمان و نحوه خروج 68 هزار نظامي امريکايي و بازگشت به کشورشان و نيز توافق قبلي با دولت افغانستان براي خروج آخرين حضور نظامي امريکا پس از آن زمان، تصميم گيري کند.

برنده انتخابات رياست جمهوري امريکا همچنين احتمالا با چالش هايي در کنگره مواجه است. اوباماي دموکرات تقريبا مطمئن است که بايد بار ديگر با مجلس نمايندگان تحت کنترل جمهوريخواهان چالش زيادي پيش رو داشته باشد. حتي اگر راي دهندگان امريکايي  رامني را انتخاب کنند  ممکن است سنا تحت کنترل دموکرات ها باقي بماند که اين امر محدوديتي براي فعاليت هاي وي خواهد بود.

رئيس جمهور بعدي امريکا در واقع وارث مشکلاتي است که بيشتر اوقات خارج از عهده و توانايي رئيس جمهور براي حل و فصل آن به رغم وعده هاي انتخاباتي است ، همانگونه که باراک اوباما و جرج دبليو بوش جمهوريخواه پيشتر با آن روبرو بودند.
 
رئيس جمهور بعدي امريکا در واقع بايد هدايت کشوري را در سال 2013 ميلادي برعهده گيرد که حدود نيمي از مردم آن راي مخالف به وي داده اند و  بحران مالي قريب الوقوع ، تاثير مستقيمي بر فعاليت هاي رئيس جمهور بعدي خواهد داشت.

در ماه ژانويه قرار است برنامه کاهش هزينه هاي 109 ميليارد دلاري صورت گيرد که در واقع ارتش و عملکرد مرکزي دولت را تضعيف خواهد کرد. اين برنامه کاهش هزينه ها هرگز قرار نبود اجرايي شود و در واقع مشوقي براي قانونگذاران بود تا درباره کاهش کسري بودجه به توافق رسند. از سوي ديگر رامني خواستار تمديد کاهش هزينه هاي مالياتي است که در دوران جرج دبليو بوش وضع شد و اين در حالي است که اوباما تنها خواهان تمديد اين قانون براي افرادي است که کمتر از 200 هزار دلار و نيز زوج هايي که کمتر از 250 هزار دلار در سال درآمد دارند. رئيس جمهور جديد امريکا همچنين مجبور است حمايت کنگره را براي کاهش بدهي ها به منظور جلوگيري از سقوط اقتصادي به دست آورد.

هم اکنون بدهي هاي امريکا بيش از 16 تريليون دلار است. گذشته از اين مشکلات ، چالش هاي اصلي ديگري پيش رو رئيس جمهور جديد امريکا قرار دارد و اين وظيفه رئيس جمهور بعدي است که همه اين امورات را مديريت کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.