سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ورلد سوسياليست؛

افزايش بحران اجتماعي و بهداشتي بدنبال طوفان سندي

پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست درباره افزايش بحران هاي اجتماعي و بهداشتي در کشورهاي حوزه کارائيب پس از وقوع طوفان سندي گزارش داد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، طوفان سندي نشان داد، تا چه حد وضعيت سياسي و بهداشتي در کشورهاي حوزه درياي کارائيب بحراني است. اين طوفان سبب کشته شدن 54 نفر و ناپديد شدن 20 نفر در هائيتي شد. در کوبا نيز 11 نفر کشته شدند، در حالي که اين طوفان در هريک از کشورهاي جمهوري دومنيکن و باهاما دو قرباني گرفت.
در جامائيکا و پورتوريکو نيز دو  نفر کشته شدند. وقوع اين طوفان بحران غذايي را در هائيتي تشديد کرد سبب شيوع وبا در شرق کوبا و تب دنگي در جمهوري دومنيکن شد.
اين طوفان همچنين، سبب افزايش بحران سياسي براي ميشل مارتلي رئيس جمهور هائيتي شد و ممکن است سبب بروز اختلافاتي در کوبا شود که در آن، طوفان به حدود 250 هزار هکتار زمين زراعي آسيب زد که اين موضوع ممکن است سبب کمبود غذا و کاهش بيشتر استاندارادهاي زندگي براي طبقه کارگري در اين کشور شود. در کوبا طوفان همچنين به دست کم 200 هزار خانه به ويژه در مناطق شرقي اين کشور آسيب وارد کرد . شماري از افراد بر اثر تخريب خانه هايشان جان باختند. طوفان سندي همچنين نگراني ها را درباره شيوع بيماري ها در اين کشورها افزايش داده است.
اين گزارش حاكيست؛ در کوبا اوايل تابستان امسال وبا براي نخستين بار پس از گذشت صد سال شيوع يافت. کوبا که به نظام پيشرفته پزشکي اش معروف است چندين سال است که به هائيتي کمک هاي پزشکي و بهداشتي مي کند.
دولت کوبا اعلام کرد؛ منشاء اين بيماري در آبهاي آلوده در مناطق شرقي اين کشور يافت شد اما بارش باران هاي شديد ناشي از طوفان سندي اکنون خطر همه گيري اين بيماري را افزايش داده است.
جمهوري دومنيکن دولت هشدار داد؛ باران هاي طوفان سندي ممکن است به شيوع وبا و تب دنگي منجر شود. اين بيماريها در اواخر سال 2010 در مرزهاي هائيتي و جمهوري دومنيکن شيوع يافت.
شمار زياد تلفات در هائيتي با فاجعه اجتماعي طولاني مدت در اين کشور مرتبط است. تقريبا سه سال پس از وقوع زلزله ويرانگر در سال 2010 در هائيتي، حدود 500 هزار نفر از مردم اين کشور هنوز در خانه هاي ثابت سکونت ندارند و بسياري نيز همچنان در چادرها زندگي مي کنند.
همچنين؛ گزارش هايي مبني بر غرق شدن افرادي وجود دارد که سعي داشتند از روخانه ها عبور کنند. سيل همچنين سبب افزايش موارد ابتلا به وبا در پورتوپرنس شد. قبل از وقوع طوفان سندي اين بيماري سبب جان باختن بيش از هفت هزار و چهارصد نفر در هائيتي شده بود.
طوفان سندي در روزهاي 24 و 25 ماه اکتبر هائيتي را در نورديد و  تا روز 29 ماه اکتبر، 86 مورد جديد از ابتلا به وبا در ميان افرادي پورتوپرنس گزارش شد که همچنان در چادرها زندگي مي کنند.
در روز 31 ماه اکتبر، يک پايگاه اينترنتي گزارش داد؛ پس از وقوع طوفان در شهر هاي Maniche و Dori  در جنوب هائيتي، 78 مورد ابتلا به وبا گزار شده و 8 نفر نيز جان باخته اند. طوفان و جاري شدن سيل سبب شد کمک هاي پزشکي و بهداشتي به شهر دوري نرسد.
همچنين، تأثيرات طوفان سندي سبب عميق تر شدن بحران غذا در هائيتي شد و 70 درصد مزارع موز و ذرت در جنوب اين کشور نابود شدند. طوفان آيزاک که در ماه اوت هائيتي را در نورديد نيز، سبب آسيب رسيدن به مزارع شده بود، حتي قبل از وقوع طوفان سندي بهاي مواد غذايي در هائيتي در حال افزايش بود. 
آمارها از افزايش ماهانه هفت درصدي بهاي مواد غذايي در پايتخت هائيتي حکايت دارد و افزايش بهاي مواد غذايي ، منجر به نارامي سياسي در اين کشور شد.
دولت ميشل مارتلي اکنون به بهانه مديريت تأمين مواد غذايي و در واقع براي  سرکوب ناآرامي ها به مدت 30 روز حالت فوق العاده اعلام كرده و واضح است که دولت وي از واکنش طبقه کارگر نسبت به اين بحران ها، هراس دارد.
برچسب ها: طوفان ، بحران ، سندی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.