سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

فتحعلی واشقانی فراهانی استاد برجسته خوشنویسی كشور در گذشت

فتحعلی واشقانی فراهانی استاد برجسته خوشنویسی كشور، سحرگاه روز گذشته به علت كهولت سن و بیماری دار فانی را درتهران وداع گفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک این خوشنویس صاحب نام ، اولین مدرس انجمن خوشنویسان ایران بود و در خط نستعلیق مهارتی ویژه داشت.

استاد واشقانی فراهانی در سال 1309 هجری خورشیدی در روستای واشقان از توابع فراهان شهرستان اراك متولد شد و دوران كودكی خود را به فراگیری قرآن و تحصیلات مكتبی و تمرین خوشنویسی سپری كرد.

میرزا ذبیح‌الله واشقانی اولین استاد وی در خط بود كه نخستین سرمشق را بر لوح چوبی با عبارت 'اول كارها به نام خدا' به او تعلیم داد.

مرحوم واشقانی فراهانی در سال 1335 به تهران مهاجرت كرد و در كلاس اساتید بزرگی همچون سیدحسین و سیدحسن میرخانی شركت كرد.

انجمن خوشنویسان ایران در سال 1343 او را به عنوان اولین مدرس خود انتخاب كرد و در سال 1359 به تشخیص اساتید سیدحسن و سیدحسین میرخانی٬ علی اكبر كاوه و ابراهیم بوذری به درجه استادی رسید.

استاد واشقانی در سال 1367 به استناد آثار قلمی، نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری ، گواهینامه درجه یك هنری كه معادل مدرك دكتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت كرد.

استاد ضمن برگزاری كلاس های آموزشی، انجمن خوشنویسان را در شهرهای اراك، فراهان، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، كمیجان، خنج، اوز، گراش، لار، لامر و بستك تاسیس كرد.

این استاد خوشنویسی كشور در سال 1371 به ‌عنوان نماینده ایران برای اشاعه هنر خوشنویسی به كشور یمن رفت و در سال 1375 نیز به همراه سایر استادان به كشور جمهوری آذربایجان سفر كرد.

كتابت كلك مشكین، چشمه خورشید، آیت مهر، ترجمه كامل قرآن كریم، نام حق جلی قلم و دیوان حافظ از جمله آثار استاد واشقانی است.

مراسم تشعیع پیكر استاد 'فتحعلی واشقانی فراهانی امروز (15 آبان ماه) در تهران و فردا (16 آبان ماه) در زادگاهش واقع در روستای واشقان برگزار می شود./س

برچسب ها: استاد ، خوشنویسی ، درگذشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
فردین گراوند از کوهدشت لرستان
۲۲:۴۷ ۲۵ دی ۱۳۹۳
خدایش رحمت کند یکی از شعراش و خطش یادگاری نزد خودم دارمش از نزدیک افتخار دیدنش رو داشتم بواسطه دوستی که با نوه گرامیش ابوالفضل واشقانی فراهانی داشتم خدایش بیامرزاد اگر ابوالفضل این کامنت رو دید باهام تماس بگیره 20ساله که ندیدمش