سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج/

برگزاری جشنواره های تئاتر رقابت ها را به رفاقت تبدیل می كند

یك نوسینده و كارگردان تئاتر گفت: برگزاری جشنواره های تئاتر فجر منطقه ای در استان های مختلف رقابت ها را به رقابت تبدیل می كند.

'پری بارانی' در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج افزود: تئاتر دارای یك ضرب آهنگ درونی است كه با انتقال مفاهیم و ارزشها ی والای انسانی به مخاطب وی را نسبت به امور مختلف آگاه می كند.
وی كه به عنوان كارگردان اثری به نام ' شوق تلخ 'در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر منطقه سه كشور یاسوج شركت كرده است، بیان كرد: در این اثر نمایشی هشت نفر عوامل اجرایی شركت دارند كه از این تعداد دو بازیگر زن و سه بازیگر مرد به ایفای نقش می پردازند.
بارانی اظهار كرد:شوق تلخ نمایشنامه ای با اجرای تلفیقی نمایش های تیپكال و فرمالیست است كه به تازگی در دانشگاه ' وولوسوی' لهستان به شیوه گارژنیتره ابداع و ساخته شده است.
وی این اثر نمایشی را اثری متفاوت از باقی آثارش دانست و عنوان كرد: این نمایش همراه با موسیقی، بیان و بدل بوده كه با موسیقی در صحنه آمیخته شده است.
بارانی با اشاره به اینكه در اجرای این نمایش بازیگران در صحنه به همراه موسیقی كار را به صورت زنده اجرا می كنند، ابراز داشت: این گونه نمایش ها ی تلفیقی به طور موثرتری در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.
كارگردان تئاتر شوق تلخ عنوان كرد: تئاتر شوق تلخ ادبیات منقع و شاعرانه ای دارد كه معتقد است می بایست كار در خدمت متن و متن در خدمت اجرا باشد و این دو یك نمایش موسیقیایی را به مخاطب ارایه می دهد.
بارانی بیان كرد: جشنواره منطقه ای فرصتی برای شكوفا شدن نمایش های استانی است ،زیرا در این جشنواره ها هنرمندان و كارگردانان با نمایش های تراز اول هراستان آشنا می شوند و این تبادل تجربه مهمترین اتفاق جشنواره های منطقه ای به شمار می رود.
وی اظهار كرد: چنانچه بتوان فضای مسموم رقابت زدایی را از جشنواره های هنری مختلف از بین برد و كارگردانان هم از چشم یك رقیب به هم نگاه نكنند می توانند در ارایه آثار نمایشی خود موفق تر عمل كنند.
بارانی عنوان كرد:هرساله جشنواره های تئاتر فجر استانی با دو اثر نمایشی به جشنواره های منطقه ای و در نهایت از شش منطقه 12 اثر به جشنواره بین المللی فجر راه پیدا می كنند.
وی ابراز داشت : باتوجه به وعده های مساعد 'قادر آشنا' مدیركل هنرهای نمایشی كشورمبنی بر افزایش آثار جشنواره های تئاتر منطقه ای به جشنواره بین المللی فجر ولی با شرایط فعلی با تراكم آثار در جشنواره منطقه ای تاكنون محقق نشده است.
بارانی با بیان اینكه در بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر منطقه سه كشور 15 اثر حضور دارند، افزود: درپایان این جشنواره ازهر منطقه دو اثر به جشنواره بین المللی فجر راه می یابد كه به خاطر رقابت تنگاتنگ و محدودیت ورود آثار تنها تئاتر استان ها ضرر می كند.
وی گفت: به دلیل اینكه سال های گذشته انتخاب آثار معرفی شده به جشنواره بیشتر از امسال بود پارسال در جشنواره منطقه ای پنج استان شركت داشتند و از این تعداد دو اثر به جشنواره بین المللی فجر راه پیدا می كرد كه امسال می بایست از بین هفت استان و 15 اثر دو اثر انتخاب شود.
این كارگردان تئاتر از وضعیت مالی و اعتباری اختصاص یافته به حوزه تئاتر استان ها اظهار گلایه كرد و بیان كرد: هنرمندان آثار نمایشی با كمترین امكانات در جشنواره های مختلف صاحب عنوان های مهمی می شوند كه در صورت حمایت شدن از سوی مسوولان مربوطه صاحب توفیقات روزافزون تری در عرصه ملی و بین المللی كسب خواهند كرد.
بارانی با اشاره به اینكه خط و مشی دادن به تئاتر و آثار نمایشی كار اشتباهی است، اظهار داشت: باید به شكوفا شدن استعداد هنرمندان و كسانی كه در این حوزه فعالیت می كنند كمك كرد.
وی برگزاری بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر منطقه سه كشور در یاسوج را از لحاظ كمی و كیفی به مراتب بالاتر از جشنواره های منطقه ای كه تاكنون در سایر استان های كشور برگزار شده ، دانست.
بارانی این جشنواره را كه با وجود همه محدودیت های مالی با چنین كیفیتی برگزار شد را نقطه عطفی در حوزه هنرهای نمایشی كهگیلویه وبویراحمد ذكر كرد.
این كارگردان تئاتر همدان، بیست و چهارمین جشنواره تئاتر فجر منطقه سه كشور راازلحاظ نحوه برگزاری كم نظیر دانست و گفت: در این جشنواره جای خالی صدا و سیمای مركز كهگیلویه و بویراحمد برای پوشش خبری و اطلاع رسانی به خوبی احساس می شود كه می توانست با آگاهی بخشی به مردم استان موجب استقبال بیشتر دوستداران هنر تئاتر شود.
بارانی از زحمات دبیر،دبیر اجرایی و همه كسانی كه در هر چه مطلوب تربرگزار شدن این جشنواره نقش دارند،تقدیر كرد./س

برچسب ها: جشنواره ، رقابت ، تئاتر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.