سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نطقه ضعف پزشکی کشورمان کمبود پژوهش است

نطقه ضعف پزشکی کشورمان کمبود پژوهش است و متاسفانه پژوهش به اندازه آموزش پیشرفت نکرده است

به گزارش سرویس علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران دکتر بهادری متخصص قلب و ریه در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص وضعیت پزشکی کشور گفت : پزشکی کشورمان در وضعیت مطلوبی قرار دارد که هم از نظر آموزش و هم خدمات ارائه شده به بیماران بسیار پیشرفت کردیم به ویژه در سه دهه گذشته نیز قدم های بلندی بر داشته شده به گونه ای که هیچ کار پزشکی در دنیا نیست که پزشکان ایرانی نتوانند آن را انجام دهند .

وی گفت : در حال حاضر درتمام استان ها حداقل یک دانشکده پزشکی داریم و در 26 رشته متخصص تربیت می کنیم البته مشکل این است که از نظر هزینه در وضعیت خوبی قرار نداریم و بیمارانمان هزینه های سنگین درمان را خودشان تقبل می کنند .

بهادری با اشاره به نقطه ضعف آموزش عالی تصریح کرد : متاسفانه نطقه ضعف ما در آموزش عالی نقص در پژوهش است که سرمایه گذاری ویژه ای طلب می کند و این سرمایه گذاری را هم دولت و هم بخش خصوصی باید تقبل کند که بخش خصوصی چندان کاری در این زمینه نمی کند و دولت نیز کمترین توجه را به بودجه پژوهش دارد . در حال حاضر اغلب پژوهشگران ما با حداقل بودجه کار می کنند .

وی افزود :در حال حاضر نقطه ضعف پزشکی کشورمان کمبود پژوهش است و گاهی پژوهش هایی که انجام می شود کاربردی نیست و هنوز از پژوهش دیگران استفاده می کنیم اما یک چیزی که در ایران به آن مغروریم وجود دانشجویانمان است که حداکثر کوشش خود را به کار می بندند .

فارغ التحصیلان ایرانی در جهان بی نظیرند

رئیس دفتر ارتباطات دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی گفت : فارغ التحصیلان ما در جهان بی نظیرند و با وجود کمبود بودجه خوب کار می کنند به همین دلیل از نظر منطقه در زمینه درمان بیماری ها جلوتر از دیگر کشورها هستیم بویژه در پیوند مغز استخوان در منطقه اول هستیم و بیش از سه هزار پیوند انجام دادیم اما یک مشکل کمبود امکانات و تجهیزات است و یکی از مشکلات ما این است که دولت سبدی برای سلامتی مردم کنار نگذاشته و برنامه شاخصی در این زمینه ندارد .

بهادری خاطرنشان کرد : پزشکی ایران یک بیماری دارد که باید درمان شود و آن ارتباط پولی بین بیمار و پزشک است که باید قطع شود و این ارتباط باید در دست بیمه ها باشد .

پژوهش به اندازه آموزش پیشرفت نکرده است

دکتر دولتی رئیس انجمن متخصصان پوست در ادامه افزود : در حال حاضر از نظر تعداد متخصصان پوست بیش از 800 نفر در این زمینه فعالیت می کنند اما از نظر کیفی و هزینه در تنگنا هستیم و بیمه ها به خوبی از این هزینه ها حمایت نمی کنند . اگر چه وضعیت علمی در حوزه پوست بهتر از گذشته است و رشد خوبی داشتیم اما بودجه به اندازه کافی به پژوهش ها اختصاص داده نمی شود.

وی گفت : متاسفانه پژوهش در کشور ما به اندازه اموزش پیشرفت نکرده و در تحقیق هنوز راه زیادی داریم و درست است که می توانیم از پژوهش دیگران استفاده کنیم اما باید خودمان هم تحقیق کنیم و حلاوت پژوهش را به دانشجویانمان بچشانیم و بودجه درستی به آن اختصاص دهیم .

وی خاطر نشان كرد : متاسفانه پژوهش در کشور ما به اندازه اموزش پیشرفت نکرده و در تحقیق هنوز راه زیادی داریم و درست است که می توانیم از پژوهش دیگران استفاده کنیم اما باید خودمان هم تحقیق کنیم و حلاوت پژوهش را به دانشجویانمان بچشانیم و بودجه درستی به آن اختصاص دهیم .

وی افزود : متاسفانه پژوهش در کشور ما به اندازه اموزش پیشرفت نکرده و در تحقیق هنوز راه زیادی داریم و درست است که می توانیم از پژوهش دیگران استفاده کنیم اما باید خودمان هم تحقیق کنیم و حلاوت پژوهش را به دانشجویانمان بچشانیم و بودجه درستی به آن اختصاص دهیم .

وی با اشاره به تبلیغات ماهواره ای در زمینه درمان بیماری ها به ویژه جوانسازی با سلول های بنیادی تصریح کرد : تمامی این تبلیغات کذب است و در حال حاضر در دادگاه تخلفات پزشکی تعداد زیادی از پرونده های آنها در جریان است و مردم باید بدانند که تمامی این تبلیغات پایه و اساس علمی ندارد.

بیمارستان شریعتی بزرگترین مرکز پیوند دنیا است

دکتر قوام زاده فوق تخصص خون و آنکولوژی در ادامه افزود : در گذشته در درمان بیماری سرطان با دارو متخصص وجود نداشت و بیماران به خارج اعزام می شدند اما از سال 62 اولین فوق تخصص هموتولوژی آنکولوژی فعالیت خود را آغاز کرد و برای درمان سرطان و بیماری خونی رشته ای تاسیس شد و در حال حاضر بیش از 200 نفر بنام مدیکال آنکولوژیست داریم و هر استانی این پزشکان را دارد.

وی گفت : پیشرفت های پزشکی در زمینه بیماری های خونی به گونه ای است که حدود 60 نوع بیماری مختلف قابل پیوند زدن ودرمان شده که از جمله این بیماری ها می توان به پیوند مغز استخوان ، پیوند خون بند ناف اشاره کرد. و بیمارستان شریعتی در این میان بزرگترین مرکز پیوند دنیا است ./ع2
برچسب ها: پزشک ، پژوهش ، قلب ، بیمار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.