سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشای اختلافات اردوغان و گل در آستانه انتخابات ترکيه

این روزها محافل سیاسی و رسانه ای ترکیه، اختلافات آشکار میان قوی ترین سیاستمداران ترکیه، یعنی رجب طیب اردوغان نخست وزیر و عبدالله گل رئیس جمهوری این کشور را با دقت دنبال می کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه الحیات امروز در تحلیلی پیرامون چالش میان رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه نوشت: برای جلوگیری از آشکار شدن اختلافات، هر دو نفر همواره مقید به ابراز تفاهم سیاسی محکمی در برابر مردم و رسانه ها بودند، اما این اختلافات انتقادهای صریحی را به دنبال داشته است .

این روزنامه افزود: اما عبدالله گل پیام هشدار دهنده اردوغان (یار و همراه خود) را که بیانگر تضاد دیدگاه های دو طرف در برخورد با تظاهرکنندگان سکولار و پیروان آتاتورک است ، تکذیب می کند. این در حالی است که علیرغم مخالفت دولت ، برخی مردم سه شنبه گذشته مراسم روز تاسیس جمهوری را برگزار کردند.

علیرغم صدور بخشنامه رسمی وزارت کشور مبنی بر ممانعت از برگزاری مراسم اعلام روز جمهوری ، گروهی در این مساله مداخله کرده و پس از درگیری های محدود با تظاهرکنندگانی که راهپیمایی خود را به سوی ضریح اتاتورک کامل کردند ، به پلیس و نهادهای امنیتی دستور عقب نشینی دادند که این مساله خود کشمکش هایی را به دنبال داشت.

الحیات همچنین به نقل از احمد سیفار مشاورعبدالله گل نوشت: گل از فرماندار آنکارا خواسته بود تا در مقابل اعتراضات مدارا به خرج داده و از بحرانی شدن وضعیت جلوگیری کند. اما اردوغان ترجیح داد این گونه وانمود کند که گل چنین دستوراتی صادر نکرده و گفت: اختیارات رئیس جمهور و نخست وزیر مشخص است و معتقدم رئیس جمهوری در این مسئله مداخله نمی کند، زیرا کشور با دو رهبر اداره نمی شود و اگر کسی بخواهد رژیم ترکیه را به ریاست جمهوری تبدیل کند من اولین فردی هستم که از آن حمایت می کنم دراین صورت رئیس جمهوری می تواند مداخله کند اما پیش از آن مسئولیت همه مقامات واضح و مشخص است.

الحیات افزود: اردوغان طی تماس تلفنی با فرماندار آنکارا وی را به خاطر برخورد نامناسب با تظاهرکنندگان و ایجاد ناامنی در خیابانها سرزنش کرده بود. گفتنی است این اظهارات ، پیام هشدار دهنده ای از سوی اردوغان به گل بود که هرچند تلویحی بیان شد، اما در نوع خود مهم است و می تواند به عنوان یک سابقه به شمار بیاید، زیرا چند ماهی به انتخابات مانده و گل و اردوغان هر یک غیرمستقیم برای نامزدی در آن تمایل نشان داده اند.

در بخش دیگری از تحلیل الحیات آمده است: اما عبدالله گل بدون اینکه برقراری تماس با فرماندار آنکارا را تکذیب کند، این مساله را درگیری بر سر اختیارات یا مداخله در مسائل دولت نمی داند، زیرا معقتد است وظیفه رئیس جمهوری فراهم آوردن شرایط مناسب برای برگزاری مراسم سالگرد اعلام جمهوری ترکیه، در محیطی امن است.

الحیات به نقل از وی گفت: کمترین درخواست این است که من به عنوان رییس جمهور از مقامات تقاضا کنم روز جمهوری در سراسر کشور به شیوه‌ای شایسته برگزار شود.

لازم به ذکر است این دو مقام ترکیه علیرغم تاکید مسئولان مبنی برداشتن رابطه مبتنی بر احترام متبادل و عمیق، در گذشته نیز در خصوص مسائلی از جمله آزادی بیان با یکدیگر اختلاف داشتند. اما اختلافات علنی آنها در حال تشدید است و گل ماه پیش هم از اردوغان به دلیل زندانی کردن برخی نمایندگان به اتهام به اتهام شرکت در کودتا علیه دولت اردوغان انتقاد کرده بود.

گل در افتتاحیه نشستهای پارلمان گفته بود: نمایندگان باید در حالتهای مشابه بتوانند وظیفه خود را انجام دهند تا حکم نهایی در حقشان صادر شود. اما اردوغان همان زمان گفت: نمی خواهم با رئیس جمهوری وارد بحث شوم و مشخص است که ما دیدگاه مشترکی نداریم.

احمد هاکان یکی از مفسران اسلامگرا نیز درباره کشمکشهای اخیر دو طرف می گوید: اردوغان قویتر و صریح تر پیام خود را رسانده، درحالی که رئیس جمهوری تلاش دارد تا فضا را تلطیف کند. اردوغان تجربه بیشتری در اختلافات دارد و گل با وجود محبوبیت خود، نمی تواند با رویای نخست وزیر در ورود به کاخ ریاست جمهوری یا هر یک از دیدگاه های وی مقابله کند.
برچسب ها: اردوغان ، گل ، اختلافات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.