سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غدیر بیعتی تازه با علی (ع) و ولایت

غدیر عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعه‏ یا رخدادی تاریخی نیست این نام مقدس عنوان عقیده ما و اساس دین ماست غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است غدیر تعیین کننده خط‏ مشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست غدیر ماجرایی سرنوشت ‏ساز است که خطبه غدیر شاخص ‏ترین و زنده ‏ترین سند آن است

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، احمد رضا بهمنیار در آخرین نوشته از وبلاگ سیاست روز آورده است:
 
غدیر تفسیر بدر و احد و شأن نزول صفین و نهروان است.

بدر عدالت مى‏خواست ، احد شجاعت آرزو مى‏کرد ،  خیبر تماشاى صداقت را تمنا داشت و غدیر آمین آن همه ثنا و دعا بود.

غدیر شایسته هر ثناست که وحى از او پیراست و محمد بدو آراست و اسلام از او برخاست.

غدیر عصاره و نتیجه خلقت و چکیده تمام ادیان الهی و خلاصه مکتب وحی است و صرفا واقعه‏ یا رخدادی تاریخی نیست این نام مقدس عنوان عقیده ما و اساس دین ماست غدیر ثمره نبوت و میوه رسالت است غدیر تعیین کننده خط‏ مشی مسلمانان تا آخرین روز دنیاست غدیر ماجرایی سرنوشت ‏ساز است که خطبه غدیر شاخص ‏ترین و زنده ‏ترین سند آن است

غدیر روز انسان است غدیر تداوم رسالت محمد صلی الله علیه و آله در ولایت على علیه‏السلام است غدیر عید پیمان و میثاق و عهد است غدیر عید عدالت و رهبرى است ، غدیر امامت و ولایت بر عاشقان مبارک باد.

غدیر سرچشمه همیشه ‏جوشان ولایت است که از سینه تفتیده «خم» به جام محبت دوست‏داران پیامبر و خاندانش جارى است.

رخداد غدیر در ذی حجه سال دهم هجری تنها یک واقعه تاریخی نبود جریان تفکری بوده که در بطن خود حق و باطل – ذلت و شرافت – دروغ و راست و همه صفات نیک و بد را روبروی هم قرار داد.

غدیر نه تاریخ است نه جغرافیا و نه روایت بلکه ولایت است

عید غدیر عید رسمی شیعه ، عید غدیر ناموس تاریخ اسلام ، عید غدیر شناسنامه و سلاح شیعه ، عید غدیر رمز عظمت و بقای اسلام ، عید غدیر هویت من و تو ، عید غدیر رد پای عشق ، عید غدیر چکیده تمام ادیان ، عید غدیر رمز بقای اسلام و عید بزرگ غدیراعطای حق حکومت شرعی از طرف خدا به امیرمومنان علی است ، بیاییم عید غدیر این سند محکم وغیر قابل انکار رااز زیر گرد و غبارهای غفلت و فراموشی دوباره بیرون بیاوریم و با زنده کردنش خودمان را زنده کنیم و بدانیم همه دنیا ما را با نام علی می شناسند.

غدیر یک رخ داد تاریخی صرف یا تنها یک گذرگاه جغرافیایی نیست بلکه یک سرفصل اعتقادی است که درون مایه همه طاعت ها از آن منشأ می گیرد رسالت همه پیامبران در آن مفهوم می یابد و همه رشدها و تعالی ها از آن جا آغاز می شود از این رو شناخت غدیر از ضروری ترین وبنیادی ترین شناخت های اعتقادی است.

پیشوند غدیر رسالت است و پسوند آن ولایت و امامت

خداوند پس از غدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشته است

غدیر نشانه ای از تداوم خط نبوت است

غدیر تنها نام یک مکان و محل خاصی نیست غدیر جریانی از جوشش یک تفکر اصیل از آخرین رسالت الهی برای ساختن ، بوجود آوردن و خلقت امامت است

غدیر چشمه ای است که تا پایان هستی خواهد جوشید

غدیر روز اکمال دین اتمام نعمت و موجب خشنودی خداست

روز غدیر خم روز بزرگ روز گشایش و روز تکامل است

پیشوند غدیر رسالت و پسوند آن ولایت و امامت است

اسلام بدون غدیر معنا ندارد چون روح ندارد

ظلمی که ما به غدیر کردیم کمتراز دشمنان علی نیست

آیا کوتاهی مادر حق غدیر باعث ضعف اسلام نشده است

و ما چه کرده ایم و چه کارها که می توانستیم و نکردیم

زنده کردن غدیر زنده کردن من و توست تا بدانیم به چه عظمتی افتخار می کنیم

غدیر و اسرار شگفت انگیز امامت و ولایت

اسرار شگفت انگیز غدیر در امامت و ولایت

پیامبر اكرم در روز غدیر امیرالمومنین را به عنوان امام و سرپرست مردم پس از خود معرفی فرمودند.

سپاس خدائی را که ما را از تمسک کنندگان به ولایت امیرالمومنین قرار داده است و در رثای علی(ع) چنین می‌فرماید:
هنگامی که به معراج رفتم و در نزدیک ترین مقام قرب خدا قرار گرفتم ( نقل به مضمون)، خدایم آنچه را خواست به من وحی فرمود و مرا فرمان داد كه علی بن ابیطالب را امیرالمومنین بنامم و فرمود او هیچ کس را پیش از علی و پس از علی به این نام نخوانده و نخواهد خواند. (بحارالانوار / ج٣٧ / ص٢٩٠ / به نقل از امالی شیخ طوسی )
ای مردم بدانید که خداوند علی بن ابی­طالب را ولیّ و صاحب اختیار شما معیّن فرموده و او را امام و پیشوای واجب­الاطاعه قرار داده است و فرمانش را بر همه مهاجران و انصار و پیروان ایمانی ایشان و بر هر بیابانی و شهری و بر هر عجم و عربی و هر بنده و آزاده­ای و بر هر صغیر و کبیری و بر هر سیاه و سپیدی و بر هر خداشناس موّحدی، فرض و واجب فرموده و اوامر او را مطاع و بر همه کس نافذ و لازم الاجرا مقرر فرموده است هر کس با علی (ع) به مخالفت برخیزد، ملعون است و هر کس که از او پیروی نماید مشمول عنایت و رحمت حق خواهد بود مؤمن کسی است که به علی (ع) ایمان آورد و او را تصدیق کند مغفرت و رحمت خداوند شامل او و کسانی است که سخن او را بشنوند و نسبت به فرمان او مطیع و تسلیم باشند.

ای مردم! دانشی نیست که خداوند به من تعلیم نکرده باشد و من نیز هر چه که تعلیم گرفته­ام به علی(ع) این امام پرهیزگاران و پارسایان آموخته­ام و دیگر دانشی نیست مگر آنکه به علی(ع) تعلیم کرده­ام و اوست امام و راهنمای آشکار

ای مردم! علی را برتر و والاتر از هر کس بدانید که خدایش از همه والاتر و برتر دانسته است و به ولایت او تمکین کنید که خدایش به ولایت بر شما منصوب فرموده است.
ای مردم! علی(ع) امام و پیشوا از جانب حق تعالی است و خداوند توبه منکران ولایت او را هرگز نخواهد پذیرفت و هرگز آنان را مشمول عنایت و مغفرت خویش قرار نخواهد داد و خداوند بر خود حتم و لازم فرموده که با آن کسان که از فرمان علی(ع) سر بپیچند چنین رفتار کند و پیوسته تا جهان، باقی و روزگار در کار است ایشان را در شکنجه و عذابی سخت و توان فرسا معذّب دارد.

ای مردم! علی(ع) همان کس است که خدا در کتاب مجید خود به عنوان ((جنب الله)) از او یاد کرده و از زبان مبتلایان به دوزخ، فرموده است: ((یا حَسرَتا عَلی ما فرَّطتُ فی جَنبِ الله.))

ای مردم! علی را برتر و والاتر از هر کس بدانید که خدایش از همه والاتر و برتر دانسته است! و به ولایت او تمکین کنید که خدایش به ولایت بر شما منصوب فرموده است.
هر کس را من مولا و سرپرست و صاحب اختیارم علی(ع) مولا و سرپرست و صاحب اختیار اوست این مرد علی بن ابی­طالب است برادر و وصی من است که فرمان دوستی و ولایت او از جانب حق متعال بر من نازل گردیده است.
براستی که تمامی فرمایشات پیامبر گرامی اسلام(ص) در جهت اثبات الهی و آسمانی بودن امر امامت و ولایت علی(ع) است و اینکه آنکس که درخانه کعبه‌ای متولد می‌شود که بدست ابراهیم خلیل الله - که خود نیز به مقام امامت رسیده است- ساخته شده است، و اینکه این مولود کعبه در ایام حجه الوداع به مقام والای امامت منصوب می‌شود و بالاخره اینکه این امام بزگوار در خانه خدا و درمحضر خدا قربانی می‌شود.

همگی پرده از راز نهفته درآمیختگی فلسفه غدیر و فلسفه قربان برمی دارند.

غدیر روز كامل شدن دین است و آیه الیوم اكملت لكم دینكم در این روز نازل شده است پس كسی كه با غدیر و پیام آن پیوندی ناگسستنی ایجاد نماید دین خود را كامل نموده و هم چنین كسانی كه پیوند خود را با غدیر و پیام آن قطع كنند دینشان ناقص بوده و از بركات آن محروم اند.

بنابراین رابطه اسرارآمیز و شگفت انگیز قربان و غدیر در کلمه امامت و ولایت نهفته است به بیان دیگر قربان و غدیر لازم و ملزوم یکدیگرند و قربان بدون غدیر بی معناست و غدیر بدون قربان مفهومی ندارد و هردوی آنها بدون وجود امامت و ولایت بی معنایند.

ولی اما راز نهفته حادثه غدیر در حادثه قربان چیست؟ آن راز چیزی نیست جز عشق به الله و ولایت و امامت یعنی ابراهیم با عشق به الله و با گردن نهادن به ولایت الله فرمان الهی را در به قربانگاه بردن اسماعیل اطاعت می‌کند و به مقام والای امامت می‌رسد و علی هم با عشق به الله و اطاعت بی چون چرای نبی الله ومردانگی‌ها و جانفشانی‌ها در راه به بلوغ رسیدن دین خدا به مقام الهی امامت برگزیده می‌شود.
چه رابطه اسرارآميزي بين حادثه شگفت انگيز قربان و حادثه عظيم غدير وجود دارد؟ وجه تشابه به قربانگاه رفتن فرزند ابراهيم با قرباني شدن فرزند علي در كربلا در چه چيز است؟ شباهت واقعه تولد علي در خانه خدا با قرباني شدنش در خانه خدا چيست؟ چه رابطه‌اي بين امام شدن ابراهيم خليل الله با به امامت رسيدن علي ولي الله وجود دارد.
براستي كه تمامي فرمايشات پيامبر گرامي اسلام(ص) در جهت اثبات الهي و آسماني بودن امر امامت و ولايت علي(ع) است و اينكه آنكس كه درخانه كعبه‌اي متولد مي‌شود كه بدست ابراهيم خليل الله كه خود نيز به مقام امامت رسيده است ساخته شده است و اينكه اين مولود كعبه در ايام حجه الوداع به مقام والاي امامت منصوب مي‌شود و بالاخره اينكه اين امام بزگوار در خانه خدا و درمحضر خدا قرباني مي‌شود همگي پرده از راز نهفته درآميختگي فلسفه غدير و فلسفه قربان برمي دارند.
بنابراين رابطه اسرارآميز و شگفت انگيز قربان و غدير در كلمه امامت و ولايت نهفته است به بيان ديگر قربان و غدير لازم و ملزوم يكديگرند و قربان بدون غدير بي معناست و غدير بدون قربان مفهومي ندارد و هردوي آنها بدون وجود امامت و ولايت بي معنايند.
واما درك نهايت و عظمت رابطه عاشقانه و جانانه غدير و قربان زماني ميسر مي‌شود که مي‌بينيم وقتي ابراهیم به امر خداوند فرزندش اسماعیل را به مسلخ می برد تا او را در راه دوست قربانی کند تا اینجا همچون حسین فرزند علي مولود كعبه است اما خداوند می خواهد که حسین ابن علي همچون علي یگانه باشد و هیچکس مثل او نباشد و بنابراین به ابراهیم ندا مي‌دهد نه!! تو فرزندت را قربانی نکن و همين قدر عشق و ولايت خود را به خالقت اثبات كردي و درعوض این گوسفند را قربانی کن! چرا؟ چون قرار است حسین من فرزند علي امام منصوب من در کربلا فرزندانش را قربانی کند و نهايت عشق و ولايت الهي و وفاداري را به نمايش بگذارد آری حسین من در دوعالم یکی است و همتا ندارد اوست که لیاقت دارد همه فرزندانش را در راه من قربانی کند و خودش هم قرباني شود واگر حاجی در کنار خانه من گوسفند قربانی میکند حسین علي باید فرزندانش را قربانی کند.

نتيجه اينكه؛ وفاداري به امامت و ولايت راز نهفته حادثه غدير در حادثه قربان است و دوري و جدايي از ولايت همانا به مفهوم عدم درك درست از دو روز بزرگ قربان و غدير است و عدم شناخت صحيح از حادثه شگفت انگيز غدير و قربان به مفهوم گمراهي و ضلالت است.

ریشه همه بدبختی ها و تیره روزی های بشر در14 قرن گذشته در دوری از واقعه غدیر و درک نکردن آن بوده است .
بالا‌ترین هدیه خداوند به بشر ارمغان امامت است چرا که امامت تکمیل کننده حقیقت وجودی بشر است.

عید سعید غدیر خم بزرگ ترین عید بشر به دلیل کمال دین‌الهی در آن است.

ریشه همه بدبختی ها و تیره روزی های بشر در14 قرن گذشته در دوری از واقعه غدیر و درک نکردن آن

ماجرای غدیر خم ضامن پویایی و ادامه حیات دین اسلا‌م است و اگر غدیر نبود رسالت پیامبراکرم "ص "

نیز با همه‌زجرها و زحمت ها به کمال نمی رسید زیرا دین اسلا‌م بدون غدیر کامل نمی‌شد.
امروز تنها راه نجات بشر بازگشت به اسلا‌م ناب محمدی "ص " و متوسل شدن به فرهنگ غدیر است و راز

موفقیت نظام ولایت فقیه نیز در اتصال به این محور است.

درچنین روزی از طرف خداوند ، بهترین هدیه عالم یعنی ولایت امیرالمومنین علی (ع) به بشریت تقدیم شد

عید غدیر خم بالاترین عید انسان، عید عشق ، کمال و همه خوبی ها و زیبایی ها است

غدیر ؛ جشن توحید و عدالت است

غدیر برای دین نقطه کمال و تمام و جشن توحید و عدالت و خداپرستی است.

غدیر در زندگی و آفرینش جاری است و جهان امروز از شرق تا غرب همگی تشنه عدالت هستند.

غدیر ،بالاترین عید بشریت است

بالا‌ترین عید برای بازگشت به حقیقت انسانی و تحقق جامعه مطلوب جهانی تجلی حقیقت غدیر و امامت و ولایت است.

جشن غدیر جشن صعود انسان و پذیرش خلیفه الهی انسان است.

غدیر در آغوش مهرورزانه خود غنچه های محبت و دوستی را ارزانی داشته است توحید با دعوت مردم به وحدانیت خداوند در صدد تشکیل جهانی مبتنی بر ارزشهای الهی و تطبیق روابط و مناسبات بر حول عدالت، تعالی، اخلاق، معنویت و رساندن انسانها به اوج قله تکامل است.

در سپهر لایتناهی غدیر تلالو انوار تابناک ولایت، منظومه هایی از ایمان مخلصانه و ایثار مومنانه را به وجود آورد که سعادت کاروان کائنات نوید بخش آن است.

در فرهنگ غدیرظهور منجی عالم بشریت و ستیز آرام ناپذیر با بی عدالتی ها به بهترین وجه آن مفهوم و معنا می یابد. انقلاب اسلامی ایران و جنبش بیداری مستضعفان بارقه ای از تجلی فرهنگ غدیر در دوران معاصر است.

درچنین روزی از طرف خداوند ، بهترین هدیه عالم یعنی ولایت امیرالمومنین علی (ع) به بشریت تقدیم شد

عید غدیر خم بالاترین عید انسان، عید عشق ، کمال و همه خوبی ها و زیبایی ها است

غدیر ؛ جشن توحید و عدالت است.

غدیر برای دین نقطه کمال و تمام و جشن توحید و عدالت و خداپرستی است.

غدیر در زندگی و آفرینش جاری است و جهان امروز از شرق تا غرب همگی تشنه عدالت هستند.

بالا‌ترین هدیه خداوند به بشر ارمغان امامت است.
امامت تکمیل کننده حقیقت وجودی بشر است.

بالا‌ترین عید برای بازگشت به حقیقت انسانی و تحقق جامعه مطلوب جهانی تجلی حقیقت غدیر و امامت و ولایت است.

عید سعید غدیر خم بزرگ ترین عید بشر به دلیل کمال دین‌الهی در آن است

ریشه همه بدبختی ها و تیره روزی های بشر در14 قرن گذشته در دوری از واقعه غدیر و درک نکردن آن بوده است .
ماجرای غدیر خم ضامن پویایی و ادامه حیات دین اسلا‌م است و اگر غدیر نبود رسالت پیامبراکرم "ص " نیز با همه‌زجرها و زحمت ها به کمال نمی رسید زیرا دین اسلا‌م بدون غدیر کامل نمی‌شد.
امروز تنها راه نجات بشر بازگشت به اسلا‌م ناب محمدی "ص " و متوسل شدن به فرهنگ غدیر است و راز موفقیت نظام ولایت فقیه نیز در اتصال به این محور است.

مفاهیم و معارف اسلامی غدیر چنان برای مراتب اعتقادی مسلمانان تشیع و غیر تشیع بالا هستند که بعد از مفاهیم توحید فقط مفاهیم غدیر است که برای مسلمانان راه گشاست و اینک در این زمان وظیفه ما دست بیعت دادن با ولایت است ( اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم ) بعد از هزار و چهارصد سال دستان مبارک مولایمان را از فراسوی قرن ها می فشاریم و با نگاهی عمیق چشمانمان را به آنانی که فداکارانه کاروان 1400 ساله غدیر را از گذرگاه های پر پیچ و خطر تاریخ عبور داده اند مینگریم از سپردن میراث جاودانه غدیر به دست ما چه انتظاری داشتند سخن نسل کنونی ما که خود را تشنه معارف غدیر می داند چیست؟ فرزندان آینده غدیر که وارثان این گنج عظیم خواهند بود چه خواسته هایی دارند که باید امروز به دست ما فرجام پذیرد؟ همه یک صدا می گویند: غدیر را تنها نگذارید حقیقتش را به گوش جهانیان برسانید که رستگاری عالمیان در غدیر است.

پیامبر اکرم (ص): ولایت علی بن ابی طالب (ع) ولایت خدا و محبت او عبادت خدا و پیروی از او فریضه ای از جانب خدا است.

ای علی تو نشان هدایت این امتی هر که تو را دوست بدارد رستگار شود و هر که تو را دشمن بدارد به هلاک افتد.   

هر که من مولای اویم پس علی مولای او است 

روز غدیر خم برترین عید امت من است 

حضرت فاطمه زهرا (س ): روز غدیر خم روز بزرگ روز گشایش و روز تکامل است و خداوند پس از غدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشت.

ای غدیر تو نه یک برکه؛ که دریایی نشأت گرفته از ازلی و جاری تا ابدی.

ای غدیر تو دل مایه ابراهیم خلیل در پی ریزی کعبه ایمان و فرا بُردن پایه های اسلام تا عرش خداوندی هستی.

ای غدیر! تو سرشار از برکت نوحه های نوح و مددکارِ رهایی کشتی او در تلاطم طوفانی.

ای غدیر! تو فرزند سعیِ ساره و هجرِ هاجر و زمزمه زمزمی.

ای غدیر! تو پاره ای از نیلی که موسائیان به نشانه فرو رفتن در رحمت و برکت پروردگار؛ در آن گام نهادند و به سلامت و میمنت و برکت از آن فراز آمدند.

ای غدیر! تو جان بخش دلها؛ همچون دم عیسای مسیح و متبرک از زهد زکریّای پیامبری.

ای غدیر! تو شفافترین آبهایی و منعکس کننده خورشیدی.

ای غدیر! تو تصویرگر قَدَر مردی هستی که تعظیم همة عصرها و نسلها را به پیشگاه پاك خویش برانگیخته است.

ای غدیر! تو امروز آبیار هر چه گل خوشبوی ولایتی.

ای غدیر! تو شاهد بودی که کدامین انسان والا در آن روز بزرگ بر فراز همه اعصار، جای گرفت و بر تیغ فضیلت و راهبری فرا رفت.

این حقیقت را فریاد کن؛ تا هر که؛ در هر کجا؛ بداند که علی (علیه السلام) ؛ آن دریای کرامت و انسانیت؛ بر حق است.

ای غدیر! ای برکه سترگ! ای روح آبی صحرا! ای انعکاس حقیقت مطلق.

ای جاودانه جاری؛ برگوی! از آن روز جاودانه سخن بران.

ای غدیر! از دریا بگو؛ از روح پاک عالم معنا بگو.

از اسرار نهان و هویدا بگو.

از پیشوای ما بگو، از آن عقد ثریا بگو، از آن محشر برپا بگو، از آن ماه تولا بگو، از آن کعبه دلها بگو....

هان! ای غدیر! ای بیان قدرت ایمان! ای افتتاح خط امامت! ای امتداد راه رسالت! ای تبلور عظیم ترین حماسه جاودانه! ای یگانه! هم چنان؛ موج گستر بمان هم چنان ما را به خود بخوان.

هم چنان؛ عظمت را از آن دریا بدان.

ای برکه! ای غدیر! ای دریا! ای علی (علیه السلام)! هم چنان جاودانه بمانید تا نهایت دنیا.

بعضي از  جهات حكم غدير:

1- خطاب خداوند كه اي پيامبر ابلاغ من آنچه از طرف خداوند بر تو نازل شده كه اگر ابلاغ نكني رسالت خود را نرسانده‌اي كه در هيچ يك از فرامين الهي چنين مطلبي گفته‌ نشده است.

2- اقرار گرفتن‌هاي حضرت ‌رسول از مردم در روز غدير.

3- مسئله امامت فقط صورت يك خبر و پيام و خطابه ابلاغ نشده بلكه به عنوان حكم و فرمان الهي و بيعت عموم مسلمانان و تعهد آنان اجرا شد.

4- خطاب خداوند كه فرمودند: امروز دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم كه تا آن روز مشابه آن را هم در هيچ موردي نفرموده بودند.

مقاصد حضرت رسول از خطبه غدير را در چند مورد مي‌توان بيان كرد:

1- نتيجه‌گيري از زحمات 23 ساله با تعيين جانشيني كه ادامه دهنده اين راه باشد.

2- حفظ دائ

این عید بزرگ، آشنای همه پیامبران پیشین و روزی گران قدر در مکتب انبیا و اوصیای الهی بوده است؛ چرا که تلاش ها و مرارت های همه پیامبران، در روز غدیر به فرجام رسید. در آن روز، نخل بلند رسالت میوه داد و میراث همه انبیا از گزند مرگ و تباهی حفظ گشت. از این روست که همه پیامبران، آن را شناختند، حرمتش را ارج نهادند و آن را عید گرفتند. در روایت آمده است که: «خداوند متعال هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر این که این روز را عید گرفت ومقام و عظمت آن را به او شناساند.

رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «روز غدیر خم، برترین عیدهای امت من است، و آن روزی است که خداوند بزرگ دستورداد برادرم، علی بن ابی‏طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم به دست او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل، و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را دین آنان قرار داد».

شیخ صدوق در کتاب امالى، روایتى از امام باقر علیه‏السلام و آن حضرت از پدران پاکش نقل مى‏کند که روزى رسول اکرم صلی الله علیه و آله رو به امیر مؤمنان على علیه‏السلام کرد و فرمود: «اى على! خداوند آیه شریفه یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ را درباره ولایت تو بر من نازل کرد، تا آن را تبلیغ کنم. به یقین، کسى که خدا را بدون ولایت تو ملاقات کند، عملش باطل است».

هم زمانی غدیر با رویدادهای مهم در تاریخ بشر

از نکته های شگفت انگیز واقعه غدیر ـ که اعجاب بسیاری از محققان و پژوهش گران تاریخ را برانگیخته ـ هم زمانی غدیر با بسیاری از رخ دادهای مهم و سرنوشت ساز در تاریخ بشر است. از بررسی روایات، برمی آید که در روز غدیر، این روی دادهای بزرگ در تاریخ انبیا رخ داده است: در چنین روزی بود که خداوند متعال، توبه حضرت آدم علیه السلام را پذیرفت. در این روز، خداوند، حضرت ابراهیم علیه السلام را از آتش نجات داد. در این روز، حضرت سلیمان پیامبر صلی الله علیه و آله از مردم، بر جانشینی «آصف بن برخیا» گواه گرفت. در مثل چنین روزی بود که حضرت موسی علیه السلام بر جادوگران پیروزی یافت. در چنین تاریخی بود که حضرت موسی علیه السلام هارون را وصیّ خویش کرد. در این روز، حضرت عیسی علیه السلام اعلان کرد که «شمعون الصفا» جانشین من است و در چنین روزی بود که کشتی نوح علیه السلام پس از فرو نشستن طوفان، بر کوه جُودی (آرارات) قرار گرفت.

هم زمانی غدیر با نوروز

از نکته های شگفتِ تاریخ غدیر، آن است که روز هیجدهم ذی الحجه سال دهم هجرت ـ که روز گماشتن امیرمؤمنان علی علیه السلام به امامت بود ـ با نوروز (روز نخست فروردین) یکی گشت و عید باستانی عَجَم، با عید غدیر پیوند یافت. این سخن، از امام صادق علیه السلام رسیده است که: «بی شک، نوروز، همان روزی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم پیمان گرفت، آن گاه مسلمانان، به ولایت او اعتراف کردند. خوشا به حال آنان که بر آن ولایت پایدار ماندند و وای برآنان که پیمان شکستند». گفتنی است که پژوهش های دانشمندان، در شناخت هم زمانی رخ دادهای شمسی با روی دادهای قمری، این سخن را تأیید می کنند. بدین روی، اهتمام عظیم ایرانیان به نوروز، می تواند یک انگیزه بزرگ مذهبی نیز داشته باشد.

در آخر کلام اینکه سنت دیرینه در غدیر تبریک گفتن خاص آن است که مفاهیم والاى این روز را بازتاب مى‏دهد واقعه غدیر مهمترین اصلی است که پس از توحید از همه مفاهیم و ارزش‌های اسلامی بالاتر است و ولایت همانا به مفهوم عدم درک درست از دو روز بزرگ قربان و غدیر است؛ و عدم شناخت صحیح از حادثه شگفت انگیز غدیر و قربان به مفهوم گمراهی و ضلالت است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.