سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

القدس العربی ؛

آلمان با افزایش فروش سلاح به کشورهای عربی به دنبال تقویت نفوذ دیپلماتیک خود در این کشورهاست

القدس العربی نوشت آلمان با افزایش فروش سلاح به کشورهای عربی نفوذ دیپلماتیک خود را در این کشورها تقویت می کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه القدس العربی در پایگاه اینترنتی امروز خود نوشت : آلمان برای گسترش نفوذ دیپلماتیک خود در جهان و به ویژه جهان عرب و از جمله خاورمیانه تلاش می کند سلاحهای خود را به مقدار بیشتری در این مناطق به فروش برساند و این اقداماتی است که دولت آنگلا مرکل برای رقابت با قدرتهای بزرگی مانند فرانسه وانگلیس وآمریکا و روسیه در زمینه نفوذ دیپلماتیک در جهان انجام داده است.
در سالهای اخیر نیز بسیاری از موسسات تحقیقات استراتژیک آلمان گزارشهایی ارائه کرده اند که استمرار سیاست برلین در نقش حمایتی از طرحهای جهانی به ویژه در مناطقی که کشورهای بزرگ بر سر آنها رقابت دارند را نشان می دهد اما این گزارشها حاکیست آلمان تاکنون سیاستی نفوذی در امور بین المللی جهان نداشته است.
برخی از این موسسات به ویژه موسسات محافظه کار اصرار دارند که دیگر زمان جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است و ضرورت دارد در زمینه سیاسی و دیپلماتیک در جهان و خصوصا در مناطق استراتژیک مانند خاورمیانه حضور داشته باشیم در حالی که تلاشهای آلمان در حال حاضر فقط به حمایت از اسرائیل و کمک محدود مالی به فلسطین و میانجیگری بین اسرائیل و حزب الله در زمینه تبادل جنازه های جنگ خلاصه شده است .
روزنامه apostrophe میدیابار apostrophe فرانسوی در گزارشی تحلیلی این هفته اعلام کرد برلین تلاش می کند صادرات اسلحه خود را به کشورهای جهان بیشتر کند به طوری که در سال گذشته رتبه سوم بعد از آمریکا و روسیه در زمینه فروش اسلحه داشته وصادرات آن از فرنسه و انگلیس بیشتر شده است.
این گزارش همچنین تاکید می کند : این سیاست آلمان در دو سال اخیر برای افزایش نفوذ دیپلماتیک این کشور در جهان بوده است و معاهده های تسلیحاتی آلمان با کشورهای عربی مانند عربستان ومصر وقطر والجزائر به خوبی بیانگر این مطلب است.
البته با وجود اینکه آلمان بازار فروش تسلیحاتی خود را در کشورهای غربی و آمریکای لاتین از جمله فروش تانکها و توپخانه ها و مسلسلها و زیردریایی ها در اختیار دارد اما آلمان به غرب اکتفا نکرده و در جهان عرب نفوذ خود را آغاز کرده است. به طوری که فقط در مدت دو سال اخیر آلمان معاهده های تسلیحاتی مهمی با مصر در فروش زیردریایی از نوع 209 و عربستان در فروش تانکهای لیوبارد و قطر و الجزائر در فروش سلاحهای دیگر داشته است . همچنین احتمال فروش زیردریایی به مغرب و معاهده هایی دیگر که احتمالا در سال 2013 اعلام می شود نیز وجود دارد.
گزارش روزنامه فرانسوی حاکیست : برلین نمی تواند نفوذی دیپلماتیک در منطقه بدون فروش سلاح داشته باشد زیرا با معاهده تسلیحاتی است که می تواند بر جهان عرب که منطقه ای استراتژیک در زمینه انرژی بوده و موقعیت استراتژیک ویژه ای دارد نفوذ داشته باشد.
البته تجربه نشان داده است هر کشوری که صادرات سلاح داشته باشد نفوذ دیپلماتیک قوی در منطقه خواهد داشت . آلمان نیز از پنج کشور صادر کننده سلاح در جهان به شمار می رود اما حق وتو در شورای امنیت ندارد. آمریکا در رتبه اول وسپس روسیه در رتبه دوم و آلمان و فرانسه و انگلیس به ترتیب در رتبه های سوم و چهارم و پنجم جهان در زمینه فروش سلاح قرار دارند.
بنابراین آلمان پس از اجرای سیاست کمکهای اقتصادی در دهه های اخیر هم اکنون به سیاست فروش سلاح به جهان و به ویژه کشورهای عربی روی آورده است تا نفوذ دیپلماتیک خود را در این مناطق افزایش دهد.
برچسب ها: بین الملل ، آلمان ، عربی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.