سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن مغزو اعصاب؛

بیش از 60 هزار نفر در کشور مبتلا به ام اس هستند

رئیس انجمن مغز و اعصاب گفت: در حال حاضر بیش از 60 هزار نفر در کشور مبتلا به ام اس هستند که این میزان بیش از آن چیزی است که باید باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ حسین پاکدامن  رئیس انجمن مغز و اعصاب در حاشیه نهمین کنگره بین المللی ام اس در جمع خبرنگاران گفت: بیماری ام اس یکی از مهمترین و شایعترین بیماری های مغز و اعصاب است که در اغلب موارد در بین افراد جوان بروز میکند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر موارد ابتلا به ام اس در جهان و از جمله در ایران افزایش یافته است تاکید کرد: درحال حاضر بیش از 60 هزار نفر در کشور مبتلا به ام اس هستند که این میزان بیش از آن چیزی است که باید باشد.

پاکدامن افزود: البته بر طبق برخی از آمارها و برآوردها، تعداد بیماران ام اس در ایران حدود 64 هزار نفر است.

وی با اشاره به اینکه در یک تقسیم بندی کلی وضعیت شیوع ام اس به سه دسته و منطقه جغرافیایی تقسیم می شود اظهار داشت: مناطق با شیوع بالا، متوسط و پائین سه تقسییم بندی مرتبط با ام اس است که ایران در تقسیم بندی فوق جز دسته سوم یعنی با شیوع پائین محسوب می شود.

پاکدامن یاداور شد: همین که ایران جزء مناطق با شیوع پائین محسوب شده ولی آمار مبتلایان به بیش از 60 هزار نفر رسیده است این بدان مفهوم است که میزان افراد مبتلا به ام اس بیش ازآن چیزی است که باید باشد.

وی با بیان اینکه در سه سال اخیر موارد ابتلا به ام اس در کشورمان افزایش قابل ملاحظه ای داشته است خاطرنشان کرد: در حال حاضر موارد ام اس در برخی از استان ها  به ویژه برخی از استان های مرکزی کشور به شدت افزایش یافته است که این موضوع یک نگرانی عمده محسوب می شود.

*بیشترین علت ناتوانی در جوانان ام اس است

رئیس انجمن مغزو اعصاب در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر روند ابتلا به ام اس افزایش قابل ملاحظه ای یافته است به طوریکه در حال حاضر ما در یک وضعیت اپیدمی از نظر بیماری ام اس هستیم.

پاکدامن با بیان اینکه متاسفانه ام اس در حال شیوع است تاکید کرد: اگرچه این بیماری در تمام گروههای سنی رخ مید هد، اما جوانان بیش از همه به ام اس مبتلا می شوند.

وی گفت: با توجه به شیوع بالای ام اس در جوانان و عوارض ناشی از آن، این بیماری به  عنوان بیشترین علت ناتوانی در افراد جوان شناخته می شود.

پاکدامن افزود: علت اصلی و دقیق بیماری ام اس تاکنون مشخص نشده است اما برخی از عوامل به عنوان ریسک فاکتورهای مرتبط با بروز ام اس شناخته میشوند.

وی یاداور شد: عوامل ژنتیکی ، محیطی،‌شغلی، عفونت ها و پوشش واکسیناسیون و از جمله عواملی است که با بروز ام اس می تواند در ارتباط باشد.

پاکدامن با بیان اینکه مطالعات و بررسی های زیادی در خصوص مصرف ویتامین ها و ام اس صورت گرفته است خاطرنشان کرد: برطبق نتایج برخی از این بررسی ها و مطالعات شدت بیماری ام اس با کاهش ویتامین هایی همچون ویتامین C و D  افزایش می یابد و در واقع رابطه معنی دار بین این دو وجود دارد.

*مقدار قابل توجهی داروی ام اس در کشور تولید می شود
رئیس انجمن مغزو اعصاب در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات بسیار خوبی در ایران در زمینه تولید دارو برای ام اس صورت گرفته است تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر مقدار قابل توجهی داروی ام اس در کشور تولید می شود که این دارو تاثیرات قابل ملاحظه ای در درمان ام اس دارند.

پاکدامن اظهارداشت: داروهای تولید شده در کشورمان بسیار موثر بوده، تاثیر آنها در بهبود وکاهش عوارض ام اس قابل توجه است و عوارض آنها در مقایسه با بسیاری از داروهای تولیدی مشابه کمتر است.

وی یادآور شد: همچنین داورهای ام اسی که در ایران تولید می شود در مقایسه با داروهای مشابه که در کشورهای دیگر تولید شده و به فروش می رسد بسیار کم هزینه تر است و فشار چندان زیادی به بیماران وارد نمی شود./ح
برچسب ها: ام اس ، مغز ، دارو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.