سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگراني شديد آل سعود و آل خليفه از پيروزي دوباره اوباما

يک استاد دانشگاه آمريکايي معتقد است؛ آل سعود و آل خليفه و ديگر حکام عرب حوزه خليج فارس از پيروزي دوباره باراک اوباما در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر، سخت نگران هستند؛زيرا او قصد دارد آنها را قرباني منافع کشورش کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "پرس تي وي"؛ "کالين کاول" استاد علوم سياسي دانشگاه وست ويرجينيا، در گفتگو با شبکه "پرس تي وي" که موضوع آن تحولات بحرين بود، عنوان کرد؛ ممکن است آمريکا براي حفظ منافع هژمونيک خود در کشور بحرين، تسليم دوم بحرين شده و مجبور به سرنگوني رژيم آل خليفه شود.
اين تحليلگر سياسي گفت: وزارت خارجه آمريکا در حال حاضر طرح هايي براي انجام اين کار دارد، به همين دليل آل خليفه و حامي اصلي آن يعني آل سعود و همينطور ديگر حکام عرب حوزه خليج فارس سخت نگران پيروزي دوباره باراک اوباما در انتخابات چند روز آينده آمريکا هستند.

متن گفتگوي پرس تي وي با "کالين کاول" به اين شرح است:

پرس تي وي_ وقتي مسئله تصميم گيري بحرين در مورد اعتراضات مردم به ميان مي آيد، شما در مورد استقلال رژيم بحرين چگونه فکر مي کنيد؟
آيا اين رژيم دستورات خود را از آمريکا و انگليس مي گيرد؟
کاول_ رژيم بحرين تحت کنترل عربستان سعودي _ آل سعود قرار دارد که خود آل سعود به شدت تحت حمايت دولت ايالات متحده است.
آنها فکر مي کنند تحت حملات (مردم) قرار دارند، زيرا اکثريت بحريني ها از آل خليفه حمايت نمي کنند.
تخطي کردن از آزادي بيان، نقض ماده 19 کنوانسيون بين المللي حقوق بشر است، اما رژيم بحرين ياد گرفته است که رسانه هاي جهان را بازي دهد. اين رژيم مدعي است، از آزادي بيان و آزادي سخنراني حمايت مي کند، اما در همه جاي بحرين اين آزادي را نقض مي کند.
پرس تي وي_ موضع ايالات متحده و انگليس در مورد بحرين اين است که بحرين شريک ما است و ما از گفتگو حمايت مي کنيم و چيزي که مورد نياز است، گفتمان است.
"گفتگوها" از سوي لندن و واشنگتن حمايت مي شوند، اما شرايط در بحرين طور ديگري است. آيا شما فکر مي کنيد برگزاري هر نوع گفتگويي در بحرين عملي است؟ و يا حتي امکانپذير است؟
کاول_ نه، هيچ گفتگويي وجود نداشته است. فقط يک مونولوگ (تک گويي) بين پادشاه بحرين و خودش برقرار شده است.
همانطور که قبلا گفتم، دولت بحرين ياد گرفته است که با ادعاي حمايت از حقوق بشر و حمايت از گفتگو رسانه هاي غربي و رسانه هاي جهان را فريب دهد، در حاليکه آنها (رژيم بحرين) تنها کاري که مي خواهند انجام دهند، سرکوب اکثريتي است که خواهان سرنگوني پادشاه و خاندانش هستند.
همين حالا، آنها روستاي العکر را به شدت محاصره کرده اند، مانع رسيدن تجهيزات پزشکي و غذا به مردم شده اند. آنها ايست هاي بازرسي برپا کرده و به دستگيري و شکنجه مردم اقدام مي کنند.
حزب اپوزيسيون الوفاق، خواستار برپايي تظاهرات گسترده اي شده است و به همين دليل است که وزير کشور تمام تظاهرات و راهپيمايي ها را در سراسر کشور ممنوع کرده است. رژيم بحرين بسيار ضعيف شده است.
پرس تي وي_ مي دانيم که ناوگان پنجم آمريکا در بحرين مستقر است. مي دانيم که خود آمريکا مي گويد، در بحرين منافع راهبردي دارد، اما فکر مي کنيد آمريکا تا کجا و تا چه زماني قصد دارد از رژيم آل خليفه حمايت کند.
کاول_ آمريکا بارها نشان داده است که براي حفظ کنترل هژمونيک خود، هم پيمانان خود را به زير اتوبوس مي فرستد (قرباني مي کند) و بازهم نشان خواهد داد و مطمئن باشيد که همين حالا وزارت خارجه آمريکا طرح هايي براي انجام اين کار، خلاص شدن از شر آل خليفه دارد، به همين دليل است که آل خليفه، آل سعود و ديگر حاکمان حوزه خليج فارس بشدت نگرانند، بخصوص اگر باراک اوباما در انتخابات 6 نوامبر به پيروزي برسد، زيرا آنها مي دانند پايان کار نزديک است.
پرس تي وي_ آيا شما فکر مي کنيد باراک اوباما واقعا قصد دارد بزودي از حمايت آل خليفه دست بردارد؟
کاول_ خب (بله)، ايالات متحده اين کار را به خاطر نوع دوستي يا نگراني براي آزادي بيان و حقوق بشر انجام نمي دهد.
آنچه که ايالات متحده انجام مي دهد، بخاطر منافع خودش يعني حفظ کنترل هژمونيک خود در اين کشورهاي سرشار از منابع (انرژي) است.
و در طول 30، 40 سال گذشته، اکنون بهترين زمان و با توجه به شرايط، مطلوبترين زمان براي برکناري اين ديکتاتورهاي خودکامه است، تا سر فصل جديدي از هژموني که نوعي ضميمه دمکراتيک نيز دارد بياورد، نه دمکراسي واقعي؛ بلکه چيزي که بيشتر مورد پسند مردم منطقه باشد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.