سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/ رییس سازمان میراث فرهنگی؛

مسجد جامع اصفهان، گنجینه ایی از تحول وتکامل 14 قرن ایران اسلامی است

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت مسجد جامع عتیق اصفهان سر سلسله ثبت زنجیره ای مساجد و اماکن متبرکه و تاریخی کشور است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان سیدحسن موسوی دیشب در آیین گرامیداشت ثبت جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان که با حضور رییس جمهوری و جمعی از سفرای کشورهای خارجی برگزار شد، افزود: هریک از بقاع و مساجد تاریخی شایستگی ثبت جهانی را دارند.

وی اظهارکرد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت دهم عهده دار حراست از کیان فرهنگی ایران در ابعاد مادی و معنوی است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه اصفهان میراثی برای آیندگان است، گفت: این شهر میراث دار تمدن کهن ایران اسلامی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اصفهان را بهشت ثانی توصیف کرد و افزود: این استان از سوی نظام جمهوری اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام شناخته شد.
وی گفت: اصفهان در سال 2006 از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به مدت یک سال پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد.

معاون رییس جمهوری همچنین اظهارکرد: در سی و ششمین اجلاس یونسکو در تیرماه 91 مسجد جامع عتیق به ثبت جهانی رسید.

موسوی با بیان اینکه مسجد جامع گنجینه ای از تحول و تکامل 14 قرن ایران اسلامی است، تصریح کرد: اگر تاریخ ایران را به سه دوره قبل از تاریخ، پیش از اسلام و بعد از اسلام تقسیم کنیم، بناهای چغازنبیل، تخت جمشید و مسجد جامع عتیق نماد این سه دوره است.

وی تاکید کرد: در زمانی که اهریمنان با سوزاندن قرآن، ترویج اسلام هراسی، توهین به پیامبر اسلام(ص) و کم کردن نور اسلام محمدی هستند، نظام و دولت کریمه دهم به برکت چهارده معصوم(ع) پرونده ثبت جهانی مسجد جامع را به ثبت رساند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهارکرد: مناره های این مسجد یک هزار و 400 سال ندای وحدت، عبودیت و عدالت را طنین انداز می کردند.

وی با بیان اینکه کالبد روحانی مسجد مامنی برای حیات و نزدیکی خالق، علم اندوزی، وحدت، مساوات، عبادت و عبودیت در ذات خداوندی است، تاکید کرد: این روح وجه مشترک تمام جوامع اسلامی است.
معاون رییس جمهوری اظهارکرد: این سازمان 38 اثر با ارزش و تاریخی و 9 میراث فاخر معنوی را به ثبت رسانده است که از دستاوردهای این دولت مهرورز می باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین گفت: رییس جمهوری دستور دادند تا شبکه آبرسانی شهر اصفهان که از ابتکارات شیخ بهایی و با طومار وی تنظیم شده است به ثبت ملی و جهانی برسد.

موسوی با اشاره به درخواست استاندار اصفهان مبنی بر ساخت میدانی بر محور باستانی مسجد جامع (عتیق) و میدان امام(ره) در نظام جمهوری اسلامی گفت: رییس جمهوری دستور آغاز مطالعات این میدان را صادر کردند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.