سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

مسجد جامع عتیق اصفهان، گنجینه هنر ومعماری مساجد ایران

معاون رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مسجد جامع عتیق اصفهان، گنجینه هنر، معماری و مادر مساجد ایران است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان مسعود علویان صدر دیشب در آیین بزرگداشت ثبت جهانی مسجد جامع عتیق اصفهان افزود: فرهنگ ایرانی در تمامی ابعاد پیوندی ناگسستنی با آموزه های اسلامی داشته است و به همین خاطر از فرهنگ ایرانی اسلامی بهره می بریم.

معاون رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یکی از غنی ترین حوزه ها در زمینه میراث فرهنگی را مساجد عنوان کرد و گفت: یکی از شاهکارهای های معماری ایرانی اسلامی مسجد جامع عتیق اصفهان است.

وی با بیان اینکه در ایران جایی وجود ندارد که به مسجدی زینت نیافته باشد، تصریح کرد: این موضوع باعث شده تا مساجد با معماری ایرانی در تصویر ذهنی خارجیان جای گیرد.

وی اظهارکرد: مسجد جامع عتیق شاهکار نبوغ بشریت و پایه گذار نوع خاصی از مساجد ایرانی است که نمایشگر بیش از 12 قرن معماری اسلامی است.

علویان صدر، مسجد جامع عتیق را گنجینه هنر و معماری مساجد ایران عنوان کرد و گفت: این مسجد بر روی بقایای یک بنای ساسانی ساخته شده است و به عنوان الگوی اولیه در تبدیل مساجد شبستانی به گنبد دار ایرانی شناخته می شود.

معاون رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تبدیل این مسجد از تک ایوانی به دو ایوانی و سپس چهار ایوانی را مختص مساجد ایرانی عنوان کرد و افزود: ساخت گنبد با سازه آجری حکایت از فناوری بی نظیر استفاده شده در این مسجد دارد.

علویان صدر به معماری خاص گنبد نظام الملک و تنوع بی نظیر طاق ها، محراب الجایتو اشاره کرد و گفت: حفظ آثار دوره های مختلف تاریخی در این مسجد به صورت یکپارچه به ارزش های این مسجد افزوده است.

وی تصریح کرد: آنچه در جریان ثبت جهانی یک اثر مهم است نوع نگرش و رویکرد و فرصت ایجاد شده برای معرفی ملت هاست.

معاون رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه حفاظت و مرمت این بنا عزم ملی، مسئولان و مردم را می طلبد، اظهار امیدواری کرد که روزی اصفهان در فهرست شهرهای تاریخی جهان قرار گیرد./س

برچسب ها: اصفهان ، مراسم ، ثبت ، جهانی ، مسجد ، جامع ، عتیق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.