سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت عید سعید غدیر خم؛

نمایش هنر تراش روی شیشه در "موزه جهان نما"

به مناسبت "عید سعید غدیر خم"، هنر تراش روی شیشه در موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران؛ موزه جهان نما در ادامه برگزاری نمایشگاه های دوره ای خود با عنوان نادیده ها با محتوای نمایش آثار شاخص مخازن این موزه اقدام به نمایش این اثر بسیار زیبا و هنرمندانه کرده است.
بر اساس اين گزارش؛ اثر مذکور نمونه ای از هنر تراش روی شیشه ساخت کارخانه کاستا سوییدن (kasta Sweden) کشور سوئد است که قدمتی طولانی در ساخت ظروف و آثار تزئینی دارد.
همچنين؛ هنر شیشه گری و روش های تزئین آن از قبیل نقاشی و تراش روی شیشه از هنرهای قدیمی ایران باستان (عهد هخامنشی) است. کاوش های باستان شناسی رواج شیشه گری در این دوران ها را به اثبات می رساند.
لازم به ذكر است؛ قدیمی ترین کار تکمیل و تزئین بر روی شیشه، تراش شیشه است. برای تراش، شیشه را با ضخامت زیاد، گاه دو پوست و سه پوست می سازند و از چرخ های سیلیسی 20 تا 30 سانتی متری تراش های مختلف استفاده می کنند.
بنابراين گزارش؛ علاقه مندان جهت بازدید از این نمایشگاه می توانند تا پایان فصل پاییز از ساعت 9 تا 17 به موزه جهان نمای مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر (نیاوران) مراجعه کنند.
لازم به ذكر است؛ موزه جهان نما یکی از موزه های مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران است که كلكسيوني از آثار هنري اهدايي يا خريداري شده ايراني و خارجي در دوران پهلوی را با دو معيار تنوع و نفاست آثار هنري و همچنين گسترة زماني خلق آن ها در خود جای داده است.
گفتني است؛ در این موزه آفرينه هايي كه هزاران سال با يكديگر اختلاف سن دارند، آثاري از تمدن هاي تاريخي سيلك، موشيكا، حاشيه نيل و خاور دور، در كنار آثاري از نام آوران هنر معاصر جهان همچون آمادئو موديلياني، پابلو پيكاسو، پل گوگن، كاميل پيسارو، لوئي والتا، ادگار دگا، خوان ميرو، آگوست رنوار، سالوادور دالي، مارك شاگال، آلبرتو جاكومتي، اندي وارهول و پيشگامان هنر نوگراي ايران همچون حسين زنده رودي، پرويز تناولي، بهمن محصص، پرويز كلانتري، مسعود عربشاهي، سهراب سپهري، ژازه طباطبايي، ناصر اويسي، منوچهر يكتايي، پروانه اعتمادي و غیره در معرض دید قرار دارند./ص
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.