سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت عنوان کرد:

تعداد نفولوژیست های کشور جوابگوی مراکز دیالیز نیستند

با توجه به این که حدود 440 مرکز دیالیز در کشور وجود دارد تعداد نفولوژیست های کشور نمی توانند در این مراکز حضور داشته باشند .

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضردر محل ؛دکتر عقیقی رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت امروز 10 آبان در همایش سراسری پرستاری دیالیز که در تالار امام علی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده بود افزود: یکی از ویژگی های منحصر به فرد بخش های دیالیز این است که علاوه بر فوق تخصصی بودن ضرورت تکرار پذیری خدمت را نیز به همراه دارد به همین دلیل دسترسی آن باید به حدی باشد که در اقصی نقاط کشور امکان دسترسی به این نوع خدمات وجود داشته باشد .
 
وی گفت: در هیچ بخش فوق تخصصی این گونه گستردگی دیده نمی شود چرا که بیماران دیالیزی باید 2 تا 3 بار در هفته تحت دیالیز قرار بگیرند و همین امر ضرورت نزدیک بودن و پراکندگی مراکز دیالیز را در تمامی نقاط ایجاد می کند.  
 
وی عنوان کرد: مسئولیت پرستاری در ارائه خدمت در بخش دیالیز بیش از سایر بخش ها است شاید بتوان گفت: 80 درصد بار خدمات درمانی در بخش های دیالیز به عهده پرستاران است .
 
عقیقی اظهار داشت: حدود 440 مرکز دیالیز در کشور وجود دارد که تعداد نفولوژیست های کشور جوابگوی این نوع مراکز نیست و چه بسا که در بعضی از این بخش ها متخصصین داخلی فرآیند دیالیز را مدیریت می کنند.  
 
وی با اشاره به این که بیماران دیالیزی 12 ساعتشان را در هفته زیر دیالیز می گذارنند تصریح کرد: دانشگاهها باید پرستاران را با کیفیت و توانمندی بالا آموزش دهند که در حال حاضر آموزش ها به دو صورت یکی برگزاری همایش سالانه و دیگر روش های منطقه ای انجام می شود، باید توجه داشت طی سه سال گذشته 11 کارگاه منطقه ای با هدف تربیت پرستاران توانمند و مربی برگزار شده است تا این افراد بتوانند در بیمارستان ها آموزش هایی را به دیگر پرستاران بدهند.  
 
رئیس اداره پیوند و بیماریهای خاص وزارت بهداشت عنوان کرد: 85 مربی پرستار دیالیز در سطح کشور آموزش دیده اند تا این نوع آموزش ها را به دیگر پرستاران بخش های دیالیز بیمارستان های کشور ارائه دهند .
 
وی افزود: آیین نامه برگزاری یک سری دوره های کوتاه مدت پرستاری دیالیز توسط وزارت بهداشت تصویب شده که به زودی ابلاغ می شود. 

عقیقی خاطر نشان کرد: طی سال های گذشته برای بهبود ارائه خدمات در بخش های بستری بحث حاکمیت بالینی مطرح شده که بخش دیالیز از این امر مستثنی نبوده در واقع برای بهبود بخش های دیالیز باید اولویت های بحث حاکمیت بالینی از جمله گایدلاین ها ، استاندارد کردن ممیزی بالینی و مدیریت خطر مورد توجه قرار گیرد./ع2
برچسب ها: پیوند ، بهداشت ، بیماری ، پرستار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.