سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطب شمال با زباله هاي پلاستيكي آلوده شده است

زباله هاي سرگردان در اقيانوس ها به آبهاي عميق گروئنلند نفوذ کرده اند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه لوموند؛ پژوهشگران پيش تر گزارش داده بودند که قله اورست مملو از زباله هاي کوهنوردان است و زباله هاي پلاستيکي سرگردان در اقيانوس ها توده هاي مارپيچ غول پيکر تشکيل داده اند. اما يک مطالعه آلماني به تازگي نشان داد که حتي عميق ترين بخش هاي اقيانوس در قطب شمال از انواع زباله ها در امان نيستند.

ملاني برگمان، زيست شناس موسسه تحقيقات قطبي و دريايي آلفرد ونگر مي گويد : تصاويري که با روبوت هاي زيردريايي در عمق دو هزار و پانصد متري در تنگه فرام که گروئنلند را از مجمع الجزاير نروژي اسلوالبارد جدا مي کند گرفته شده نشان مي دهد حجم زباله هاي زير دريايي در چند سال گذشته چند برابر شده است.

پژوهشگران آلماني با بررسي دو هزار و دويست کليشه اي که در فاصله سالهاي دو هزار و دو تا دو هزار و يازده گرفته شده اعلام کردند چگالي زباله ها از سه هزار و ششصد و سي و پنج به هفت هزار و هفتصد و ده در هر کيلومتر رسيده است.

به گفته پژوهشگران ، آب شدن يخ ها مي تواند بخشي از اين پديده را توضيح دهد.

 ملاني برگمان مي گويد : يخ هاي موجود در دريا مانند يک سد طبيعي عمل مي کنند و مانع از رسيدن زباله هاي زميني به دريا و ورود کشتي ها به اين مناطق مي شوند. اما آب شدن يخ ها باعث تردد بيش از حد کشتي هاي ماهيگيري در مناطق قطب شمال شده است./ع2
برچسب ها: قطب ، زباله ، آلوده ، دریا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.